Vidga stövlar och shortchaps?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Himawari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 566
H

Himawari

Är det någon här som har varit hos sko/sadelmakare och vidgat stövlar och/eller shortchaps? Vilket är det bästa sättet och vilken typ av stövlar/shortchaps är bäst att göra det på?

Har svårt att hitta stövlar och shortchaps som passar. Jag har 35 i skor och breda vader som är ojämna pga mitt handikapp. 40cm på vänster och 42cm på höger. Dessutom har jag korta underben ca 37cm. Jag vet att man kan måttbeställa stövlar, men de ligger tyvärr långt över min ekonomi för tillfället. Vad jag behöver är något som duget till lektionsridning och kanske klubbtävling.

Vore tacksam för lite hjälp!

Himawari

Sv: Vidga stövlar och shortchaps?

Är det någon här som har varit hos sko/sadelmakare och vidgat stövlar och/eller shortchaps? Vilket är det bästa sättet och vilken typ av stövlar/shortchaps är bäst att göra det på?

Har svårt att hitta stövlar och shortchaps som passar. Jag har 35 i skor och breda vader som är ojämna pga mitt handikapp. 40cm på vänster och 42cm på höger. Dessutom har jag korta underben ca 37cm. Jag vet att man kan måttbeställa stövlar, men de ligger tyvärr långt över min ekonomi för tillfället. Vad jag behöver är något som duget till lektionsridning och kanske klubbtävling.

Vore tacksam för lite hjälp!

Himawari

Jag hämtade mina ridstövlar förra veckan hos skomakaren då han vidgat dom i både vristen och vaden. Blev kalasbra. Uppsök närmaste skomakare och lämna in dom så får du dom fixade. Kostar inte så mycket heller, jag betalade 240 kr. Lycka till!!

Jag har precis hämtat hem mina stövlar som varit på utlästning (bara nere vid övergång vad/fot och bara på höger). Det kostade en bra slant, tillsammans med sula betalade jag 1100 kr.

Det går inte att lästa ut hur mycket som helst, men har du tittat på MH´s sortiment? Deras stövlar finns verkligen i många olika vidder och höjder...

Jag har precis hämtat hem mina stövlar som varit på utlästning (bara nere vid övergång vad/fot och bara på höger). Det kostade en bra slant, tillsammans med sula betalade jag 1100 kr.

Det går inte att lästa ut hur mycket som helst, men har du tittat på MH´s sortiment? Deras stövlar finns verkligen i många olika vidder och höjder...

1100kr :eek: uj, det är ju nästan som ett par nya Graninge Shoot! (Funderar på att köpa ett par och vidga...)

Hmm, har hört att MH har många vidder, bredder och höjder, men jag har inte hittat någon fullständig måttabell över deras sortiment. Kan inte få MHs katalog att fungera. Någon som har en nedladdad pdf av den?

Fast jag kan absolut INTE hålla med om MH är speciellt bra för oss med små fötter och korta breda ben.

De verkar tro att om man har korta breda vader så har man automatiskt strl 37 och uppåt.

Jag har 35 i fot, ca 38 runt om och ca 39 i höjd.

MH passar smala långa ben med normalstora fötter..

Nja, det vill jag nog inte hålla med om, även om jag ligger i normalstorlek själv. De som diskuterar runt mig har inget annat än MH, om de inte måttbeställt från Cavallo, Köning eller deras konkurrenter.

Men smaken är som baken.

Fråga; hur mycket kan man lästa ut en stövel? Nån som vet :confused: Jag har ett par Cavallo som känns lite trånga i öppningen (alldeles under knäet). Tänkte lämna in dem för utlästning. De är bra i övrigt i hela skaftet. Jag har extremt smala vader, men precis i öppningen på skaftet vill gärna byxorna vecka sig lite och då känns de lite trånga där :smirk:

Det tog 30 sekunder att hitta måtten på en butik på nätet, google.se är din vän...

http://henrikssonsridsport.se/page8.html

Tack! :D Jag har sett deras tabeller när jag Googlat... Jag trodde bara att det kunde finnas fler tabeller för "gammalt" sortiment, tex snowrider etc. Är desperat att få tag i antingen stövlar eller s.chaps, begagnat eller nytt för att undvika att slita ut alla strumpor och ridbyxor jag äger...:crazy:

Fast jag kan absolut INTE hålla med om MH är speciellt bra för oss med små fötter och korta breda ben.

De verkar tro att om man har korta breda vader så har man automatiskt strl 37 och uppåt.

Jag har 35 i fot, ca 38 runt om och ca 39 i höjd.

MH passar smala långa ben med normalstora fötter..

Vad du använder för stövlar/s.chaps?

Ett par cm är inga problem (oftast, om inte lädret är sprött och stumt). Makens gamla tävlingsridstövlar (som fått torka och förfalla i 14 år) gick att lästa ut närmare 4 cm. Och det är MYCKET!

Jag lästade ut mina ,5 cm, och det gjorde hela skillnaden.

Jag lästade ut min Cavallo nästan 4 cm men det räckte bara ett tag, antar att de drog ihop sig en aning plus att jag blev lite tjockare oxå... Satte tillslut dit en extrabit läder med kardborre bak som göra att jag kan ändra vidden så mycket jag vill, inte jättesnyggt men det funkar.

Ett par cm är inga problem (oftast, om inte lädret är sprött och stumt). Makens gamla tävlingsridstövlar (som fått torka och förfalla i 14 år) gick att lästa ut närmare 4 cm. Och det är MYCKET!

Jag lästade ut mina ,5 cm, och det gjorde hela skillnaden.

Jag vet att det är gammal tråd men skakar liv i den i alla fall. ;)

Vågar man köpa ett par stövlar som nästan passar (de går att få på med stor envishet) och lästa ut dem? Och hur vet skomakaren (eller ska jag veta det) hur mycket som ska lästas ut? Och går det att sätta dragkedja i utlästade stövlar?

Många frågor, tacksam för svar. :bow:

Istället för att lästa ut dem kan man ju sätta i en dragkedja och en resårkil.

Om du faktiskt får på dig stövlarna redan nu tror jag absolut att en skomakare kan hjälpa dig att få dem perfekta.

Tack! :bow: Då slår jag nog till på ett par nya nästan passande stövlar trots allt.

Du kan inte ge mig lite tips på engelsk fraseologi att använda hos skomakaren? :angel:

Haha, det lättaste är väl att helt enkelt visa skomakaren var stöveln klämmer. ;) Han/hon borde ju lämpligen förstå vad som måste göras.

Min cobbler kallar resåren för elastic, rätt och slätt. Dragkedjan är zipper, så klart. Om skomakaren är bra kommer han/hon att fråga dig om du vill att dragkedjan skall gå hela vägen ner "genom" foten, eller sluta ovanför ankeln. Den riktigt långa dragkedjan kallar min cobbler för "full zipper"; den kortare kallar han för "quarter zipper" vilket egentligen är fel för det är ju 3/4 av stövelns höjd som menas, inte 1/4.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka