Vattenskada -vad kan man vänta sig?

V

Vaccan

Och är det inte rätt så bråttomt att rätta till??

Min syster har precis flyttat hemifrån (1/11), det är en tvåa i ett hyreshus som hon hyr av "DB" (ingen privat hyresvärd alltså).
I förrgår ringde hon mig och sa att det droppade vatten från taket i vardagsrummet. Vi åkte dit och längs med innerväggen mot den andra lägenheten på våningen så var taket alldeles uppblött och det droppar vatten rätt ner i parketten samt rinner ner bakom tapeten på väggen :crazy:

Efter lite (eller ..mycket) dektektivarbete fick vi tag i jouren (som bara stängde av vattnet) och grannarna uppepå som inte var hemma, det visade sig att ett rör gått sönder i ett kök hos en kille som bor ovanpå.
Jourkillen kom in i lägenheten på kvällen, tittade upp i taket, petade i det blöta och kände på väggen och gick och stängde av vattnet och sa till min syster att felanmäla detta morgonen efter, alltså igår.

Hon ringde igår morse, tydligen så sitter felanmälan för fastighetsbolagets hyresgäster i en stad i södra Sverige (minns inte vilken) och kvinnan som svarade tar bara emot anmälan och meddelar de som jobbar här i stan (!), bara det är konstigt.
Mer konstigt är att ingen vart där och tittat/inspekterat/gjort något alls ÄN :mad:. Det har gått snart två dygn sedan jourkillen var där.
Killen där uppe har ju massa skador i sitt kök, det rinner ju inget vatten längre men endå.
Igår hade de inte tid tydligen, de skulle komma idag men än har ingen synts till, hur himla seg får man vara när det gäller sånt här??

När ska de göra något? Vad kommer de göra? Jag inbillar mig att man måste riva upp tapeter och hela innerväggen och taket och allting för att torka, fukten måste ju sitta långt inne i väggen (detta är gamla trähus).
Kommer hon måsta flytta igen medans det fixas till? (när det nu sker).
 
Sv: Vattenskada -vad kan man vänta sig?

det hela blir ju ett försäkringsärende och försäkringsbolaget skickar säkert ut någon för att inspektera och så får hyresvärd och försäkringsbolag göra upp det ekonomiska. Innan det står byggfläktar på plats för att torka upp så kan det säkert ta en månad, man ska ju hitta någon en firma som ska åtgärda det hela också. Har det bara gått två dagar så finns det ingen anledning att få panik, skadan är ju redan skedd.
När jag fick vattenskada i en lägenhet så tog det drygt 3 månader från det att det upptäcktes tills dess att allt var åtgärdat. Är det ett rum hon måste använda (om det är en etta tex) så får hon bo någon annanstans under tiden. Hon kan också ringa till sitt försäkringsbolag för att höra vad hon kan få hjälp med hos dem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 550
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp