vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

panaccea

Trådstartare
Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D)

Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är lagligt o köra med "utrustnigen" vi har tillgång till.

Volvo 740 -88
brenderup släp (2-hästars) ingen aning om modell eller årsmodell
häst ca 600 kg

Haha jag är totaly lost på detta området eftersom jag inte själv har körkort :p

Hon som ska köra vill inte chansa o köra endå eftersom det är en bit o köra, så chansen att bli stoppade är lite större. Det hon vet o släpet är att det ser ut såhär: http://www.centralkentuckytrailers.com/images/thumbnail/UsedBrenderup.jpg Fast bara med ett hjulpar och mindre skabbigt :D
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Du måste veta bilens tjänstevikt och släpets totalvikt. Totalvikten på släpet får inte överstiga bilens tjänstevikt (och den sammanlagda vikten får inte överstiga 3,5 ton men det riskerar du ju inte). Detta gäller med vanlig B-behörighet.

740:n brukar ha tjänstevikt på 1300 kg ungefär, lite mer kan det vara. Och de flesta enkelaxlade släp håller sig också i de faggorna. Oftast går det bra men det kan bli problem, det kan röra sig om 20 eller 50 kg - och det är isf olovlig körning vilket innebär att kortet ryker :smirk:.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Tyvärr omöjligt att svara på utan vare sig reg.nr på bilen eller uppgift om vad det står i registreringsbeviset om vad den får dra på B-körkort. Likaså behövs uppgifter från släpets registreringsbevis.

Släpets totalvikt (dvs vad släpet i sig väger + max tillåten last) får ej överstiga bilens tjänstevikt (alltså vad bilen väger inkl förare), för att ekipaget ska få framföras på B-körkort.

Titta på bilens reg.bevis och läs vad den får dra på B-körkort.
Titta på släpets reg.bevis och läs vad den har för totalvikt. Denna får inte överskrida vad bilen får dra på B-körkort.

Mvh
Frida
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Generellt sätt BRUKAR enaxlade släp kunna dras av volvor typ 740 o liknande. men om det är sadelkammare på släpet om det nu är ett liknande som på bilden, så är chansen större att det väger lite mer, det borde dock vara ganska lite som sagt.

Men vad har bilen för tjänstevikt? Vad får bilen dra med b-kort? (står på registreringsbeviset) Och vad väger transporten? (totalvikten) svårt att bara gissa sej fram.
 
Senast ändrad:
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Boggi släpen brukar vara klassade till ca 1500 kg så det gäller verkligen att titta på regpapprena om du får dra den eller inte.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

okej jag tittade bara på bilden. Men Brenderup släpen är överlag tyngre än andra släp
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

*pust* :D

Jag får se till o fixa körkort själv :rofl:


Där är sadelkammare på släpet..

Kan inte kolla varesig papperna på bilen eller släpet just nu.. kan nog kolla upp det tills ikväll
 
Senast ändrad:
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

panaccea skrev:
Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D)

Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är lagligt o köra med "utrustnigen" vi har tillgång till.

Volvo 740 -88
brenderup släp (2-hästars) ingen aning om modell eller årsmodell
häst ca 600 kg

Haha jag är totaly lost på detta området eftersom jag inte själv har körkort :p

Hon som ska köra vill inte chansa o köra endå eftersom det är en bit o köra, så chansen att bli stoppade är lite större. Det hon vet o släpet är att det ser ut såhär: http://www.centralkentuckytrailers.com/images/thumbnail/UsedBrenderup.jpg Fast bara med ett hjulpar och mindre skabbigt :D

borde inte vara några problem men om du har reg. nr. så kan du kolla hur mycket bilen får dra och hur mycket vagnen väger!
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

panaccea skrev:
Var kan man kolla det?

På vägverkets hemsida. www.vv.se sen får man klicka sig vidare, fordon och sen fordonduppgifter etc.

(Redigerat eftersom man nu VISST kan se precis vad bil får dra på B och vad släpet lastar. De har bättrat sig, perfekt =))
 
Senast ändrad:
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Fast man ser ju inte totalvikten/tjänstevikten på släpet, fan vad dumt. Då måste man iaf ringa Vägverket eller kolla regbeviset.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Tack :bow:

Det står såhär:

Max släpvagnsvikt: 1600

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1370

Max lastvikt: 430

Kopplingsanordning 1: KULA
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Precis som Athena skrev så får släpets totalvikt inte överstiga 1370 om du har B körkort
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Nu när det ändå är en släp/vikt-tråd uppe, så ska jag komma med en fråga:

Vårt enaxlade släp har en totalvikt på 1200 kg, lastar 570 kg. Vår bil får dra 1500 kg på B-kort.
Om man vill väga upp släpet till typ 1300-1350 kg så att man får lasta liiiite mer åtminstone, hur går man då till väga och vad kostar det att väga upp ett släp?
Går det att väga upp genom att byta golv mot en tyngre plyfaskiva eller vad kan man göra?
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Jag tror att du kan slå upp det på nätet - bara du har regnummer på bil och släp !

Gå in på vägverkets hemsida !
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

cirkus:

panaccea skrev:
Tack :bow:

Det står såhär:

Max släpvagnsvikt: 1600

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1370

Max lastvikt: 430

Kopplingsanordning 1: KULA

Det har hon redan gjort ju.. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp