Värmlandsvagnen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nellie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 12 032
N

Nellie

Vet inte riktigt var denna tråd ska vara men lägger den här... :)

Vi har börjat fundera på nytt släp, och de två vi tänkt på är värmlandsvagnen Royal och värmlandsvagnen International. Ni som har dessa, berätta gärna om lite för och nackdelar! :)

Sv: Värmlandsvagnen?

Tyvärr har jag bara negativt att säga om Värmlandsvagnen International. Kan absolut inte rekommendera den.
Den är fruktansvärt ostabil, står man på ojämt underlag så går det inte att stänga bakluckan. En person får oftast stå på utsidan och trycka in väggen då, likaså när man ska ändra på bommarna, både fram och bak. Alltså ingenting man lastar enkelt i själv.
"Stänkskärmarna" (hittar inte ordet nu...), det som sitter över hjulen, är så breda att man skulle behöva husvagnsspeglar för att se något vid sidan av släpet över huvud taget.
Man klämmer sig lätt när man ska stänga luckan bak, och är det kallt ute så är det ännu värre!
Kanske har jag fått ett "måndagsex", men jag kommer aldrig någonsin att använda en Värmlandsvagn igen :mad:

den är helt fruktansvärd. några turar i en sån och min häst blev olastbar!

den är vinglig, skramlig, trång, mörk och har noll ventilation. det drypper av vägger o tak efter 20 minuter och hästen var alltid dyblöt i den.

Har en vv scandinavia som jag är MYCKET nöjd med och hästarna också. Åker mycket på dagtid då mina hästar går löp, och har aldrig haft problem med att lasta själv.

En har iofs fått spunk efter att ha åkt värmlandsvagn, men en äldre och smalare modell, och då åkte hon även ett par gånger i ett mörkt tranesläp, så jag kopplar det inte till vv scandinavia.

(Har för mig att måtten på scandinavia är desamma som de du funderar på, därför svarar jag dig).

Jag har en VV Skandinavica precis samma vagn bara att den är i plyfa och Internationalen är i glasfiber.
Jag tycker den är jätte bra, ligger bra. Min häst som är svårlastad kliver rakt i in iden.
Internationalen tillverkas i frankrike, därför är den billigare än royalen.
Dock lite sämre kvalitet på internationalen jämnfört med royalen då royalen tillverkas här i svergie har jag för mig.

DOm jag känner som har international är mycket mycket nöjda.

Till Värmlandsvagnens försvar så kan jag säga att jag lånar alltid en Värmlandsvagn när jag ska åka med min häst. Vet inte vilken modell det är mer än att den är dubbelaxlad, men den är bra och stabil. Min häst gillar den och hon gillar inte alla transporter. Hon var nästan olastbar innan hon fick åka i den, men Värmlandsvagnen gjorde min häst lastbar.:)
Läser mycket negativt om Värmlandsvagnen här på Buke, men hör aldrig dessa klagomål annars. (är det för att jag bor i Värmland?)
Härokring är det många som har dem och som är nöjda.

jag har värmlandsvagnen International som jag är jätte nöjd med har aldrigt varit några problem har haft 4 st olika vagn

Vi har en Värmlandsvagn Scandinavia-06:a. Den modellen är väldigt lik Värmlandsvagnen International. Det som skiljer är att Scandinavian är en traditionell plyfavagn och International är helt i glasfiber.
Vår Scandinavia är toppen. Den har comfortfjädring och går kanonfinet efter bilen. Stor invändigt med bra vetilation. Vi är supernöjda.

den är vinglig, skramlig, trång, mörk och har noll ventilation. det drypper av vägger o tak efter 20 minuter och hästen var alltid dyblöt i den.
Mörk? då har du nog inte en av de nyare modellerna för de är helvita invändigt och har två takfönster som standard.
Trång är den heller inte, tvärt om. Tror du blandar ihop de gamla medellerna med de nya.

Det är nog rätt nyligen de ändrat jag hade en 99'a och den var mörk skranglig, taskig ventilation etc etc. Det är en dyr budgetvagn anser jag :angel:

det var en 05'a tror jag. och måtten är väl dom samma. kanske funkar omn man har en shettis....

Jag kan bara ge dig mina egna erfarenheter av VV.

Jag har ett -02, det ligger mycket fint efter bilen och väldigt lättkört. Hästen åker gärna. Så i grunden tycker jag att VV är ok. Och den är TYST. Inte det minsta lilla skrammel har jag hört från vår vagn, det trots att den är väldigt välanvänd och står ute stor del av året.

Kolla ventilationen är ett tips, på mitt är den tyvärr ganska dålig (får öppna luckan där bak när det är varmt/fuktigt ute, då går det utmärkt).

Senast ändrad av en moderator:

De nya Värmlandvagnarna International och Scandinavia ser ju exakt likadana ut som som Cheval Liberté 2002XL och 2004. Kanske värt att kolla upp om det är nån prisskillnad... Skulle chansa på att Chevalen är billigare...

De nya Värmlandvagnarna International och Scandinavia ser ju exakt likadana ut som som Cheval Liberté 2002XL och 2004. Kanske värt att kolla upp om det är nån prisskillnad... Skulle chansa på att Chevalen är billigare...

VV International och Scandinavia (tror jag) tillverkas i Cheval Libertés fabrik i Frankrike..
Så visst påminner dom om varandra!

du kanske ska läsa ordentligt innan du svarar :D
Scandinavia och international har inte funnits mer än ett par år. De har både längre, bredare och högre mått än de andra VV modellerna, samt är ljusa och med takfönster inuti.

Men att de ska ha gjort en revolution tror jag ändå inte. Sen känns det som mycket som är standard på andra vagnar är tillval på vv tex sparkplåtar. :angel:

Vi tittade på deras "lyxutbud" på Falsterbo. Med "lyxutbud" menar jag Royal, Scandinavia och International. Skrattretande. Om man kanske inte hellre skulle gråta.

Passformen (på allt) var bedrövlig, fortfarande skranglig (hugg tag i en vägg på vägen ut och den svajar), säkerhetstänkandet känns stenålder.

En budgetvagn. Hellre en begagnad kvalitétskärra än en ny budgetvagn. För både min och hästens säkerhet

det var en 05'a tror jag. och måtten är väl dom samma. kanske funkar omn man har en shettis....

Jag har en kraftig häst på drygt 600 kg. Hon har som sagt lärt sig åka transport tack vare den dubbelaxlade värmlandsvagnen. (så jag gillar den skarpt)
Vagnen är INTE mörk och INTE skranglig. Tvärtom väldigt stadig och ligger väldigt stabilt bakom bilen. Känns knappt att jag har transport på. Vad är det för måndagsexemplar ni stött på egentligen?

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 217
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Emiro
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 827
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka