Vem har utfärdat en växtfatwa?

Philosophia

Trådstartare
Jag har haft sådan otur i år med mina växter. Det har varit allt från hoppstjärtar (i och för sig inte skadliga) till sorgmyggelarver som jag fick hem i blomjord vilket orsakade att hälften av mina plantor dog.

Det senaste i raden av alla hemskheter är nu mögel. Jag fick hem 50 l säck med balkongjord som jag glatt började plantera om mina överlevande - nu ganska stora - plantor och pelargoner i. Några dagar senare upptäckte jag att nästan alla hade börjat mögla, både luddigt och penicillinmögelaktigt. Så jag tittar i säcken med jord och mycket riktigt så är det vita "klumpar" av mögel i jorden :cry::cry::cry:.

Jag var på Rosendals trädgård idag och skulle köpa en till pelargon och jag passade på att fråga om möglet var ofarligt. De sa att möglet brukar försvinna av sig själv efter ett tag när jorden börjar torka upp. Men är det verkligen så? Det kan ju heller inte vara nyttigt med mögel i krukväxterna inomhus - inomhusluften borde väl bli dålig - för än så länge så har jag både pelargoner och tomater inomhus i fönstren.

Finns det några genvägar, dvs. något som kan utarma möglet?
 
Sv: Mögelknep?

Puttar upp och undrar om någon har något mögelknep. Bikarbonat var det någon som tipsade om på en odlingssida. Är det någon här som har prövat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp