Vi som letar häst II

Letar Islandshäst, men svårt hitta nån som är villig och låna ut på foder först. Varför finns det så många som missköter sig som fodervärd. Så det blir svårt för oss seriösa och hitta nått. Är alltid mån av hästen, kan lämna bra referenser. Upplever ni samma sak ni som letar foderhäst. Sen kanske jag har höga krav då jag vill ha en som är över 140, gärna mot 150.
 
Letar Islandshäst, men svårt hitta nån som är villig och låna ut på foder först. Varför finns det så många som missköter sig som fodervärd. Så det blir svårt för oss seriösa och hitta nått. Är alltid mån av hästen, kan lämna bra referenser. Upplever ni samma sak ni som letar foderhäst. Sen kanske jag har höga krav då jag vill ha en som är över 140, gärna mot 150.
Det handlar också om att ta risken med att hästen skadas och förlorar i värde. Vem ska ta den risken? År man som fodervärd intresserad av att ersätta hästägaren om olyckan är framme och hästen skadas permanent?
 
Letar Islandshäst, men svårt hitta nån som är villig och låna ut på foder först. Varför finns det så många som missköter sig som fodervärd. Så det blir svårt för oss seriösa och hitta nått. Är alltid mån av hästen, kan lämna bra referenser. Upplever ni samma sak ni som letar foderhäst. Sen kanske jag har höga krav då jag vill ha en som är över 140, gärna mot 150.

Åk och provrid många gånger istället / köp en erfaren, lugn och trygg häst om det är din första.

Fodervärd innebär en jätterisk för hästägaren och är egentligen inte nödvändigt som hästköpare heller, det blir så himla drygt om något händer och hästen skadar sig som fodervärd också.

Trivs ni inte ihop kan du sälja vidare, mindre strul för alla inblandade.
 
Åk och provrid många gånger istället / köp en erfaren, lugn och trygg häst om det är din första.

Fodervärd innebär en jätterisk för hästägaren och är egentligen inte nödvändigt som hästköpare heller, det blir så himla drygt om något händer och hästen skadar sig som fodervärd också.

Trivs ni inte ihop kan du sälja vidare, mindre strul för alla inblandade.
Att vara fodervärd och låna någon annans dyrgrip är ett stort ansvar med lite mandat.

Jag håller med ang att man alltid kan sälja vidare, om man inte skulle passa med hästen.
 
Hon är hemma!
00E177B9-59E6-4DCA-B5F9-8F33A03F2E95.jpeg
 
Letar Islandshäst, men svårt hitta nån som är villig och låna ut på foder först. Varför finns det så många som missköter sig som fodervärd. Så det blir svårt för oss seriösa och hitta nått. Är alltid mån av hästen, kan lämna bra referenser. Upplever ni samma sak ni som letar foderhäst. Sen kanske jag har höga krav då jag vill ha en som är över 140, gärna mot 150.
Det finns nog extremt få säljare som skulle kunna tänka sig låna ut saluhäst på foder och det handlar inte om att att fodervärdar missköter sig utan att man som ägare riskerar att hästen skadar sig och blir värdelös.

Sen hade inte jag personligen sett en potentiell köpare som ville ha hästen på foder först som seriös, jag hade blivit ohyggligt misstänksam.
 
Ah! Hade helt missat att hon var till salu. Iom att Limpans annons försvann i samma veva som du skrev här tänkte jag att det måste vara hon. Men grattis oavsett, Mariella blir säkert toppen hon med. :)
Hon var så snäll och duktig. Klev rakt på transporten och stod snällt och fint hela långa resan. Gnäggade lite när vi stannade för vattning och påfyllning av hö. Klev av lugnt och fint, gnäggade lite. Tvekade lite innan hon följde med in i stallet och väl inne i boxen dök hon ned i höet och började mumsa.
 
Kan ju rapportera att jag nu har ridit mitt lilla fjordsto och hon motsvarar mina förväntningar! Snäll och trevlig och pigg och glad. Har ridit henne på utebana med och utan sällskap ( dock i djupsnö och fel sadel) och det gick riktigt bra. Finns förstås en del saker att träna på i dressyren, men det hade jag räknat med. Red ut en sväng idag och det gick också bra. Tog det lugnt i skritt och trav och tog en galopp hemma på utebanan. Hoppningen får vänta tills hon är mer i gång och snön har smält eller jag får tillträde till ridhuset (3 v karantän).
 
Letar Islandshäst, men svårt hitta nån som är villig och låna ut på foder först. Varför finns det så många som missköter sig som fodervärd. Så det blir svårt för oss seriösa och hitta nått. Är alltid mån av hästen, kan lämna bra referenser. Upplever ni samma sak ni som letar foderhäst. Sen kanske jag har höga krav då jag vill ha en som är över 140, gärna mot 150.

De flesta som är villiga att låna ut på foder är nog de som vill ha tillbaka hästen igen men kanske inte har tid just för tillfället. Att låna ut en häst på foder som man skulle kunna sälja direkt är en stor ökad risk och osäkerhet för säljaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 236
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 556
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp