Bukefalos 28 år!

Vatten vid frysgrader?

Sv: Vatten vid frysgrader?

Jag såg en artikel för nåt år sen som innehöll en bra ide tycker jag. Där hade de byggt en låda i trä som de klätt invändigt med frigolit (i både i botten och runt på alla insidor.) I locket fanns två utsågade hål där de ställde hinkar med vatten. Detta hade fungerat bra. Tycker det var en bra ide och tar tänkt försöka bygga en sådan (när jag får tid.)
Har man inte så många hästar kan det ju vara ett bra och billigt alternativ.
 
Sv: Vatten vid frysgrader?

Vi har gjort en sån och den funger verkligen super! Vi har byggt en stor låda av trä som står på två lastpallar. Den är isolerad med frigolit och har två stora runda hål upptill som vattentunnorna passar i. Sedan ligger värmekablarna under tunnornsa och hela anordningen är placerad under staket så att det finns vatten i våra båda hagar, en tunna var. När hästarna går in på eftermiddagen lägger vi lock isolerade med frigolit på. Den funkar verkligen över förväntan.

Ett tips när vattenledningarna är frysta på vintern och man fyller på vatten är att ta såna dunkar med lock och fylla med vatten, sätta ett grimskaft genom handtaget och dra efter sig i snön. Myyyycket bekvämare än att kånka hinkar. :idea:
 
Sv: Vatten vid frysgrader?

Delvis kl.

Jag har vattentunnan till mina hästar placerad alldeles innanför öppningen till ligghallen. Där står den nedbäddad i halmen och skyddad mot vinden, fyller jag då på den med en 25L dunk med varmvatten på morgonen så håller det sig isfritt fram till på eftermiddagen även om det är 10-15 minusgrader ute. På eftermiddagen tömmer jag då tunnan och fyller på med nytt varmvatten. Då har de isfritt vatten ända fram till att de går in vid kl21.30 på kvällen.

Ett tips när vattenledningarna är frysta på vintern och man fyller på vatten är att ta såna dunkar med lock och fylla med vatten, sätta ett grimskaft genom handtaget och dra efter sig i snön. Myyyycket bekvämare än att kånka hinkar. :idea:

Så gör jag till mina hästar på vintern, fast jag sätter dragsele på hunden och låter den dra åt mig istället :D
 
Sv: Vatten vid frysgrader?

Det är en väldigt liten men extremt vältränad kanin. Vi har nämligen inte lyckats fånga den trots ca 2 månaders ansträngning med diverse tekniker. Kattfällor, 6 personer som samarbetar och försöker driva in den i en fålla, lockning med mat, vänta-ut tekniken och lämna-stalldörren-öppen tekniken har inte gett utdelning. Den bor vid gödselstacken och är helt tydligt en tamkanin från början, nån korsning med lustiga små öron. :o


Nu ska jag också sluta prata OT. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp