Vart säljs haklappar?

galoppirruette

Trådstartare
Min älskade, duktiga häst sliter sönder sina täcken och benlindor! Jag har tyvärr inte råd att köpa nytt hela tiden, det mesta går heller inte att laga för han har sönder det så mycket!

Förra veckan fick han stå med det nya halsfleecetäcket på sig en timme i stallet. När jag kom tillbaka var hela ena sidan full i hål!

Jag lindar frambenen på natten, nästan varje morgon är det någon linda som ligger nedtrampad i bädden, trasig....

Han tycker säkert det är jätte roligt men det tycker inte jag! Har sprayat olika äckliga medel på grejorna men det hjälper inte speciellt mycket.

För ett par år sedan såg jag en haklapp man kunde ha på/till hästar som gjorde som min buse. De kunde fortfarande äta och dricka med den på... Är det någon här som vet vart man kan köpa en sån?

Mvh/P

Sv: Vart säljs haklappar?

kanske måste ta dig en funderare om du verkligen måste använda alla dessa prylar på din häst som din häst tydligen inte verkar vilja ha på sig. det var min första tanke. hur skulle du tycka det var att vara fastbunden och vilja klia sig på ett spec ställe och inte kunna göra det? bara en liknelse.

horsemaniac skrev:
kanske måste ta dig en funderare om du verkligen måste använda alla dessa prylar på din häst som din häst tydligen inte verkar vilja ha på sig. det var min första tanke. hur skulle du tycka det var att vara fastbunden och vilja klia sig på ett spec ställe och inte kunna göra det? bara en liknelse.

:bow: :bow: :bow:

Fast ibland är det ju nödvändigt. En klippt häst mår ju inte bra utan täcke om natten när det är kallt och en häst med ben som svullnar lätt kan inte stå stilla en hel natt utan lindor.

Nu är det ju inte säkert att ovanstående har en klippt häst med ben som lätt svullnar. :smirk: Men någon anledning finns det säkert för att klä på hästen.

Sen finns det faktiskt hästar som tycker det är skitkul att bita på saker. Har en sån pålle i stallet. Tror han har vandaliserat hagens alla foderkrubbor och badkar vid detta laget. Som tur är låter han täcken och sånt vara... oftast.

Shires ska väl ha nåt sånt tror jag... ska kolla. Återkommer :)

Edit: Nä... Det enda jag kunde hitta i "sluta bita"-väg var denna:
http://www.shires-equestrian.co.uk/cgi-bin/WebObjects/ShiresEquestrian.woa/6/wo/nGWaAMfzaNbtS6sXw3wepM/46.0.83.5.2.0
och det är inget jag skulle vilja ha på min häst..

Senast ändrad:

Nä, usch, vem gå omkring med ett staket runt halsen? :crazy:
:rofl:

Men jag har faktiskt sett hästar med såna på sig, frågan är väl bara hur bekvämt det är att äta med den på?

Jag tror inte de störs särskilt av den... Det är just det att de knappast kan ligga (eller ptja.. knappast resa sig iaf) eller klia sig med den.. Den hindrar liksom hela rörelsen i sidled.. :crazy:

Tigertofflan skrev:
Jag tror inte de störs särskilt av den... Det är just det att de knappast kan ligga (eller ptja.. knappast resa sig iaf) eller klia sig med den.. Den hindrar liksom hela rörelsen i sidled.. :crazy:

Som en stödkrage! :idea:

En kompis hade en hingst som högg sig själv i sidorna, han fick ha en stödkrage på sig! (han är kastrerad nu)

Det brukar finnas haklappar i travaffärer!

Haha, ja, precis!

Ja! Travaffär var ju ett bra tips! Där brukar man hitta massa skumma saker som ridfolk aldrig ens visste existerade :D

Jo, speciellt när man är 13 år gammal och har fått sin första egna sköthäst på risdkolan. Efter det avtar bara kunskaperna, har jag märkt.. :angel:

Haha...:rofl:
Stämmer nog in på flera stycken..:o

Fast inte på mej! :banana: Påstår dock inte att jag vet allt men vill hemskt gärna lära mej ännu mer! :D

du har så rätt så, ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det finns att lära sig..
man tar ett steg fram och ser tio steg framåt, man tar ett till steg och det bildas tio nya vägar med tio steg vardera, ett steg till och man är uppe i hundra olika vägar med tio steg i olika riktningar, dvs 1000 olika stegrutor som man inte lärt sig ännu.. inte konstigt att mna känner sig som en nybörjare mer och mer..

Vimzis skrev:
Som en stödkrage! :idea:

En tratt! :idea:

Man får helt enkelt gå till vet. för att få en sån där tratt som katter och hundar får när dom har blivit opererade... :D

:smirk:

BeastieBabe skrev:
du har så rätt så, ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det finns att lära sig..
man tar ett steg fram och ser tio steg framåt, man tar ett till steg och det bildas tio nya vägar med tio steg vardera, ett steg till och man är uppe i hundra olika vägar med tio steg i olika riktningar, dvs 1000 olika stegrutor som man inte lärt sig ännu.. inte konstigt att mna känner sig som en nybörjare mer och mer..

Vilken bra liknelse! :bow: :bow: :bow:

Ju äldre man desto mer upptäcker man att det finns att lära! :)

Haklapp
Gör en själv!
Du måste ha en bit lagom stadigt läder undefär lika lång som hakremmen på grimman (inte halsremmen utan hak-), bredden ska vara så att den hänger ner och går en bit nedanför underläppen/hakan (kanske ca 35 x 20 cm?). Den syr Du fast på hakremmen. Den hänger då ner bakom nosens bakre del. Den viker sig bakåt då hästen äter o dricker men när den försöker bita i täcket är den i vägen och den kan endast gnaga på lädret. Svårt att förklara men hoppas Du förstår.
F ö är jag motståndare mot täcken o lindor men förstår att det ibland kan behövas.
Denna variant används ibland när man inte vill att hästar ska bita i sårskador på ex vis frambenen.
Vet inte var de finns att köpa men har under min vet karriär sett sådana användas. Mer skonsamma än hals-collier o munkorg.
Bör säkert inte vara på då hästen betar då jag förmodar att de kan trampa på den (om den är för lång)

Precis! Ju bättre man blir inser man hur mycket mer det finns att lära sig.
Du uttrycker alltid saker så bra! :)

Hejsan!

Tycker det är tråkigt att man ska få mothugg när man frågar någonting.

Självklart finns det en, kanske flera anledningar till att jag måste ha "alla dessa prylar" på min häst, annar hade jag självklart inte haft det! Men jag tycker inte att jag ska måsta berätta en hel historia bara för att få ställa en fråga...

Men givetvis har ALLA rätt att ventliera sin/sina åsikter...!

:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 272
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 847
Senast: Emine
·
Ekonomi & Juridik Hej. Behöver hjälp från er experter! Har hittat en jätte fin häst hos en hästhandlare och den ska troligtvis vetrinärbesiktigas i... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 350
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka