Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Ni som har mer erfarenhet än mig av agilitytävlingar, finns det inga regler om att det måste finnas nummerskyltar på hindren?

När jag tävlade i klass I i höstas/vintras så var alla nummerskyltar utplacerade vid banvandring, men sedan plockade domaren bort 2-3 skyltar inför start (så jag antar att det inte finns några regler om det..., och jag har försökt söka i reglerna och inte hittat något).

Är det vanligt att domaren plockar bort vissa nummerskyltar? Jag antar att det är för att de inte ska vara ivägen, för att minska skaderisken.

Jag har inte ens lagt märke till att jag kollat på skyltarna under tidigare rundor, det har inte varit något medvetet, förrän jag kom till det första hindret mitt i en bana som plötsligt saknade nummerskylt och det tog totalstopp och min hjärna blev ett enda stort frågetecken (typ "men var det inte det här hindret? :confused::confused::confused:" :p ). Och sedan ett totalstopp till vid nästa hinder som helt saknade nummerskylt :p
Slalomskylten plockas alltid bort för att inte den ska stå i vägen. A-hindret kan jag tänka mig att skylten stod lite in under? Annars brukar man inte plocka bort annat än slalom, som sagt 😊
 
Har på vissa blåbärstävlingar sett folk som har koppel och kampleksak ”i ett”. Är det godkänt även på officiell tävling? Om ja, någon som har tips på vart man hittar sådan? Tänker det skulle vara en bra hjälp för sparven att behålla fokus på mig i målgång :)
 
Har på vissa blåbärstävlingar sett folk som har koppel och kampleksak ”i ett”. Är det godkänt även på officiell tävling? Om ja, någon som har tips på vart man hittar sådan? Tänker det skulle vara en bra hjälp för sparven att behålla fokus på mig i målgång :)

Man får ha alla leksaker med och synliga fram till starten numera (stoppas undan innan man påbörjar loppet) och man får ta fram leksak när hunden hoppat sista hindret.
 
Man får ha alla leksaker med och synliga fram till starten numera (stoppas undan innan man påbörjar loppet) och man får ta fram leksak när hunden hoppat sista hindret.
Åh! Det var ju ännu bättre! Behöver inte leksak innan, men får jag ta fram i målgång även när vi (om vi) tävlar officiellt så är ju det smidigt!
 
Vi åkte till Skellefteå igår för att Hasta skulle försöka ta tredje pinnen i hoppklass 1 så att vi kan flytta upp helt till klass 2. Hasta slog till med en vinst och en andraplats, båda med pinne ❤️.
Ultima var inte sämre hon utan slog till med en vinst och en andraplats med SM-pinne i båda loppen ❤️. Vi måste kanske försöka ta oss till SM ändå även om jag inte hade tänkt det då hon fyllt 9år och tycker att det är lite tufft med höjden på hindren.

Här finns filmer från loppen om någon vill se :) http://www.youtube.com/@JennieB1975
 

Bifogade filer

  • Collage_2024-02-12_20_30_42.jpg
    Collage_2024-02-12_20_30_42.jpg
    253,1 KB · Visningar: 11
@igbest Grattis!


Jag och Spock har anmält till blåbär nästa helg så han ska få komma ut lite och husse ska köra lilla M. Det blir corgins första tävling så det blir spännande att se om hon kan ha nåt fokus under såna förhållanden 😁.


Lyckligt ovetsnde hund som ska få komma ut och tävla snart 😁
20231201_172803.jpg
 
Försöker kvala till LLU men vi har verkligen inte flytet på vår sida, hela hösten och vintern har jag känt att ju mer vi tränar och kursar desto sämre går det :crazy:
Nu kändes det dock bra i sista loppet för helgen men då var jag såklart en klant :cautious:
 
Försöker kvala till LLU men vi har verkligen inte flytet på vår sida, hela hösten och vintern har jag känt att ju mer vi tränar och kursar desto sämre går det :crazy:
Nu kändes det dock bra i sista loppet för helgen men då var jag såklart en klant :cautious:

Kanske för hög press på sig själv?
Jag upplever att man lätt kan hamna i en negativ spiral om ambitionsnivån är för hög. Husse ställer lätt lite för höga krav på sig själv och då blir det oftast ingen bra träning. Han har lite svårt att acceptera att han inte är en supermänniska utan även när han inte riktigt har en bra dag blir ambition nivån lite hög istället för att ta hänsyn till att man inte är på topp och kanske köra ett pass utan press och fokusera på glädje och flyt.

Själv har jag inte några större ambitioner så jag har inte det problemet 😝.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp