Varmvattendilemmat, snart är det dags…

FridaOfTarby

Trådstartare
Snart är vintern här. Långt bort kan tyckas, men brr. Snart så… usch!

Så kommer ju det här med vatten till pållarna. Inne är inga bekymmer, men ute… Tänkte att jag i år skulle slå på stort och satsa på thermobar eller liknande.

Hittade denna på Bole: http://www.boleproducts.com/Hem/Produkt/sv-SE/1140120/Varmebalja-ES-Plast-65-L,-24V.aspx

Någon som har erfarenheter av denna, eller av andra ni vill dela med er? Eller kanske har tips och idéer på hur man ska göra om man INTE vill köpa thermobar och inte heller springa med varmvatten…

Sv: Varmvattendilemmat, snart är det dags…

Jag tycker att det är väldigt värt med en Thermobar ell. liknande. Vad jag förstått upplevs Bole och Thermobar som i stort sett likvärdiga.

Vi har eluppvärmda vattenkoppar från Alfa-Laval. Ingen frös i vintras då vi har eluppvärmda ledningar ut till hagarna.
Pris totalt ingen aning då bonden är elektriker och installerar själv. Koppen kostar ca 4000 kr.

Vi har eluppvärmda vattenkoppar från Alfa-Laval. Ingen frös i vintras då vi har eluppvärmda ledningar ut till hagarna.
Pris totalt ingen aning då bonden är elektriker och installerar själv. Koppen kostar ca 4000 kr.

Eluppvärmt är ju supersmidigt! Har det i stallet, men känns mer komplicerat att få ut till hagen...

I stallet där min häst står finns 3 eluppvärmda vattentunnor.

2 st från Thermobar, en 80 liter och en 130 liter samt 1 Bole tunna.

Den som behåller värmen bäst samt har högst temperatur på vattnet är Thermobaren som rymmer 80 liter.
Hästarna dricker även mest ur den tunnan.
Det finns även forskning som visar att hästar dricker mer om de får ljummet vatten.

På andra plats kommer Thermobar som rymmer 130 liter.
Pga utformningen tappar den effekt så den fryser fortare och vattnet är inte lika varmt som i den mindre varianten.

Bole tunnan håller vattnet frostfritt helt okej, men vattnet är iskallt och hästarna dricker betydligt mindre ur den än ur Thermobaren.

Så vill man bara ha frostfritt vatten är Boletunnan ett alternativ, vill man däremot att hästarna ska dricka så mkt som möjligt bör man köpa Thermobar.

I stallet där min häst står finns 3 eluppvärmda vattentunnor.

2 st från Thermobar, en 80 liter och en 130 liter samt 1 Bole tunna.

Den som behåller värmen bäst samt har högst temperatur på vattnet är Thermobaren som rymmer 80 liter.
Hästarna dricker även mest ur den tunnan.
Det finns även forskning som visar att hästar dricker mer om de får ljummet vatten.

På andra plats kommer Thermobar som rymmer 130 liter.
Pga utformningen tappar den effekt så den fryser fortare och vattnet är inte lika varmt som i den mindre varianten.

Bole tunnan håller vattnet frostfritt helt okej, men vattnet är iskallt och hästarna dricker betydligt mindre ur den än ur Thermobaren.

Så vill man bara ha frostfritt vatten är Boletunnan ett alternativ, vill man däremot att hästarna ska dricka så mkt som möjligt bör man köpa Thermobar.

TOPPENINFO!! Jag vill inte ha vattnet bara frostfritt, jag vill ha det ljummet också, och funkar inte Boles till det, ja då blir det Thermobar istället. Tack!

Jag har tidigare haft Bole-tunnan och upplevde vattnet som ljummet. Tyvärr tappade den i effekt efter några år så jag bytte till en Thermobar. Sambon menar dock att Bole-tunnan funkar och att den inte höll värmen på grund av -20 och kraftig vind, det kan ligga något i det men jag chansade inte och köpte en ny i stället. Min Bole-tunna var dessutom lite liten till tre hästar och Thermobars 80l fungerar bättre även om jag får fylla den också två gånger per dygn om det är riktigt kallt. Det man kan tänka på med båda tunnorna är att inte toppfylla dem om det är -20 och kallare och samtidigt blåser. Om man fyller dem helt kan det bli en ishinna på ytan. Båda tunnorna har dock hållit bra för klåfingriga hästar.

Nu har ju jag 3 tunnor i stallet och har jämfört under samma förhållanden och det är stor skillnad på värmen i Thermobars 80 liter tunna och Boles tunna.
Boles tunna höll ca 10 grader svalare vatten.
Skillnaden mellan 80 och 130 liters tunnorna var bara ett par grader.

Så är det säkert men jag upplevde min Bole-tunna som sådan att den höll vattnet ljummet utom strax innan jag bytte ut den.

Till TS, jag tror att man kan räkna ganska många år. Min Bole-tunna höll i 4 år (eller håller fortfarande beroende på hur man ser på saken) och Thermobar känns som att den har mycket bättre kvalitet.

Vad kan man räkna som rimlig livslängd på en thermo?

Jag vet faktiskt inte.
Jag har haft min i 1 år snart och kompisen som har den på 130 liter har haft den i 2 år och det är ju iaf 3 års garanti på dem.
Så jag förväntar mig väl att de ska hålla åtminstone 5-6 år iaf.

är det ljummet vatten du är ute efter eller bara att vattnet inte ska frysa?

om vattnet inte behöver vara ljummet, så är det rätt enkelt.

vi har tagit murarbaljor och klätt med frigolit runt om och i botten, sen en lövkasse runt det hela och vips har du en balja som inte fryser. I minus 15 grader över natt, är det endast en tunn ishinna ovanpå som lätt slås loss med en liten hammare, alternativt att man bara häller i en skvätt ljummet vatten. funkar super.

Men har du så att du slipper släpa vattnet?

För min del var inte det värsta att vattnet frös, utan att jag fick springa med dunkar och hinkar. Men efter en lösning med värmeskåp och långa slangar var det problemet ur världen. I hagen hade jag en egenbyggt kar med värmekabel och lastpallar.

Vi har ett isolerat hemmabygge av två fyrkantiga murarbaljor, som har fungerat över förväntan. Den har ett isolerat lock som sisten in lägger på vid insläpp. Vi har fått en tunn ishinna när det varit -20 men i övrigt isfritt. Den som släpper ut slår i en kanna varmvatten på morgonen.

Påfyllningen löser vi vintertid med två dunkar som vi fyller med varmvatten inne i stallet och kör ut med skottkärra eller pulka beroende på väglaget.

Men har du så att du slipper släpa vattnet?

För min del var inte det värsta att vattnet frös, utan att jag fick springa med dunkar och hinkar. Men efter en lösning med värmeskåp och långa slangar var det problemet ur världen. I hagen hade jag en egenbyggt kar med värmekabel och lastpallar.

Släpa är en definitionsfråga :-) Tänker som så att om man fyller på den varje kväll så kanske man inte behöver fylla så mycket, hälften kanske. Men vad vet jag. Dom kanske dricker som en törstig kamel när dom till vintern får ljummet vatten och inte bara frostfritt. Men då är det värt det! :rofl:
Tänkte på allvar kolla på en sån där vattensäck att lägga i skottkärra

Hästarna åker ut vid fem om morgnarna, så då vill jag göra så lite som möjligt... :banana:

Läste för övrigt precis om vattensäck hos ett större företag (med lager i Borås :-) ) H2go Bag hette just denna säcken. MEN FICK INTE ANVÄNDAS OM DET VAR UNDER -7´C! Då faller ju liksom hela konceptet. Är det över -7´C kan man ju ta vattenslangen och rulla in igen efter sig...

Släpa är en definitionsfråga :-) Tänker som så att om man fyller på den varje kväll så kanske man inte behöver fylla så mycket, hälften kanske. Men vad vet jag. Dom kanske dricker som en törstig kamel när dom till vintern får ljummet vatten och inte bara frostfritt. Men då är det värt det! :rofl:
Tänkte på allvar kolla på en sån där vattensäck att lägga i skottkärra

Hästarna åker ut vid fem om morgnarna, så då vill jag göra så lite som möjligt... :banana:

Jag vet några hästar som aldrig druckit så mycket som när dom fick Thermobar en vinter. Det blev till att släpa vatten mer än nånsin. men kompisen tyckte det var värt det.:D

Slang är ju absolut enklast, då lägger du ut den medans du gör annat och det fyller på sig själv. Sen tar du in slangen i värmen igen:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka