Vatten i transporten?

Idapockey

Trådstartare
Ska snart hämta två hästar och undrar om man har vatten ståendes/hängandes i transporten? Vet att man ska ge hästarna vatten när man pausar. Men ska de ha i transporten? Eller är det dåligt ifall det skvimpar ut?
 
Tips är att ta med vatten från gamla stallet så de är vana vid smaken och inte riskerar att räta vattnet längst vägen pga annorlunda smak :/.
(Vattnet där jag bor är t ex helt annorlunda i smak än 1mil bort, båda egna brunar med mycket kalk men det ena är enligt mig hemskt :(.
 
Vatten i transporten kommer inte att fungera. Det kommer skvimpa ut. I bästa fall blir bara allting blött, i värsta fall blir hästarna rädda och ni får en otrevlig cirkus. Ska ni åka nu så stanna iallafall varannan timme och erbjud. Handlar det om längre fram när det är varmt kan ni såklart behöva stanna oftare.
 
Vatten i transporten kommer inte att fungera. Det kommer skvimpa ut. I bästa fall blir bara allting blött, i värsta fall blir hästarna rädda och ni får en otrevlig cirkus. Ska ni åka nu så stanna iallafall varannan timme och erbjud. Handlar det om längre fram när det är varmt kan ni såklart behöva stanna oftare.
Okej tack:-)
 
Oj r
Tips är att ta med vatten från gamla stallet så de är vana vid smaken och inte riskerar att räta vattnet längst vägen pga annorlunda smak :/.
(Vattnet där jag bor är t ex helt annorlunda i smak än 1mil bort, båda egna brunar med mycket kalk men det ena är enligt mig hemskt :(.
Oj hade inte tänkt på det! Tack😊
 
Jag brukar erbjuda vatten, evt mash om de inte vill ha "rent" vatten, var 3. - 4. timme. Vid högre utetemperaturer (20 -25 grader) brukar de få var annan timme. Har nog aldrig stannat oftare, och då pratar vi långa (8-9 timmar) transporter med tävlingshästar som ska vara i prima form när de kommer fram.

(De har även fri tillgång på hö/hösilage, som vattnas om det är torrare än ca 80% TS).
 
Jag tar med mig en dunk med vatten och hink som jag fyller och erbjuder hästen vid stopp. Upplever dock att de inte är så intresserade av att dricka i transporten, även under långa transporter (7h, Knivsta-Nybro).
 
Ska man blötlägga hö så är det mest effektiva att ha det i en vattentät höpåse och hälla på ordentligt med vatten och låta det ligga en timme typ innan man fodrar med det.

Hade ponny med kronisk bronkonit i flera år innan småbals hösilage blev populärt häromkring, dvs hade torr hö och fick blötlägga ordentligt, att bara vattna över höhäcken hjälpte inte öht.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
846
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
551
Senast: Fideli
·
Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp