Vegansk (mat)paj?

Myrten

Trådstartare
Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För detta är jag otroligt tacksam eftersom jag släpar på en dykbag och bussen därför är ett ganska jobbigt alternativ och parkering skulle kosta 800 för den aktuella tiden + att jag flyger hem på natten och därför gärna slipper köra när jag landat. Tänkte alltså ta med en present när jag åker till min vän imorgon och har beslutat mig för att baka en matpaj - stiltonost och broccoli. Dock vet jag att min väns vuxna barn kommer att vara närvarande under tiden jag är borta - och hen är vegan, så jag vill göra två pajer. Men hur? Att jag byter smöret i pajskalet mot veganskt margarin, så långt har jag kommit. Har inte heller några direkta problem att tänka mig lämplig "fyllning", frysen är t ex fylld av pumpa i bitar. I mina matpajer brukar jag dock alltid ha antingen ägg eller ost (ofta båda) för att få pajen att få lyft och lämplig konsistens. Hur ersätter jag enkelt detta i en vegansk paj? Förslag? Jag läste ett recept där någon vispade silkestofu, men jag tror inte jag har tid ikväll att jaga rätt på silkestofu eller några andra ingredienser som inte finns i vanliga, välsorterade matbutiker. Vegansk ost finns, men hur funkar det i paj och vilken sort i så fall?

Vad säger Buke?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp