Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Nu pratar jag enbart om lagar. Finns ingen lag som säger att hunden måste vara kopplad, bara en lag som säger att den måste vara kontrollerad. Så om jag är ute och går med min hund utan koppel och den går fint bredvid mig utan koppel kan jag inte bli anmäld för att det är koppeltvång, vilka raser som har lust att göra vad eller varför hör ju inte hit. Däremot sa polisen till mig att just jakthundar var det koppeltvång på, de fick inte gå lösa alls, trots att de var lydiga.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Men om man ska tänka så innebär det ju att man överhuvudtaget inte kan röra sig i skogen, på ängar, gräsmattor eller liknande under vår, sommar och höst. Man kanske också borde avgränsa så att varje djurslag har varsitt område i naturen så att inte en älg råkar trampa i ett fågelbo eller skrämma en harpalt?

Om Indils hund inte jagar djur, i princip bara håller sig på stigen och inte springer omkring så vad kan hon mer göra? Ska hon koppla hunden och tvinga den att sitta mitt på stigen och bajsa? Jag tycker den här diskussionen är löjlig.

Precis vad jag började tänka när jag läste den här tråden.

Om man sedan vill gå i en skog där det inte finns stigar, hur gör man då? Eller om man vill spåra med sin hund? Jag tror då INTE att alla som spårar lägger sina spår på stigarna..
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

jag har ju varit på spårkurs med min hund i juni, då hade vi spårlina på och skickade hundarna före i den, ingen här som går såna kurser på vår-sommar-höst? Dom borde ju vara olagliga då eftersom hunden är långt före föraren och därmed kan trampa på ägg/hitta ett kid osv. Som sagt, allt har sin överdrift.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fast Gnist, ibland upplever jag dina åsikter i dessa frågor som smått extrema!

Du kan ju inte på fullt allvar mena att alla skall tvinga sina hundar att bajsa på stigen - istället för att kliva ut i terrängen och göra ifrån sej?
Är det bättre att öka sopberget med x-antal bajspåsar?

För om vi skall dra "djurskyddet" så långt så måste vi även stoppa all skogsutflykter med barn, alla skogspromenader med barn - eller andra som kan riskera kliva vid sidan av upptrampade stigar - alla ridturer och även all svamp- och bärplockning från mars till och med augusti!

För att inte tala om all hundträning och alla hundtävlingar - och orienteringsträningar/tävlingar - som sker under denna tid!

Varför inte låta det sunda förnuftet vara med även här?
Rasta hunden med omtanke om både djur och natur, men inte göra det hela till något större/svårare än det är.

/Swat
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Bara för att du inte ser skogsfågelbon och rävar innebär ju inte det att de inte finns..

Skogsfåglar och andra markboande småfåglar som boar på marken döljer sina bon väl och äggen är inte direkt lysande vita om man säger så. Hur kan du vara helt säker på att din hund inte trampar mitt i ett litet bo och pajjar ägg eller att någon av de småfåglar som flyger upp en bit från din hund när han är och bajsar inte låg på ägg?

Naturligtvis finns dom, och det skrev jag också, men som sagt, jag har inte sett någon, varken på promenad med eller utan hund så att han är med är skit samma eftersom räven sticker iaf. Så för att inte skrämma den så måste jag alltså stanna hemma, men eftersom jag både har hund och abstinens att vara i skogen så blir det inte så.

Var ska han bajsa då? Om jag har honom i ett 2m långt koppel istället och han sätter sig och skiter i ett bo (vilket han naturligtvis inte skulle göra eftersom där är en del djurdofter som sträcker sig "utöver det vanliga", men nu pratat vi hypotetiskt eftersom jag är nyfiken), jag ser inte äggen och dom går sönder. Hur skulle jag kunna förhindrat detta?

Hur ska jag gå till väga när jag spårar eller tränar uppletande? Snart har vi Elit-spår tävling på klubben, jag ska lägga spår då på ca 1.500m, efter det ska hundarna köra uppletande i en 50m2 stor ruta. Det går inte direkt på stigen. Hur ska vi gå till väga för att inte skrämma en fågel eller trampa i ett camo-bo? Åter igen, jag är nyfiken.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Då kan jag skita i att viltspårspårträna (12 meter lina) , eller själv springa i skogen (springer inte alltid på stigen då jag behöver träna på ojämnt underlag pga av mina knän) samt koppla min systerson om han är med någon gång då han gärna springer lite vartans när han känner för det. Ska även påpeka för ungarna som bor i närheten att de inte borde gå ut och leka "krig" i skogarna häromkring då det faktiskt kan ligga harungar eller fåglar på marken.

Livet funkar inte så, och jag ser ingen anledning att vara extrem. Jag värnar synnerligen om djuren, men jag har två väldigt lydiga hundar som inte jagar och sällan rör sig väldigt avvikande från stigarna (men det händer väl) . Varför ska de vara kopplade om de inte behöver? Jag har ändå väldigt svårt att tro att lättstörda fåglar och harar "boar" så himla nära stigarna där de vet att folk och fä rör sig dagarna i ända.

Isåfall är ju lösa utekatter ett mycket större problem. Där kan vi tala oma tt störa viltet!
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Nu gäller ju lagen och diskussionen just hundar och inte människor, barn och katter :cool:

Som sagt: jag tycker det är tragiskt att så många har så lite respekt och förståelse för det vilda djurlivets mest intensiva föryngringsperiod (vår och försommar) att de inte kan låta det vara så lugnt och ostört som möjligt och dessutom inte kan låta bli att raljera lite och förlöjliga de som anser att den hänsynen kan man ta och ska man vara ute i skog och mark så försöker man störa så lite som möjligt.

Trist, men ack så vanlig attityd att stöta på!
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Förlöjliga? Det verkar som att du ser helgalna hundar som röjjer upp både rötter och grus och far runt som dårar i skogen där de springer lösa framför dig , det kallar jag att raljera och förlöjliga.

Visst handlar lagen om hundarna, men ska vi se till djurens bästa måste vi ta det längre än så. DJUREN skiter ju i om det är ungar, folk i största allmänhet, katter eller hundar som skrämmer dem.

Jag förstår inte varför du ska måla upp det så svart på vitt heller. Endera är man en "riktig" naturvän och går bara koppelpromenader med sina hundar i skogen. Eller så är man någon form av nonchalant ligist som skiter i djurens väl och ve om man har dem lösa. SWAT uttryckte sig bättre, varför räcker inte sunt förnuft?

Du gör en jättestor höna, av en väldigt liten fjäder. Det är minst lika trist att bli bemött av din "du bryr dig inte om djuren" attityd också.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag ser också flera mellanting, som känns bra. Min hund är inte helt 100 när det gäller vilt. Så han går inte lös i skogen. Men han vägrar bajja mitt på stigen, han får gå kopplets längd åt vilket jäkla håll han vill, och det har han ju laglig rätt till. eller hur? (vanligt läderkoppel) Det finns en hel del personer härinne som går till överdrift, och jag har ärligt talat svårt att tro att alla lever som dom lär härinne.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

För mig är inte jakt särskilt djurvänligt. Med tanke på hur ofta jägare skadeskjuter tex. Då ser jag att trampa på ett ägg som trevligare. Ägget är ju ännu inte fött och lär inte känna något. Men det ena tar ju inte ut det andra. Jag menar härmed inte att jag ränner runt och trampar på ägg.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag har en känsla av att Gnist och jag har samma uppfattning, självklart ska man få gå och röra sig i skog och mark, men att man måste tänka sig för och kanske tänka till lite extra under vårmånaderna när det är många fåglar som ligger på ägg och harungar är extra känsliga.

Jag lägger oxå spår i skogen, och går härs och tvärs genom skogen, men jag ser mig för och innan jag började tänka efter så såg jag inte heller några djur, men numera när jag är mer påläst och kanske mer intresserad så ser jag betydligt mer djur och flera olika bon.

Att en polis har sagt att alla jakthundar måste vara kopplade är ett eget påhitt från just den polisen, lagen är lika för alla hundar oavsett ras. Hunden ska vara under så pass kontroll att den inte stör djurlivet.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fast med den logiken så anser du alltså att bara djur som är tillräckligt stora som viktiga att inte störa?

Harungar ligger och trycker hela dagarna, harhonan söker upp ungen 3-4 gånger per dygn. Det är väldigt lätt hänt att harungen ligger och trycker där din hund "bara" hoppar ut och gör ifrån sig, och antingen flyttar på sig och dör pga att honan inte hittar den igen, eller att något annat rovdjur får syn på den och äter upp den.

Samma sak med skogsfåglar som har bon på marken, de är oxå lättstörda men människor verkar bara tro att "inte störa vilt" bara innebär rådjur, älg och andra hjortdjur. Rävar kan oxå bli störda av hundar som visserligen inte förföljer viltet men som ändå stör dem.

Nja, fast vaddå? I så fall kan man ju inte gå i skogen alls med sin hund den här tiden?
Oavsett om min vovve är i koppel eller ej så sätter han sig ett par meter in i skogen när han ska bajsa, jag visste inte att han måste bajsa på stigen? För han kan ju störa en fågel eller harunge precis bredvid stigen oavsett om han är i koppel eller ej? Han skulle ju kunna störa dem även från stigen om fågeln/harungen är tillräckligt nära?

Och om harmamman inte hittar sin unge om den flyttat lite på sig så tror jag hon måste vara förkyld :angel: hon har väl en nos att använda. Det är en myt att de är så lättstörda. När jag var liten råkade en hund vi hade i koppel störa ett par harpaltar bredvid stigen. Jag tog med dem hem eftersom jag var övertygad om att mamman skulle dumpa dem när de nu luktade hund...
När vi sedan pratade med Skansen om det hela så förklarade de att det var helt fel uppfattat, mamman hade väntat och sedan tagit hand om sina ungar. Nu fick vi ju ta hand om dem istället :(
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Jag klampar naturligtvis inte fram som en bulldozer på våren, men det finns gränser, där det går till överdrift.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Fast INGEN här säger väl att man inte skall tänka var man går?!

Men därifrån till att anse att man bryter mot lagen när hunden hoppar av stigen för att bajsa är låååååångt!!
Citat från Gnist "Hur kan du vara helt säker på att din hund inte trampar mitt i ett litet bo och pajjar ägg eller att någon av de småfåglar som flyger upp en bit från din hund när han är och bajsar inte låg på ägg? "

Som jag ser det - där jag bor nu och där jag bott tidigare - så tänker merparten av de aktiva hundägarna sej för!
Man rastar sina hundar i koppel eller lösa - beroende på vilken kontroll man har - och man försöker efter bästa förmåga undvika att störa vilt och fåglar.

Däremot så låter man sina hundar hoppa av stigen och bajsa i skogen och man låter dem även röra sej lösa under ordnade former där det inte påverkar omgivningen - dvs ÄVEN vilt och fåglar - negativt!

/Swat
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

KL:

Får jag passa på och fråga lite kring vart ni anser att det är ok att släppa sina hundar lösa nu under sommarhalvåret? Exempelvis där vi bor har vi mycket betesmark, hagar och ängar. Vi har lov att ha hundarna lösa i bland annat de hästhagar som står tomma (man flyttar alltså runt hästarna mellan dem). Tycker ni att det är ok att låta hundarna springa på sådana ställen? De borde ju kunna störa vilt i teorin och det är ju olagligt, men hur mycket vilt finns det i sådana inhägnader och borde inte hästarna störa när de är där? Jag är mycket nyfiken på vad som gäller :)
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Det där retar mig året runt.
I vintras rök jag ihop med en gubbe som gapade på mig att jag skulle koppla hundarna för det var minsann lag på det, trots att de gick fot och vi var en bra bit från honom.
Jag kopplade hundarna och gick fram till honom och förklarade att jag självklart kopplar hundarna efter hans önsemål om han är hundrädd, men när jag inte möter andra folk eller djur ska han ge blanka f-n i vad jag gör med mina hundar. Hans enda syfte var att leka polis.
Jag försöker verkligen visa hänsyn mot alla. Kopplar hundarna vid möte även om de har så pass bra lydnad att det inte krävs. Då blir man extra förbannad när folk ska läxar upp och snackar om påhittade lagar.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Nu gäller ju lagen och diskussionen just hundar och inte människor, barn och katter :cool:

Som sagt: jag tycker det är tragiskt att så många har så lite respekt och förståelse för det vilda djurlivets mest intensiva föryngringsperiod (vår och försommar) att de inte kan låta det vara så lugnt och ostört som möjligt och dessutom inte kan låta bli att raljera lite och förlöjliga de som anser att den hänsynen kan man ta och ska man vara ute i skog och mark så försöker man störa så lite som möjligt.

Trist, men ack så vanlig attityd att stöta på!

Dessutom borde man ta hänsyn till hur samhället i stort uppfattar hundägarna som grupp. Om hundägarna upplevs som ansvarslösa kommer vi förr eller senare få fler regleringar som begränsar vårt hundägande.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Nu pratar jag enbart om lagar. Finns ingen lag som säger att hunden måste vara kopplad, bara en lag som säger att den måste vara kontrollerad. Så om jag är ute och går med min hund utan koppel och den går fint bredvid mig utan koppel kan jag inte bli anmäld för att det är koppeltvång, vilka raser som har lust att göra vad eller varför hör ju inte hit. Däremot sa polisen till mig att just jakthundar var det koppeltvång på, de fick inte gå lösa alls, trots att de var lydiga.

Polisen är inte kända för att ha fördjupade kunskaper i juridik, o här bevisar dom det åter.
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

Men om man ska tänka så innebär det ju att man överhuvudtaget inte kan röra sig i skogen, på ängar, gräsmattor eller liknande under vår, sommar och höst. Man kanske också borde avgränsa så att varje djurslag har varsitt område i naturen så att inte en älg råkar trampa i ett fågelbo eller skrämma en harpalt?

Om Indils hund inte jagar djur, i princip bara håller sig på stigen och inte springer omkring så vad kan hon mer göra? Ska hon koppla hunden och tvinga den att sitta mitt på stigen och bajsa? Jag tycker den här diskussionen är löjlig.

:bow::bow:
 
Sv: Vårtecken = koppeltvångstjafs!

KL.

Man kan sitta och skriva i denna tråden precis hur allt ska vara. Vilket några gör. Men i själva verket kan jag slå vad att de själva inte lever så.
Aldrig att jag tror att vissa går i koppel jämt, och hunden bara går på stigen. Då kan man lika gärna gå på en gata så slipper man störa.
För ligger det ett fågelbo vid stigen, så lär man störa ändå. Det sker hela tiden i djurlivet, dagligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp