Vems skyldig het att se till hagens skick om jag hyr?

raggarn

Trådstartare
Hej vems skyldighet är det att se till att staketet är helt elen funkar och stolpen är av bra kvalitet när man hyr? tycker att det borde vara den man hyr av eller? blir så arg då jag lagt ut en hel del pengar på att betäcka mitt sto och vill då ej att hon blir skadad.
på kort tid har hästarna tagit sig ut säkert 5 gånger och hunnit låångt innan någon sett dem + hingst 1,5 år går i hagen brevid mitt sto har varit hos honnom 1 gång pg dåligt stängsel.börjar bli riktigt orolig nu! stall ägaren säger att det e tjejen som lånar mitt sto som skall se till att laga staketet då jag tycker att stall ägaren skall se till det då hon får hyra!börjar fundera på att ta hem hästen men tjejen blir så ledsen då..vad kan man göra?
vem skall stå för det?
mvh e

Sv: Vems skyldig het att se till hagens skick om jag hyr?

Blev tyverr lite fel med mellanslag o dyligt:)
:confused:

Tycker absolut att det är stallägaren som ska se till att allt är i sin ordning. ja menar man betalar juh för att stå där oah att allt ska fungera! Tycker dom att det är era bekymmer?? :(

Vad jag vet så är det stallägarens skyldighet.

Det är definitivt stallägarens skyldighet att se till att staketen är OK och att strömmen fungerar.

Immer

Jag skulle säga att det är stallägarens skyldighet, om inget annat avtalats. Där jag hade hästen förut höll jag själv på och fick hjälpa till att stängsla osv. och jag var inackordering.

Om du hyr en stallplats så är det helt klart stallägarens ansvar.
vad du kan göra?
Vänta tills ngt händer o sen stämma stallägaren.
Flytta hästen o strunta i att betala ev uppsägningstid med hänvisning till bristerna.
PL

Allt beror på vad som avtalats. Din hyra är ju baserad på vad som överenskomits. Jag tar ut mindre hyra mot av hästägaren ansvarar för hagarna som deras hästar går i.

Ja,visst är det egentligen stallägarens ansvar.Men vi har i vårt stall så urdåliga hagar så jag har själv stängslat om min hage med eget material.Det är en billig livförsäkring för mina hästar när nu inte stallägaren ser hagkvaliteten som något problem.
Skit samma vems ansvar det är fakta kvarstår ju att staketet är undermåligt......

Sen är ju allting relativt, detta är inte menat specifikt till dig men om man som hyresgäst har en häst som forcerar staket på löpande band trots bra staket, tycker jag inte man kan kräva av stallägaren att denne skall stå detta.

Kan man verkligen strunta i att betala pga brister?? Enligt lag kan man inte strunta i att betala men däremot reklamera varan/tjänsten vad jag vet. Går skulden till KF så blir det ändå en betalningsanmärkning. Nu är väl inte risken stor att det går dit i den här branchen (svarta pengar som det oftast är och dem skyltar man ju inte gärna med hos KF) utan större risk att din bil står repad på parkeringen en morgon eller att någon sålt din nya sadel på blocket för att få in pengarna.:devil:
Stalla inte in hos folk som inte vill skriva ett avtal om vad som gäller. Går det att undvika så undvik svarta pengar, betalar man svart så ska man betala MYCKET mindre eftersom man tar en jättestor risk med det eftersom man inte har någonting att komma med vid brister mm.

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen!
är ej avtalat att jag skall slöta staketet och min häst forslar ej staketet dagligen stolpen är dåligt och strömen obefintlig,tråden är ej bytt på säkert 10 år....
Jag struntar ej i att betala blir så fel.tänker där i mot ev fixa eget staket och sköta det själv mot reduserad hyra! eller flytta.bör man ställa en 1,5 årig hingst brevid ston??? tycker ej det allra hällst inte då staketet e så dåligt och strömmen inte ens stör mig?
mvh e

Är inte så bra på vad som gäller att hålla hingst så jag vet inte vad som gäller ang hagar, men det finns säkert någon på "avel" som är bra på det, de har ju säkert hingst hela bunten;)
Skriv nu ett avtal som innefattar att du sköter staketet och vilken reducering av hyran du ska ha för det. Lycka till!

Tack såå mycket för alla bra svar skall ta tag i detta genast:angel: avtal blir det!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från... 2
Svar
24
· Visningar
3 786
Senast: Sammet
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 837
Senast: Lobelia
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 036
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka