Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Draumsyn

Trådstartare
Eftersom min kära sambo är segare än segast så har jag tänkt att ta tag i detta själv, nämligen att borra i några betongväggar så vi kan få upp hyllor, tavlor mm hemma.

Frågan är ju, hur tidigt/hur sent kan man borra utan att anses vara en oförskämd granne? Bor i hyreslägenhet, bottenplan.
Har inte hittat några regler om detta men är det 8-22 som man får väsnas?

Känns ju lite sådär att borra så tidigt/sent...

Vett och etikett på detta?
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Funderade på detta i förra veckan när jag hade ett borrbehov.
Kom då på att jag inte känner mig bekväm med att borra efter 19-20 någon gång, särskilt med tanke på småbarn som kan finnas. (Nu finns det inga småbarn just i mitt hus men jag gillar bara inte tanken på att stöta mig...)
Sen tycker jag ändå att man ska kunna ta lite tid att sätta upp en tavla när man kommer hem från jobbet, annars blir det ju aldrig gjort!

På morgonen skulle jag nog inte ha något problem med att börja borra klockan 9 eller så, eller kanske till och med 8. I alla fall på vardagar.
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Nej precis så tänker jag med, borrade vid halv åtta snabbt igår men tyckte det lät som att ngn "slog i väggen" då så jag vågade inte fortsätta :o
Jag vill inte heller stöta mig med någon.
(Trots att våra grannar är allt annat än tysta, springer omkring mitt i natten, skriker och deras schäfer som ylar flera timmar/dag är inte så poppis...)

Kruxet är att jag jobbar så konstiga tider, ikväll slutar jag 20:15 så det får isf bli imorgon. Börjar jobba 12:00 så då hinner man ju lite.
Att borra 09:00 borde väl inte vara så farligt ändå?
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Det borde väl inte vara någon fara tycker jag...
Annars kan du ju sätta upp en lapp i trapphuset och berätta att du tänker borra, så att folk är medvetna, och kan säga till om det stör något speciellt...
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Ne tycker väl inte det, då vågar jag nog göra det :)
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Efter 9.00 är helt ok, även om det är folk som råkar vara sjukskrivna/vabbar/har sovmorgon. Före det kan vara lite kinkigt. Efter 19 skulle jag heller inte borra, då är det många som lagt sina barn och kanske sover själv om de ska upp väldigt tidigt, eller så ligger man o glor på tv o slappar.

Vi har grannar som borrar halv två en tisdagsnatt, och ett par gånger vid 5.30-6 på morgonen. De är INTE poppis kan jag lova. Speciellt inte efter att de borrade rakt genom väggen in i vårt datarum :cool: Vette sjutton vad de tänkt hänga på sin hatthylla, men två dm betong tog de sig igenom. Måste haft en monsterborr :mad:
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Jag känner att man kan börjar borra typ 9-10 på morgonen men inte senare än 19-20, de skulle jag inte känna mig bekväm med.. Mitt på dagen är nog bäst, typ 2 ;D
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

När vi renoverade vår lägenhet så hade vi en granne som
bankade i väggen när vi borrade mitt på dagen.
Till slut fick vi gå dit för att höra varför vi störde så hemskt,
och fick till svar av frun att vi inte fick borra på deras mat-tider..!

Maken bad om ursäkt sen för sin sura fru :D
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Och dom som jobbar natt? Ska dom också vakna och gå upp klockan 9?

Det är ju svårt som granne att ta hänsyn till ALLA... visste jag att jag hade en nattjobbande granne skulle jag vara försiktig, men annars säger ju reglerna att man får väsnas dagtid. Inte kul om man jobbar natt och har tjuriga grannar...

När jag jobbade natt tidigare så fick jag helt enkelt acceptera reglerna, och använda öronproppar. Grannen ovanpå mig var dessutom dagmamma :crazy:
Om någon borrat med slagborr hade jag bara frågat snällt om de kunde vänta till e.m.
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Borrade i flera rum vid 09:30, var ingen som sprang ner och klagade iaf så det känndes ju ok :)

Nu är det bara en spegel som skall upp & 2 lampor men det är på gipsvägg så det hörs ju knappt, och sen en till hylla i köket men måste måla klart den först bara.

Det är kul med ny lägenhet men oj vad mkt saker som skall upp överallt :angel:
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Där jag hade min förra hyreslägenhet så var det många lägenheter som renoverades i området under en period. Då satte snickarna igång med golvslippning som väsnades helt enormt mycket vid 8. Så då borde det vara ok tycker jag att borra så tidigt även fast jag nog aldrig skulle göra det. Jag brukar hålla mig till mitt på dan för att störa så få som möjligt.
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Borrar du med en bra borr och borrstål går det fort att borra och hinner förmodligen inte störa så många, ens om de jobbat natt. Man vaknar till men kan sen somna om (kan man inte det kanske man ska byta jobb ändå, för att jobba natt och inte kunna somna om om man råkar bli väckt av något känns dömt att misslyckas). Värre är om någon stackare står med en vanlig hobbyborrmaskin och ett slött borrstål och försöker nöta fram fyra hål till en hylla i hårdbetong under en hel förmiddag.... :crazy:
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

beror på grannarna, jag hade valt att borra 10-16 alt 18-20 och använda betongborr så tar det inte många minuter totalt!
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Och dom som jobbar natt? Ska dom också vakna och gå upp klockan 9?

Nej, men man borrar väl förhoppningsvis inte varje dag.... nån gång borde väl vara förlåtligt.
Bäst är väl om man har möjlighet att borra efter 12 på dagen, men jobbar man tex eftermiddag som min sambo gör varannan vecka, så blir det oxå svårt om det är "fel" vecka.

Borrar du med en bra borr och borrstål går det fort att borra och hinner förmodligen inte störa så många, ens om de jobbat natt. Man vaknar till men kan sen somna om (kan man inte det kanske man ska byta jobb ändå, för att jobba natt och inte kunna somna om om man råkar bli väckt av något känns dömt att misslyckas). Värre är om någon stackare står med en vanlig hobbyborrmaskin och ett slött borrstål och försöker nöta fram fyra hål till en hylla i hårdbetong under en hel förmiddag.... :crazy:

Precis, det går ju fort att borra om man har rätt grejer. Ska man sätta upp en spegelvägg kan man väl kanske sansa sig till sen em/tidig kväll. Men ska man borra ett till ett par små hål, så går det ju på ett par minuter.

Min granne borrar sällan med slagborr, mest med vanlig borr i betongväggen. Det tar ett jäkla tag, sist höll han på mellan 7 och 14, med kvartslånga raster varje timma. Jag vill inte ens veta hur hans väggar ser ut där inne. :crazy: (det var för övrigt han som borrade genom väggen in till oss, men då hade han slagborr)
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Arbetarna börjar vanligtvis 7 och slutar 16. Det är en "normal" tid att väsnas på.
Om man sen räknar med att dom ska ta fram saker och ta sin morgonfika så är klockan 8 innan dom börjar ;)
Med tanke på små barn och andra trötta så hade jag nog inte borrat efter 19.
Dom som har knepiga tider vet oftast om att övriga världen är vaken när dom sover och att det inte alltid är så tyst som man kan önska.

Men ett hett tips: Ta fram allt, markera på väggarna och borra så många hål du kan när du väl börjar. Hade en familj under oss som nog satte upp saker i två eller tre veckors tid, lite borrande mest hela tiden, enbart betong och hård var den också :grin:
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Det är ju svårt som granne att ta hänsyn till ALLA... visste jag att jag hade en nattjobbande granne skulle jag vara försiktig, men annars säger ju reglerna att man får väsnas dagtid. Inte kul om man jobbar natt och har tjuriga grannar...

När jag jobbade natt tidigare så fick jag helt enkelt acceptera reglerna, och använda öronproppar. Grannen ovanpå mig var dessutom dagmamma :crazy:
Om någon borrat med slagborr hade jag bara frågat snällt om de kunde vänta till e.m.

Nä, man kan inte ta hänsyn till alla. Tycker bara det är lite trist att dom som jobbar natt ska anpassa sig medan dom som jobbar dag får allt serverat. Man ska inte borra efter 19 för att man kan störa nån som ska jobba dag. Men det är helt okej att borra 8-9 och störa dom som jobbar natt?
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Nej, men man borrar väl förhoppningsvis inte varje dag.... nån gång borde väl vara förlåtligt.
Bäst är väl om man har möjlighet att borra efter 12 på dagen, men jobbar man tex eftermiddag som min sambo gör varannan vecka, så blir det oxå svårt om det är "fel" vecka.

Varför är det då inte okej att borra runt 21-22 nån enstaka dag? Det borde väl också vara förlåtligt?
 
Sv: Vett & Etikett när man borrar i betongväggar

Varför är det då inte okej att borra runt 21-22 nån enstaka dag? Det borde väl också vara förlåtligt?

Grejen är väl den att de allra allra flesta jobbar faktiskt dag. Barn går oftast i skola/dagis på dagtid. Att borra vid 21-22 stör förmodligen många fler än att borra vid 8-9. Sannolikheten att ingen av grannarna som potentiellt kan störas jobbar natt är betydligt mycket större än sannolikheten att ingen av dem jobbar dag. Så för att minimera risken att störa någon borrar, sågar och spikar man lämpligen dagtid och allra helst på dagtid helgdagar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp