Ventilation i hästtransporter

elle12

Trådstartare
Vilken hästtransport har den bästa ventilationen? De jag tidigare har haft har för det mesta bara några små lufthål på ett ställe, och det är inte tillfredsställande tycker jag. Har någon erfarenhet av någon hästtransport som man kör efter bil med godtagbar ventilation? I lastbilarna vet jag att det för det mesta är mycket god ventilation. Försöker kolla lite på marknaden, men tillverkarna verkar inte tycka att ventilationen är så viktig.

Sv: Ventilation i hästtransporter

Ett av böckmanns släp har fin ventilation med bra insläpp på bägge sidorna så att det bara drar längs sidorna.
Annars har ju Fautras som sagt fläkt i sina transporter.

Humbaur med sin patenterade gardin baktill som är gjord av ett tätt nät tillsammans med sidofönster som kan ställas i olika lägen.

Tack för förslagen, ska kolla upp dem. Problemet är att det nästan alltid blir dålig luft i trailern på sommaren när det är varmt och man transporterar hästarna, så det är svårare att kolla hur bra eller dåligt det fungerar nu på vintern tycker jag. Enligt regler för hästtransporter ska ventilation finnas i släpet motsvarande 20% av golvytan.Om ej befintlig ventilation finns som motsvarar detta är man tvungen att köra med bakluckan öppen eller på glänt. Jag tror inte att flertalet av dagens hästtransporter uppfyller dessa regler, och jag kör inte med bakluckan öppen av säkerhetsskäl.

Om du inte vill ha övre delen av baklämmen öppen av säkerhetsskäl, kan du köpa fölgaller att sätta för istället.

Du får ventilationen men slipper DEN risken...

Håller med om att de flesta transporter har för dålig ventilation, när kondensen rinner längs väggarna kan man ju börja undra. Att köra med bakluckan på glänt tycker jag är helt OK ur säkerhetssynpunkt.

Håller med om att de flesta transporter har för dålig ventilation, när kondensen rinner längs väggarna kan man ju börja undra. Att köra med bakluckan på glänt tycker jag är helt OK ur säkerhetssynpunkt.

Boj har mycket bra ventilation i sina transporter (min är en -04:a). Dalavagnen som jag kört innan (en -01:a) har fruktansvärt dålig ventilation.

Har en Cheval Liberte 05 med jättebra ventilation.
Luftspringa framtill, lucka i taket som går att öppna på 3 olika vis, 2 fönster därfram. Även luftspringa framtill mellan tak och framväggen ca 3 cm bred och 20 cm lång (går att täppa till om man känner att det drar). Även rullgardiin bak.
Cheval var bäst i test i ventilation som någon tidning hade gjort för ett tag sedan (kommer inte ihåg vilken...)

Tycker dalavagnen och Star trailer har bra ventilation, i alla fall de jag har träffat på. Däremot en kylingekärra hade usel.

Henra har super med både taklucka, 6 punkts fönster och "hål" i glasfiberlucka, annars små springor i kanterna vid rullgardin.

Christ har också bra, 6 punkts fönster och springor på sidorna av rullgardin.

Paragan, Rice och böckman likaså

Christ har alltid två fönster fram och rullgardin bak. Fönstrana kan du ställa i måånga olika lägen beroende på hur mycket luft du vill ha in. Har aldrig haft kondens i min Christ comet Alu.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
664
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025