Vi som letar häst II

:laugh: Jo, jag såg en annons, läste den ett par gånger, råkade skriva ett meddelande med lite frågor och fick SVAR och filmer. Svarade och helt plötsligt hade jag reserverat henne och bestämt dag och tid för att komma och hämta. Måste åka lååångt!

Om det är den jag tror så blir det säkert jättebra. :) Men visst ska du provrida innan?
 
Men när du ändå är där kan du väl lika gärna provrida? ☺️
Nope! Då hinner jag inte hem över dagen. Tar hela dagen att köra. Kommer behöva göra klart affären, lasta och åka hem.

Jag har en helt annan förväntan denna gång och helt andra önskemål om vad jag och hästen ska göra än när jag köpte halvblodet och de förutsättningar jag söker är jag övertygad om att denna häst har.
 
Nope! Då hinner jag inte hem över dagen. Tar hela dagen att köra. Kommer behöva göra klart affären, lasta och åka hem.

Jag har en helt annan förväntan denna gång och helt andra önskemål om vad jag och hästen ska göra än när jag köpte halvblodet och de förutsättningar jag söker är jag övertygad om att denna häst har.
Men du som haft det så himla jobbigt just kring att hästen du köpte inte var som förväntat, är inte det här en väldigt onödig chansning?
En natt på hotell är ju ingenting om man jämför med hur jobbigt det blir om du står där med ytterligare en häst som inte känns rätt.
 
Men du som haft det så himla jobbigt just kring att hästen du köpte inte var som förväntat, är inte det här en väldigt onödig chansning?
En natt på hotell är ju ingenting om man jämför med hur jobbigt det blir om du står där med ytterligare en häst som inte känns rätt.
Bra uttryckt. Sen tänker jag att tiden det tar att provrida inte är mer än tid man ändå behöver ha marginaler för när man kör så långt. Alltså, dagsplaneringen kan väl inte stå och falla med hur lång tid man tillbringar på gården om vi inte snackar mer än en timme åt endera hållet?
 
Nope! Då hinner jag inte hem över dagen. Tar hela dagen att köra. Kommer behöva göra klart affären, lasta och åka hem.

Jag har en helt annan förväntan denna gång och helt andra önskemål om vad jag och hästen ska göra än när jag köpte halvblodet och de förutsättningar jag söker är jag övertygad om att denna häst har.
Men känns det inte extremt onödigt att riskera att det blir "fort och fel" ännu en gång? När det bara handlar om någon timme hit eller dit för att bli mer säker.
 
Bra uttryckt. Sen tänker jag att tiden det tar att provrida inte är mer än tid man ändå behöver ha marginaler för när man kör så långt. Alltså, dagsplaneringen kan väl inte stå och falla med hur lång tid man tillbringar på gården om vi inte snackar mer än en timme åt endera hållet?
Mitt val, min planering. Vill inte riskera att inte vara hemma förrän supersent. Ska redan sova en natt. Och en provridning tar mer tid än en timme. Och en timmes provridning säger inte så himla mycket mer. Klickade ju bra med halvblodet på provridning, sedan blev verkligheten annorlunda. Den här gången har jag mer kvitton på vad hästen har gjort tidigare och hur den har fungerat i diverse situationer. Jag söker ingen hoppstjärna eller dressyrämne utan bara en snäll individ som gillar att ridas ut och som kan hänga med på det mesta utan att få spunk. Gör inget om den är lite lat och bekväm, eller lite pigg och springig, eller inte kan så mycket. Eller inte är i full kondition just nu. Det jag vet räcker.
 
Nope! Då hinner jag inte hem över dagen. Tar hela dagen att köra. Kommer behöva göra klart affären, lasta och åka hem.

Jag har en helt annan förväntan denna gång och helt andra önskemål om vad jag och hästen ska göra än när jag köpte halvblodet och de förutsättningar jag söker är jag övertygad om att denna häst har.

Även om du har en annan förväntan på hästen och andra planer med den betyder det ju inte att den kommer vara den där drömhästen du alltid drömt om bara för att den råkar vara black med ståndman och ål typ. Är det inte bättre att ändå ta det säkra före det osäkra och faktiskt hoppa upp och rida iaf i alla gångarter 10-20 min så du får se att det du har sett på filmerna stämmer överens med ridkänslan du får, speciellt om du liks åker så långt? 😊
 
Även om du har en annan förväntan på hästen och andra planer med den betyder det ju inte att den kommer vara den där drömhästen du alltid drömt om bara för att den råkar vara black med ståndman och ål typ. Är det inte bättre att ändå ta det säkra före det osäkra och faktiskt hoppa upp och rida iaf i alla gångarter 10-20 min så du får se att det du har sett på filmerna stämmer överens med ridkänslan du får, speciellt om du liks åker så långt? 😊
Jag söker inte drömhästen. Jag söker en fjordhäst som jag kan ha kul med.

Jag har redan sagt att tiden inte finns och att jag inte tror att en 1 timmes provridning kommer att ge mig en rättvis bild av hur den hästen kommer att vara när jag har kommit hem, så då är ju 10-20 minuter endast slöseri med tiden. Hur känns era hästar när ni tar dem, sadlar, sitter upp och vill fatta galopp och allt inom 10 min? Och lägg på tiden det tar att göra i ordning före och efter ridning och sedan göra iordning för transport. Jag kommer inte provrida hur mycket ni än skriver det. Endast om säljaren insisterar på att de inte vill sälja annars. Jag avstår köpet om hästen är i dåligt skick, visar sig vara väldigt grinig/lynnig vid hanteringen eller om det visar sig något annat skumt som inte har framkommit tidigare.
 
Vissa saker som överlinje har jag svårt att bedöma från backen - så för mig skulle det ge mycket att bara hoppa upp och åka ett par varv.

(Å andra sidan om det inte handlar om mer pengar eller känslor att man kan ta beslutet om det krävs)
 
Om det är den jag tror så blir det säkert jättebra. :) Men visst ska du provrida innan?
Spännande att gissa på om du tror rätt :). Vi får väl se när/om det går i hamn! Kan ju säga att den i Danmark gick bort pga priset (90000 danska = 135000 svenska).

Jag gillar alla typer av hästar i ridningen förutom de som bockar/kastar av mig med ont uppsåt (eller ställer sig upp) eller som är av modell stor och blir heta/starka över hinder. Alltför mycket nerv går ju också bort. Förr uppskattade jag mest lite tröga hästar men nu har jag lärt mig att uppskatta när det finns mycket egen motor med. Men vilket som går bra! Efter att ha ridit mitt halvblod ett tag nu (och tom hoppat ganska stora hinder) har jag dessutom utvecklats enormt som ryttare! Modet är betydligt större!
 
Jag har redan sagt att tiden inte finns och att jag inte tror att en 1 timmes provridning kommer att ge mig en rättvis bild av hur den hästen kommer att vara när jag har kommit hem, så då är ju 10-20 minuter endast slöseri med tiden. Hur känns era hästar när ni tar dem, sadlar, sitter upp och vill fatta galopp och allt inom 10 min? Och lägg på tiden det tar att göra i ordning före och efter ridning och sedan göra iordning för transport.
Du gör såklart givetvis såsom du själv vill, men jag vill inflika lite att beroende på hur höga krav man har så behöver det inte ta så himla lång tid.
Fånga hästen, ställa den på gången och borsta av den - 10 minuter
Sadlar och tränsa - 5 minuter
Skritta fram, jogga några varv och få känna hur den känns i munnen, hur den tar skänkeln, hur reaktiv den är och hur spänd eller avslappnad den är - 20 minuter.
Sadla av - 5 minuter
Snabb borstning, på med transporttäcke, kanske ett bandage på svansen beroende vad du har för transport - 10 minuter
Lasta och åka - förhoppningsvis kliver den på direkt. Om den inte är lättlastad be säljarna träna det innan du kommer.
Summa: 50 minuter

Förhoppningsvis är du ju inte själv med hästen heller utan du får hjälp att bära bort sadel etc om du inte köper med den.
 
Spännande att gissa på om du tror rätt :). Vi får väl se när/om det går i hamn! Kan ju säga att den i Danmark gick bort pga priset (90000 danska = 135000 svenska).

Jag gillar alla typer av hästar i ridningen förutom de som bockar/kastar av mig med ont uppsåt (eller ställer sig upp) eller som är av modell stor och blir heta/starka över hinder. Alltför mycket nerv går ju också bort. Förr uppskattade jag mest lite tröga hästar men nu har jag lärt mig att uppskatta när det finns mycket egen motor med. Men vilket som går bra! Efter att ha ridit mitt halvblod ett tag nu (och tom hoppat ganska stora hinder) har jag dessutom utvecklats enormt som ryttare! Modet är betydligt större!
Lycka till, och hoppas det blir bra.

Men en tanke, om du ändå skall åka så långt och INTE provrida =köpa osett, hade det inte varit bättre att få den hemtransporterad av någon firma?

Nu skriver du inte exakt hur många körtimmar det är, men jag hade nog övervägt att boka en hästtaxi. Så mycket jobb för inte ens en provridning.

Det kostar ju också att köra själv, tid och pengar.
 
Lycka till, och hoppas det blir bra.

Men en tanke, om du ändå skall åka så långt och INTE provrida =köpa osett, hade det inte varit bättre att få den hemtransporterad av någon firma?

Nu skriver du inte exakt hur många körtimmar det är, men jag hade nog övervägt att boka en hästtaxi. Så mycket jobb för inte ens en provridning.

Det kostar ju också att köra själv, tid och pengar.
Säljaren vill inte.

Det är ca 75 mil.

Helt osett blir det ju inte, jag får ju träffa hästen och se skick och lynne etc, det är ju bara provridningen jag hoppar över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 032
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 550
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 956
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp