vatten i brösten?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare killer-blondie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 534
K

killer-blondie

en kompis till mig har rätt så nyligen köpt ett shettis sto och här om dagen kläckte nån ur sig att hon ser dräktig ut och att spenarna såg ovanligt stora ut, så min kompis klämde lite på dem och det komm Vatten eller något liknade ur dem, lukt och färglöst. vad kan det vara?

Sv: vatten i brösten?

Det verkar ju som om hon är dräktig och snart ska föla. Mjölken är ju inte ren mjölk från början. Efter att den varit klar blir den grumlig och väldigt klibbig sen strax före fölning vit råmjölk. Ta genast kontakt med någon kunnig inom området alt få ut en veterinär.

men hon var väldigt säker på att det just var vatten i spenarna å inget annat. men vad annars för tecken kan man kolla om hon är dräktig? fler alternativ än att ha ut veterinär dit direkt.

Håll inte på och mjölka ur för mycket bara! Råmjölken måste vara kvar till fölet...! Om man mjölkar kan mjölkproduktionen komma igång och då får inte fölet i sig den viktiga råmjölken.

Stackars liten... så här sent...

Men herregud, det är ju alls inte säkert hästen är dräktig. Vätska är ju inte ovanligt det kommer lite från spenarna trots dom inte är dräktig.

Och till TS. Kolla upp hästen med veterinär istället för att spekulera på ett forum

vad menas med "stackars liten så här sent" ??

Att det är sent på året för fölning.

I övrigt håller jag med övriga talare Ta ut en veterinär så du får klarhet i det hela.

Jag hade en korsning arab/hbl. Hon släppte alltid lite vätska vid brunst om man rengjorde mellan tuttarna .
Färglös och luktlös, resulterade i att det blev lite rengjort under högbrunst. Lite läskigt att helt plötsligt få hela handen full med varmt 'vatten'.

Hästar kan bli skendräktiga oxå och kan du tillomed fylla på juvret. Kontakta veterinär för att få klarhet i vad det är.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 134
Senast: Mint
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 224
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 493
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka