Veterinärintyg och försäkringsfrågor

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Qyenn97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 995
Q

Qyenn97

Hur är det nu egentligen? Om man köper en blandrasvalp, FÅR man försäkra den även fast veterinärintyget är äldre än 7 dagar? Vet att SKK kräver det, men om det är en blandras? Och om det inte är 7 dagar, hur gammalt får det då vara?

Sv: Veterinärintyg och försäkringsfrågor

Försäkringsbolagen kräver färska vet.intyg oavsett om det är blandras eller renras. Som köpare skall man inte acceptera något annat än ett färskt intyg. Man kan köpa på sig otroliga ekonomiska bekymmer om hunden inte går igenom efter köpet och man därför inte får försäkra den.

Jag ringde försäkringsbolaget och tecknade försäkring när vi hämtade valpen, minns inte om de frågade om intyg, men jag behövde iaf inte skicka in nått.
Blandis.
Nu hade jag ju ett färskt intyg, men de bad inte att få se det iaf.
När jag försäkrat billiga hästar har jag heller inte behövt skicka in något intyg.

Men vad ser ni som ett färskt? 7 dagar?

Men vad ser ni som ett färskt? 7 dagar?
Det brukar alltid stå i försäkringsvillkoren att veterinärintyget inte får vara äldre än en vecka vid tecknandet. Oavsett om de kräver att få in det eller ej brukar man få försäkra att djuret är friskt och har intyg på det. Vid tvist kan man bli skyldig att visa upp det.

Min hund, också blandras, var inte försäkrad hos uppfödaren. Det innebar 20 dagars karens på försäkringen, dyrt när vovven blev sjuk efter en vecka. Så där lärde jag mig nåt nytt också...

Jag har nämligen försökt hitta detta överallt på deras hemsida men hittar bara att det står att är hunden äldre än 3 år ska den ha ett veterinärintyg som inte är äldre än 30 dagar. Var nämligen och kollade på en valp och han sa att det med 7dagarsregeln inte gällde, men min mamma som är gammal uppfödare säger att 7dagarsregeln gäller. Självklart kommer jag ju kräva ett färskt intyg, men är bara nyfiken på hur det egentligen ligger till.

Detta med 7 dagar och försäkring har inget med SKK att göra.
Men är du en registrerad uppfödare så säger skk att ett friskintyg inte får vara äldre än 7 dagar, men det har som sagt inget med försökringen att göra..

Vad försäkringsbolagen säger får du fråga dom om. Jag har aldrig behövt ha intyg på en ung hund. Däremot om de är över två år, så har jag fått visa friskintyg.
Är kanske olika från olika bolag.

Okej. Var inne på Sveland och de krävde 7 dagar nämligen. Men samtidigt kanske det är bäst att ändå ha ett så färskt intyg som möjligt så man vet att man får hem en frisk valp!

Okej. Var inne på Sveland och de krävde 7 dagar nämligen. Men samtidigt kanske det är bäst att ändå ha ett så färskt intyg som möjligt så man vet att man får hem en frisk valp!

Ja att valpen är veterinärbesiktigad är en självklarhet tycker jag. Oavsett om det är renras eller blandras.

Att den är veterinärbesiktad är ju en självklarhet, men ska kolla på en idag kanske, vars intyg gick ut i onsdags. Men hon sa att hno kunde boka om en besiktning om jag ville, men att hon aldrig hört talas om att det inte ska vara äldre än 7 dagar.

Be henne boka en ombesiktning. Det kostar henne inget, då alla veterinärer jag känner till besiktar om valpar gratis.

Be henne boka en ombesiktning. Det kostar henne inget, då alla veterinärer jag känner till besiktar om valpar gratis.

Fast det där varierar, alla jag känner till tar betalt även om de tar en lägre avgift vid ombesiktning.

Fast det där varierar, alla jag känner till tar betalt även om de tar en lägre avgift vid ombesiktning.

Härikring får man betala fullt för varje besiktning och dom stod som frågetecken på 2 djurssjukhus och en mindre klinik när jag sa att jag alltid på alla andra ställen har haft gratis ombesiktning inom 30 dagar från den första.
Hade dom aldrig hört talas om ....

Även om försäkringsbolagen inte kräver intyg för att försäkra, så kan man ha nytta av de senare. Jag var tvungen att visa upp mitt 3 mån senare för att få pengar för en operation. Vet visserligen inte hur de hade ställt sig till om intyget var äldre (besiktigad 6 dagar innan köp, försäkringen tecknades via telefon samma dag som besiktning), men ändå.

När jag köpte min valp (blandis) i somras så ringde jag bara försäkringsbolaget och sa att jag skulle försäkra henne. De fråga inte något överhuvudtaget om hon var frisk eller nyligen besiktad. Och om hon var försäkrad hos uppfödarna så vet jag inte det i alla fall.

Nu ahde jag iofs ett veterinärintyg som var utskrivet bara 2 dagar innan men oavsett om jag hade det eller inte så fick jag ingen karens och inte behövde jag skcika in något intyg.

Det är olika i olika bolag, agria kräver intyg men inte folksam. Däremot frågade folksam om han var frisk i övrigt, alltså inte hade någon pågående sjukdom som jag visste om när jag försäkrade en tidigare oförsäkrad 6 månaders valp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka