Vi som letar häst II

Jag veeet att hästar dyker upp när det är tänkt att de ska göra det (för undertecknad iaf hahaha). Ändå blir jag lite rastlös för jag är så himla pepp på att utöka familjen :D

Vi letar ju något på foder just nu, så det är ändå större chans att det dyker upp något till hösten gissar jag. Skönt att hästarna bor hemma så att det egentligen inte spelar någon roll när det blir :p
 
De sitter på innsiden i overgangen mellom framben og bryst, på begge frambena.
Veterinæren sa at om man opererte dem med laser så er det mindre sjans for at de kommer tilbake for da får man tatt hele svulsten.
Vad säger veterinären? Prognos etc. Jag hade besiktat hästen på en större klinik personligen och frågat om expert utlåtande gällande dessa.
 
Vad säger veterinären? Prognos etc. Jag hade besiktat hästen på en större klinik personligen och frågat om expert utlåtande gällande dessa.
Veterinæren sa det som jeg skrev, det er sarkoider som må opereres bort, det beste er med laser, for det tar hele svulsten, og man risikerer ikke spredning.
 
Etter å ha lest mer om sarkoider, så er jeg ikke så sikker på denne hesten lenger. Selv om han er perfekt på alle måter ellers.
Har nå lest om at sarkoider smitter og hvor stor sjanse det er for at de kommer tilbake. Skal ringe en veterinær i morgen med litt spørsmål.
 
Börjar kika lite smått igen, efter vår enorma förlust tidigare i år. Vi har varit på tre procridningar, den första funkade inte alls att rida, fick avbryta pga tror hästen hade ont nånstans 😳, den vi andra var ok men det ”klickade” inte, den tredje kunde varit rätt häst men var för liten 😩

Så vi fortsätter leta.
Och undrar om nån har köpt från försäljningsstall, och hur man har upplevt det hela. Börjar känna att det är trevligt att kunna prova fler hästar samtidigt, även om det är kul att upptäcka Sverige… 😆
 
Börjar kika lite smått igen, efter vår enorma förlust tidigare i år. Vi har varit på tre procridningar, den första funkade inte alls att rida, fick avbryta pga tror hästen hade ont nånstans 😳, den vi andra var ok men det ”klickade” inte, den tredje kunde varit rätt häst men var för liten 😩

Så vi fortsätter leta.
Och undrar om nån har köpt från försäljningsstall, och hur man har upplevt det hela. Börjar känna att det är trevligt att kunna prova fler hästar samtidigt, även om det är kul att upptäcka Sverige… 😆
Försäljningsstall är väl som med allt annat, vissa är jätte bra och andra luras. Jag hade försökt kolla på dom med bra referenser, annars finns ju utomlands med tex Tyskland.
 
Börjar kika lite smått igen, efter vår enorma förlust tidigare i år. Vi har varit på tre procridningar, den första funkade inte alls att rida, fick avbryta pga tror hästen hade ont nånstans 😳, den vi andra var ok men det ”klickade” inte, den tredje kunde varit rätt häst men var för liten 😩

Så vi fortsätter leta.
Och undrar om nån har köpt från försäljningsstall, och hur man har upplevt det hela. Börjar känna att det är trevligt att kunna prova fler hästar samtidigt, även om det är kul att upptäcka Sverige… 😆
Min första kommer från försäljningsstall. Älskar henne förstås, men det var onekligen att köpa grisen i säcken. Snabba puckar och ingen bakgrund (min hästs pass gjordes två veckor innan hon kom till Sverige, och allt är okänt i det).

Hade jag haft en massa pengar (eller, eh, mer i alla fall) skulle jag nog försöka hitta en förmedlare som jag klickar med och som har rätt nätverk, snarare än ett klassiskt försäljningsstall.
 
Så jeg takket nei til fjordhesten. Med muligheten for tilbakevendende sarkoider, og å måtte beholde eiers forsikring, som er i et mye dyrere forsikrings selskap, så måtte jeg tenke med hodet og ikke med hjertet.

Setter nå alt inn på å finne drømmehesten, som er en haflinger. (Jeg er fortsatt åpen for fjordhest, men det er 2. valget).
Men at det skal være så vanskelig å finne en haflinger av ponni størrelse som ikke er kat c, og som er rett alder. Har sett på hastnet, fb grupper (finnes det en svensk?) og internasjonale sider.
 
Så jeg takket nei til fjordhesten. Med muligheten for tilbakevendende sarkoider, og å måtte beholde eiers forsikring, som er i et mye dyrere forsikrings selskap, så måtte jeg tenke med hodet og ikke med hjertet.

Setter nå alt inn på å finne drømmehesten, som er en haflinger. (Jeg er fortsatt åpen for fjordhest, men det er 2. valget).
Men at det skal være så vanskelig å finne en haflinger av ponni størrelse som ikke er kat c, og som er rett alder. Har sett på hastnet, fb grupper (finnes det en svensk?) og internasjonale sider.
Med tanke på placeringen tycker jag det var ett klokt beslut.
Min häst hade en ink som togs bort innan jag köpte honom, men den satt på rumpan/korset så även om den kommer tillbaka är den inte ivägen.
 
Så jeg takket nei til fjordhesten. Med muligheten for tilbakevendende sarkoider, og å måtte beholde eiers forsikring, som er i et mye dyrere forsikrings selskap, så måtte jeg tenke med hodet og ikke med hjertet.

Setter nå alt inn på å finne drømmehesten, som er en haflinger. (Jeg er fortsatt åpen for fjordhest, men det er 2. valget).
Men at det skal være så vanskelig å finne en haflinger av ponni størrelse som ikke er kat c, og som er rett alder. Har sett på hastnet, fb grupper (finnes det en svensk?) og internasjonale sider.
är du intresserad i import? är ju såklart svåare att provrida, men ett stutteri i danmark har jätte fina fjordhästar till salu :) såg på deres insta, om jag skulle ha köpt så skulle jag lätt köpt därifrån :D
 
är du intresserad i import? är ju såklart svåare att provrida, men ett stutteri i danmark har jätte fina fjordhästar till salu :) såg på deres insta, om jag skulle ha köpt så skulle jag lätt köpt därifrån :D
Danske kronen er ekstremt dyr nå. 50 tusen danske er 106 tusen norske, så tror ikke jeg kan kjøpe noe fra Danmark om jeg ikke finner noe billig. Men skriv gjerne insta navnet såjeg kan sjekke.
Jeg har mest lyst på Haflinger da.
 
Ska iväg och provrida en häst om några helger. Nackdelen är att den står 10 timmar bort enkel väg, (utan pauser) Så får sova över., Ni som åkt så långt. har ni haft nån med er som avlasta i körningen. Älskar visserligen och köra bil. men har bara kört 5-6 timmar i sträck som längst innan.
 
Ska iväg och provrida en häst om några helger. Nackdelen är att den står 10 timmar bort enkel väg, (utan pauser) Så får sova över., Ni som åkt så långt. har ni haft nån med er som avlasta i körningen. Älskar visserligen och köra bil. men har bara kört 5-6 timmar i sträck som längst innan.
Jag har kört själv många gånger, både med och utan häst.
 
Ska iväg och provrida en häst om några helger. Nackdelen är att den står 10 timmar bort enkel väg, (utan pauser) Så får sova över., Ni som åkt så långt. har ni haft nån med er som avlasta i körningen. Älskar visserligen och köra bil. men har bara kört 5-6 timmar i sträck som längst innan.
Körde ensam 76 mil (står som 8,5 timmar på Google maps men tog 10.5 timmar enkel väg med tom transport, stannade tre gånger för toabesök, tankning och kort lunch), sov över, hämtade hästen och körde ensam hem igen. Jobbigt, men görbart. Beror såklart på hur bekväm bil man kör och hur länge man orkar köra utan att behöva gå på toa, sträcka på sig, äta osv. Med hästen i transporten måste man ju också tänka på fodring, vattning och tillsyn av den.
 
Ska iväg och provrida en häst om några helger. Nackdelen är att den står 10 timmar bort enkel väg, (utan pauser) Så får sova över., Ni som åkt så långt. har ni haft nån med er som avlasta i körningen. Älskar visserligen och köra bil. men har bara kört 5-6 timmar i sträck som längst innan.
Jag hade med mig någon. Personen var inte hästvan men kunde fota/filma provridningen :)
När jag köpte hästen besiktades den på en klinik halvvägs.
 
Etter å ha lest mer om sarkoider, så er jeg ikke så sikker på denne hesten lenger. Selv om han er perfekt på alle måter ellers.
Har nå lest om at sarkoider smitter og hvor stor sjanse det er for at de kommer tilbake. Skal ringe en veterinær i morgen med litt spørsmål.
Sarkoider, är det ink?
 
Vi letar också, D-ponny eller kanske tom liten häst. Dottern är ganska lång och har ju en C ponny nu. Varför står alla hästar så långt bort när man hittar något intressant 😅 .
Min dotter har tröttnat att åka o prova häst, antingen får jag åka själv (morsan kommer o provrider, hur ser det ut ??)
Eller så köper vi osedd. Har ju köpt osedd innan, men vet inte om jag vill göra det ännu en gång.
 
Vi letar också, D-ponny eller kanske tom liten häst. Dottern är ganska lång och har ju en C ponny nu. Varför står alla hästar så långt bort när man hittar något intressant 😅 .
Min dotter har tröttnat att åka o prova häst, antingen får jag åka själv (morsan kommer o provrider, hur ser det ut ??)
Eller så köper vi osedd. Har ju köpt osedd innan, men vet inte om jag vill göra det ännu en gång.
Vi har köpt osedd ponny två gånger, den ena var så att vi åkte helt enkelt och hämtade henne. Affären var klar innan, men det handlade om en mindre summa och veterinärbesiktning var inte aktuell. Hon är det bästa och säkraste köpet hittills.

Men allt beror ju på omständigheterna och vilket förtroende man får för säljaren.

I vårt fall hade säljaren haft ponnyn i fem år, det fanns bloggar fin tidigare unga tjejer som ägt henne och hon var 19 år när vi köpte henne.

En ponny värd sin vikt i guld, visade det sig.

Nu har dottern vuxit ur henne och handpenning är lagd från en köpare som resonerade som jag, hon kommer och hämtar i helgen.

Det är mycket känslor i dessa affärer, men känns det rätt och man gör sin research, så är det inga problem, i regel...

Nu har jag gjort samma research på köparen, eftersom jag säljer osett, även jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 439
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 953
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp