thean

Trådstartare
Kan ett varmblod gå ute i en hage med gräs upp till magen hela sommaren utan att bli sjuk?
 
Den frågan är omöjlig att svara på då det är så många olika faktorer som spelar in. För det första så är det stor skillnad mellan olika individer, precis som bland oss människor. En del kan äta hur mycket som helst och vad som helst utan att bli överviktig eller sjuk. Och en del behöver bara titta på mat för att lägga på dig onödiga kilon och blir sjuk utan synlig orsak. När du menar sjuk, vad menar du då? Jag antar att det är fång du tänker på?
Sedan är det så att generellt sett är långt övervuxet gräs mindre näringsrikt än kort gräs. Vad vallen innehåller för växter spelar också in då det skiljer i näring. Det spelar också in huruvida hästen motioneras eller inte osv osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om att hästen blir lös i magen på gräs? Brukar ju vara tvärtom... Att de hästar som är lösa i magen på vintern blir...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp