Veterinärutbildning på distans

Jate Volim

Trådstartare
Ja, hörde talas om detta i helgen men har inte lyckats hitta någon info på nätet varken innan eller efter. Jag har tagit för givet att det inte går men nu när jag fick nys om detta har jag googlat lite utan resultat.
Jag inser ju att man måste infinna sig på plats för tentor och labbar med hur fungerar det i övrigt?

Någon som har läst på detta viset? Hur har det fungerat? Hur mycket behöver man pendla och hur går man tillväga?

Någon som har mer info eller vet vart man kan vända sig?

Mvh Jate Volim

Ps. Info om antagning, antagningspoäng, högskoleprovet och annat som rör själva sökningen och utbildningen mottages tacksamt. Hur fungerar det när man har läst för många kurspoäng och ska välja bort m.m.

Tack!
 
Sv: Veterinärutbildning på distans

jag har väldigt svårt att tro att man skulle kunna läsa veterinär på distans! Det är ju en yrkesutbildning där det inte går att sitta hemma och bara läsa i en bok. Om ledningen inte helt tappat förståndet så är det nog bara någon som driver med dig.

Du söker in till den vanliga veterinärutbildningen via betyg eller via högskoleprovet. På betygsidan behöver du 20,0 dvs MVG i alla ämnen. Har du läst flera kurser så att du har utökat gymnasieprogram så sållar intagningen bort de lägsta betygen och du söker på det högsta medlet på dina betyg. Har du 20,0 så får du sedan hoppas att du har tur på lottningen!

Högskoleprovet varierar lite i intagningspoäng. Sist tror jag det låg på 1,8? Så mycket lägre brukar det inte vara.

Du ska ha läst biologi b, matte d, fysik b samt kemi b för att vara behörig att söka!

Det svåraste med utbildningen är nog att komma in! Detta kan du inte påverka mer än att ha tur i lottningen och se till att ha höga betyg.
 
Sv: Veterinärutbildning på distans

Jag tyckte också att det här med distans verkade lite märkligt men personen jag fick info från har jag stort förtroende för och dessutom hade hon själv funderat i de banorna för nga år sedan. Kan det vara så att de testade detta för några år sedan för att sedan inse att det inte funkade?

Jag inser ju att man måste delta i de praktiska bitarna och tentorna men det verkade på henne som om man kunde läsa vissa bitar på distans.

Hur många kurspoäng är det som "räknas"? Dvs hur många överskottspoäng får man räkna bort?

Mvh Jate Volim
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 160
Senast: MattiZ
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp