Bukefalos 28 år!

J

jeslin

Kan någon lättfattligt beskriva för mig hur man ska gå tillväga när man arbetar hästen vid hand, vilka fördelar det har, varför man gör det, vanliga misstag, när man INTE ska göra det och så vidare. Skulle göra mig mycket nöjd och glad.
 
Hade gärna skrivit ett lååångt svar till dig, men har lite dåligt med tid. Lovar att gräva upp tråden igen på måndag eller tisdag. ;)
 
Nu ska jag vara tråkig... En bra tränare....
som kan hjälpa dig att se vad din häst har för grundproblem.

Min häst tex lägger sig innåt på hö bog på böjt spår samt skjuter ut bogen.
Vi har börjat med att få honom att få med sig ytterbog-(arna) när man svänger (från marken alltså).
Nu har vi också börjat arbeta med att få honom att inte trampat innåt(luta sig på hö bog) på böjt spår.
Vi har också precis börjat med att få honom att trampa in inner bak mot tyngdpunkten men koncentrationen är på att få honom att ha frambenen UNDER sig ÄVEN när nan går på böjt spår.

Så vad du ska börja med kan bara an duktig tränare tala om för dig när hon vad hästens primära svårigheter finns.
Att börja böja och få hästen att trampa in mot tyngdpunkten (vilket jag trodde var de första man började med) kan bli helt fel (skadligt) om hästen tex. går och skjuter ut bogen för att slippa arbeta (som min häst).

Lycka till!

/Hanna (som är precis i början)
 
rent kortfattat: att arbeta hästen vid handen är ett bra sätt att lära hästen hjälperna och lära in olika moment utan att hästen störs av att ha en ryttare på ryggen.

Dessutom är det ett väldigt bra sätt för ryttaren att lära sig hjälper samt att träna upp koordinationen! :)

hmmm... vanliga misstag... ALLA misstag du kan göra på ryggen, kan du även göra på marken. nästan
Man måste vara noga med sin egen kroppsposition, vilket kan vara nog så krångligt från början.
 
Ja, det var ett tråkigt svar :smirk:
Jag skulle föredra ett rakt svar på min fråga. Att en tränare alltid är bästa sätt vet vi nog alla här inne. Men vad finns då det här forumet till???
Jag har i dagsläget inte tillgång till någon tränare och hur som helst vet jag inte om jag ska jobba hästen vid hand. Vill mer bara få lite koll på hur det går till.
Lite alltså var man ska gå i förhållande till hästen, hur man ger de hjälper man i vanliga fall gör uppsuttet, var man ska hålla sin hand (har sett olika varianter) och sen som sagt vilka fel man kan göra osv.
På vilket sätt skulle detta kunna vara mer skadligt än att rida hästen fel? Inbillar mig på något sätt att hur man än gör borde det vara mindre möjligheter att göra skada från marken än från ryggen?

Problemet just nu med den häst jag rider är att hon är väldigt lång i ryggen och har svårt att få med sig bakbenen inunder sig. Jag kämpar vidare från ryggen såklart men känner att det borde kunna vara en stor hjälp att kunna korrigera henne även från marken där jag tydligare ser när hon gör rätt och fel. Eller?
 
Tack för ett bra svar. Skulle du kunna utveckla detta med sin egen kroppsposition? Var ska jag gå i förhållade till hästen?
 
Först ska du lära hästen att gå framåt när du går vid bogen. För vissa hästar är det inget problem, men min som alltid haft mig framför (eller bakom) honom så blir det en liten omställning. Under tiden hästen lär sig det låter jag den bara vara. När den sedan lärt sig det kan man börja inverka. Exakt var du ska gå beror helt på hästen och vad den tycker. Vissa tycker du är jättedrivande när du går vid bogen och vissa tycker att du bromsar massa då. Gå där du får ett bra tempo på hästen. Om du går framför den punkten bromsar du in hästen och om du går bakom den punkten är du drivande.

Hur du håller tyglarna? låt tygeln gå in mellan tumme och pekfinger och håll den främre handen ganska nära bettet (men ändå så att du kan inverka på halsryggraden med den). Den bakre handen håller i den yttre tygeln och den håller du i lite olika positioner, tex uppe vid vanligt handläge (som vid ridning), eller i skänkelläge, lite beroende på vad du ska göra med den. Pisken håller du i den bakre handen så att du lättare kan inverka på bakbenen.

Det du kan göra först är att kolla böjning vid stillastående. Alltså att du ber hästen böja bak (ej lägga huvudet på sned) huvudet så långt bak den kan för stunden. När baken faller iväg är det mas hästen kan böja just nu. Den inre höften ska komma fram för att böjningen ska vara ärlig (genom hela kroppen). Du märker förmodligen en skillnad mellan de olika sidorna osv. Beroende på hur stel hästen är kanske du behöver ta ut en massör/e.t. som kollar igenom efter låsningar.

När du kollat böjning i stillastående kan du börja i rörelse, om du börjar på volt eller vid spåret är en smaksak och vad hästen kan behöva.

När du fått en ärlig böjning i rörelse kan du börja med skolorna. Hur man gör de från marken tror jag dock det finns massa gamla trådar om? sök och se vad du hittar!

I öppna ska du vara uppmärksam på dig själv, att du låter henne komma in med framdelen och du inte går kvar i samma läge så att bakdelen åker ut istället. Bakdelen ut är en lösgörande övning, men är inte särskilt samlande. Öppna (där man sätter framdelen framför bakdelen) är däremot samlande. Beroende på vad du vill göra får du göra olika saker, var bara medveten om vad du gör och varför.
 
"Ja, det var ett tråkigt svar
Jag skulle föredra ett rakt svar på min fråga. Att en tränare alltid är bästa sätt vet vi nog alla här inne. Men vad finns då det här forumet till???"


Det var ett rakt svar...
Jag tror att det är väldigt svårt att börja från noll vad det än gäller utan att man har en bra tränare till sin hjälp. Är du vid noll så vet du inte vad du ska titta efter och det är lätt att tex gå och arbeta med hästens böjning och tro att man gör något som är uppbyggande när det i bästa fall åtminstone inte skadar hästen.
Att träna öppna och sluta med en häst som inte har tyngdpunkten rätt och sjuter ut benen åt ena eller andra hållet ger inget. (förutom ev överbelastningar)

Kan man grunderna så är det enklare att diskutera saker på ett forum men att förklara hur man tex rider hästen i rätt form från scratch är inget man kan lära sig här (tyvärr). Det är i allafall min uppfattning.

"På vilket sätt skulle detta kunna vara mer skadligt än att rida hästen fel? Inbillar mig på något sätt att hur man än gör borde det vara mindre möjligheter att göra skada från marken än från ryggen?"

Det är inte MER skadligt att arbeta hästen fel från marken än från ryggen, men gör man inte rätt (tex går på små volter med en häst som lutar innåt och sjuter ut bogen) så är det fortfarande skadligt även om det förstås är bättre än att hästen har en ryttare på ryggen när den går och lutar och sjuter ut bogen.

Anledningen till att jag är så krass är att jag är precis i början själv. Börjar förstå vad jag ska titta efter tex.
Och om jag inte haft en tränare som kan förklara på ett bra sätt varför man bör göra si eller så och varför det är skadligt när det ena eller andra sker så hade jag inte kommit någonstans. Det är så lätt när man som helt grön läser något som man sän ska prova med hästen och man tror att resultatet är bra men man bara lurar sig själv eftersom man inte vet VAD man ska titta efter.

Exepel taget från mig själv:. oh vad han trampar fint in mot tyngdpunkten... Synd att han skjutit ut bogen, lutar innåt och förböjt sig i halsen bara...
 
Tack så hemskt mycket för ett riktigt bra svar på min fråga!
 
Om vi säger så här då.
Om någon som aldrig ridit frågar mig hur man gör när man rider så kommer jag ju inte kunna förklara precis allt om hur man rider. Det är ju omöjligt. Ska jag för den skull bara svara: fråga en instruktör. Ja, det skulle jag kunna göra om jag vill göra det enkelt för mig, men jag skulle också kunna i teorin förklara hur man sitter upp, hur man får hästen att röra sig framåt och stanna och svänga. Om denna person sedan väl satte sig upp på en häst skulle den naturligtvis inte kunna vinna en dressyrtävling i samma sekund bara för att jag lite enkelt förklarat hur man gör när man "rider", men personen skulle förhoppningsvis kunna sitta upp, få hästen att gå framåt, stanna och svänga. Hur korrekt detta sedan skulle utföras kan väl diskuteras men det skulle vara möjligt att genomföra.
Jag är inte så dum att jag tror att jag ska kunna göra några underverk från marken utan en instruktör, men efter lång riderfarenhet vet jag ju hur jag vill att min häst ska röra sig och jag kan då tycka att det borde kunna vara en hjälp att kunna korrigera vissa bitar från marken.
Om jag inte kunde rida alls skulle jag nog inte heller ge mig på att göra något från marken, men nu kan jag ju det.

Äh, jag vet inte. Orkar inte diskutera. Vill bara ha ett rakt svar och tyckte inte det var det.
Jag menar bara att jag inte är vid noll. Jag vet hur jag vill att min häst ska röra sig och jag vill veta hur jag kan hjälpa den att göra det från marken där jag lättare ser om hon gör rätt. :confused:
 
psychogrrl hade ett väldigt bra svar ang. kroppspositionen, så jag lämnar det så.

Naturligtvis är det mindre skadligt att arbeta fel från marken eftersom man inte belastar hästen med ryttaren också, samtidigt som vissa fel blir mer uppenbara från marken. Till exempel så kom jag på varför min häst inte böjde rent i båda varven när jag arbetade vid handen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: tessan.g
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 226
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Hästnyheter Maria Möllerfors har startat företag med målet att ta hand om hästar som behöver omplaceras eller är i behov av jourhem. – Tyvärr finns...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp