Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar i Nose Work

canine

Trådstartare
Jag kunde inte hitta någon tråd för Nose Work så here-we-go :)
Visst måste det finnas fler här som håller på med denna roliga gren? :love: tänkte att vi kan ha en tråd att uppdatera i, dela med oss av träningstips osv..

Vi är i startgroparna min hund och jag. Tanken är att gå en kurs & göra doftprovet i början på nästa år då det förhoppningsvis blir officiellt. Vi längtar så!! Har lärt in första doften hemma och håller på med att träna in sittmarkering just nu :D

Eftersom denna gren inte här särskilt etablerad här där jag bor just nu vore det toppen att höra hur ni andra tränar :bump:
 
Jag ska gå första kursen i Nose Work i helgen så jag är riktigt spänd :D Det blir två heldagar på klubben.
Yejj någon mer som är på gång med denna gren kul!!
Va roligt med kurs :D jag har inte gått någon ännu så då är det fritt fram att dela med dig av alla bra tips efteråt ;) Vad har du för hund? :)
 
Jag har också precis börjat på kurs! Hunnit med ett tillfälle, tror det blir kanon för min vovva :)

& för att svara TS så är vi som sagt i startgroparna, har inte introducerat doften än utan kör vanligt godissök i behållare, rum, ute etc. och tränar in kommandon (start och slut, utanför område osv.). Har valt att inte försöka mig på dofter hemma innan, var skraj för att råka träna in fel :angel:
 
Jag gick som sagt en helgkurs så det var väldigt intensivt *S* Väldigt spännande att se att alla hundarna hade förstått det här med eukalyptusdoften redan första dagen så att vi kunde gå vidare med andra sorters gömmor andra dagen. Det finns ju hur mycket som helst att berätta egentligen ;) Vi fick börja med att introducera doften och mata med godis på burken för att få dem att förstå vad vi ville att de skulle reagera på. Därifrån gick vi vidare så fick de söka i olika behållare inomhus. Efter lunch gick vi ut så fick de söka där. Då fick vi även prova med kartonger. Och som avslutning för dagen så fick vi göra ett sök på 6 kartonger inomhus där det fanns en med doft och vi själva inte fick veta vilken så skulle vi säga vilken vi trodde det var.

Andra dagen var det nya sorters behållare, rumssök med fler gömmor (upp till sju stycken per rum). Då fick vi också prova att inte veta vilka som hade doft och säga vilka vi trodde innehöll doft genom att läsa våra hundar. Avslutningsvis var det två rum till som söktes av. Så det var väldigt intensivt, lärorikt och uttröttande för både mattar och hundar :D Vi hade såklart pauser emellan söken också och pratade, rastade hundar och fikade lite.

Jag har en Alaskan Malamute (eller två men jag gick såklart bara kursen med den ena ;))
 
Det är flera på klubben som har gått kursen tidigare också så det är ett gäng som brukar ses och träna tillsammans. Tänkte hänga på där nu och då och däremellan söka hemma :) Vi fick höra att ca.3 ggr i veckan var lagom att träna framöver för att hålla igång det. Och då variera, ibland bara någon gömma och ibland flera och på flera platser. (Är även glad att jag äntligen vågade mig till brukshundklubben här öht *S* Så roligt att träna igen även om jag alltid är nervös också)
 
Det är flera på klubben som har gått kursen tidigare också så det är ett gäng som brukar ses och träna tillsammans. Tänkte hänga på där nu och då och däremellan söka hemma :) Vi fick höra att ca.3 ggr i veckan var lagom att träna framöver för att hålla igång det. Och då variera, ibland bara någon gömma och ibland flera och på flera platser. (Är även glad att jag äntligen vågade mig till brukshundklubben här öht *S* Så roligt att träna igen även om jag alltid är nervös också)

Åh, känner igen det där! Jag vågar inte söka mig till brukshundsklubben här, känner bara att jag är för kass, hunden är för olydig och jag är okunnig om det mesta, haha. Nosework passar bra, "en sport för alla", tack tack! :angel::D Vi har gått del 2 så nu tränar vi massor med doft här hemma inför nästa del!
 

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 951
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp