Veterinär kostnader

H

hundar

Då det verkar skilja enormt mycket mellan olika veterinärer vad saker kostar skulle det vara kul vad ni betalar för tex

vaccinering med kennelhosta (310 kr utan kennelhosta 300 jägarvallen linköping)
enbart kennelhosta
kastrering tik
kastrering hane
veterinär besiktning
enbart (polavgift) stationsavgift vid koll.(450kr smådjurskliniken Norrköping)
Ultraljud organ (500kr smådjurskl norrköping)
urinprov (350kr smådjurskl norrköping)
 
Sv: Veterinär kostnader

För en vetrinärbesikting, med chip, och vac betalar jag 400kr per valp.

När Maggan fick sin ett årsspruta betala jag 150kr, eller om det var 200kr.
 
Sv: Veterinär kostnader

Det är ju fri prissättning så såklart det kostar olika. Jag kände mig lite knäpp när jag ringde och reglerade Viktors veträkningar igår, jag hade nämligen två räkningar från samma dag, två besök hos olika vet samma dag.

De tackade extra för att jag delat besöken, då det som de sa 'ju sparar pengar åt dem' (MIG hade det eg kvittat, jag har fast självrisk)

Att sitta och skriva ner vad det kostar blir väldigt knepigt dock, då det beror på så himla mkt. T ex ultraljud organ - vilka då organ? Alla? Vissa? Är det med eller utan sedering, tog det lång tid och var sådant man fick titta närmare på, eller var det mer rutinmässigt? Behövde hundes ges en extra dos sedering? Bistod djurägaren med hållande eller gjordes det av djusjukvårdare osv.

Vad gäller vaccination så vad gjorde det med för vaccinationstyp? Tikens kastrering - hur mycket vägde hon, hurdant var skicket på hunden vid kastrering? Var ingreppet enkelt och rutinartat eller var det mer komplicerat? Gick hunden hem samma dag eller stannade för observation en natt? Ingick stygntagning eller ej? Gavs hunden dropp under/efter operationen eller ej?
Osv osv.

Jag har t ex kastrerat två hanhundar på samma klinik, med samma veterinär och samma metod. De var samma ras och vägde lika mycket ungefärligen. Den ena hunden fick ges upprepade sederingsdoser, och dessutom fick de fylla på med 'narkos' under ingreppet. Samtidigt så var han yngre, det gick lite snabbare än för den andra etc. För att bli helt jämförbart hade båda op behövt vara exakt likvärdiga inte bara avseende patient utan även avseende allt annat.

Så, det enda man kan uppge är cirkapriser, och de ska helst följas av specifikationer, om de ska vara till någon större nytta. Bäst är därför att ringa runt till olika kliniker INNAN.
 
Sv: Veterinär kostnader

Kastrering för hane kostade mig ca 3300 och då ingick tom tratten. (Falu djursjukhus) Andra ställen häromkring så gick de på vikt och blev då betydligt dyrare då jag har stora hane.
 
Sv: Veterinär kostnader

I stan finns det numera fyra kliniker tror jag och jag har bara vart på en :laugh: Dom är svindyra, eller var -innan det öppnade massa fler kliniker för nu har det blivit lite vaccinationspriskrig.

Min vetrinär jobbar dock inte på en klinik :)

Alla sprutor = Oavsett vaccination (dubbel eller trippel) kostar 250:-
Kastrering tik = Aldrig gjort (min hund är kastrat men det var innan jag fick henne så det vet jag inte vad det kostar).
Kastrering hane = Min kompis ska tydligen kastrera sin galna hane och det skulle gå på fem papp.
Veterinärundersökning = Jag var med S hos min kära vetrinär för några veckor sedan och vaccinerade + kollade öronen och gjorde en seniorkontroll av hjärta och lungor. Han tog bara betalt för sprutan :D annars har jag betalat någon hundring.

Annars har vi inte vart och gjort något allvarligare *peppar peppar*. Det hon vart med om i sitt liv är två snitt, varav ett akut som ledde till borttagning av hela paketet. Annars är det bara vaccinationer och att hon har problem med höger öra som jag ger henne otomax (stavning?) ibland för när det blir kläggat.
 
Sv: Veterinär kostnader

Kastrering hane = Min kompis ska tydligen kastrera sin galna hane och det skulle gå på fem papp.

Jisses, såtillvida att hon inte har en grand danois eller liknande, skulle jag absolut rek henne att ringa runt och jämföra priser.

Jag har betalt ca 2500 kr för att kastrera mina. Vet inte om veterinären går efter vikt eller ej dock, ena vägde 40 kg och den andra 30 kg dock. Jag bara frågade ju 'vad kostar kastrering?' när det gällde U, och fick priset 'cirka 2500 kr'. Men då visste han ju precis vad det var för hund vi pratade om, och kunde ge pris just efter den utan att fråga om t ex vikt - den kunde han redan.

V frågade jag inte ens om pris om, och där slutade det på 2100 kr men där fick jag lite rabatt. Han får in jättemånga kastreringar dock, så tror han är billig generellt. Men vet inte om det är 2500 kr punkt slut, eller olika pris för stor/liten hund.

Men som sagt 5 K låter dyrt om det inte är en gigantisk hund eller annat (t ex med hjärtat) som gör att det blir lite mer komplicerat eller mer personalkrävande ingrepp än normalt.
 
Sv: Veterinär kostnader

Jag betalde 1000:- hos veterinären senast och det var för:

årssprutan som skulle i
första sprutan av rabiesvaccineringen
vaccin mot kennelhosta och det var det nya som ges i nosen

Har för mig att nästa spruta för rabiesvaccineringen kostar 300:- och sedan därtill blodprovet som de ville ha 400:- för.

Fick rabiesvaccineringen kollad på ett annat ställe eftersom förra ägaren bara hade vaccinerat men inte kollat och de ville ha 1100:- bara för blodprovet. De ringde bara och meddelade provsvaret (att där inte fanns tillräckligtn med anitkroppar) pch skickade inte ens hem pappret så när min egen vet ville dubbelkolla så fick de hålla på att faxa och greja :mad:
Om vi säger såhär - såvida min hund inte behöver en mycket speciell ögonoperation så kommer vi aldrig mer besöka kliniken som tog 1100:- för blodprovet :cool:

Efter att ha kommit över chocken med det dyra blodprovet (har aldrig betalt mer än 600:- för ett blodprov till häst) så började jag ringa runt till de olika smådjursklinikerna och det lönar sig. Den vi går till nu är inte allra billigast, men ska jag till den allra billigaste så måste jag lasta och köra och då tillkommer ju den kostnaden så vi går till den som är snäppet dyrare för den ligger tre kvarter bort, personalen är duktig och är det något man undrar över är det bara att gå inom och fråga så svarar de snällt på alla ens frågor.:bow:
 
Sv: Veterinär kostnader

Jag tror att hon går efter vad det kostade "förr", hon har nog inte kollat runt utan går bara efter djurklinikens priser även fast det finns två djurkliniker till nu (skyll sig själv då säjer jag ;)).
Det är en Vorsteh -jag skulle tippa på att han väger 35-40 kg +/- för att han tappar alltid en massa vikt när det är jakt, när dom är i fjällen och när tikarna löper (som dom gör nu).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp