Vikt på kli o soja

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 056
D

Dundret

Nån som har en brevvåg eller nåt som skulle vilja väga en dl kli resp en dl soja, skulle vara jättesnällt måste verkligen veta vad det väger!
Min våg är helt knas, enligt den väger en dl kli knappt 20 g och en dl soja över 100g.. Det stämmer väl inte?:crazy:
Kanske kan använda denna tråden även till att skriva in vikter på olika fodermedel så man slipper starta nya trådar för en sån sak!

Sv: Vikt på kli o soja

När jag vägde 1dl soja så blev det 60g. Har hört fler som fått samma resultat så det borde stämma.

Kli borde väga ungefär lika mycket som foderjäst... dvs ca 80g/dl.

Har också fått 1 dl soja till 60 g. Vet ej exakt vikt för kli, men det väger mindre än sojamjölet.

lilith skrev:
Har också fått 1 dl soja till 60 g. Vet ej exakt vikt för kli, men det väger mindre än sojamjölet.

Mindre?! Hmm.. tänkte bara att det är ju samma konsistens på det som i foderjäst och 1dl av det väger ju ca 80g. Dvs MER än soja.

milly skrev:
Mindre?! Hmm.. tänkte bara att det är ju samma konsistens på det som i foderjäst och 1dl av det väger ju ca 80g. Dvs MER än soja.
Men kli är ju mycket luftigare än både soja och foderjäst. Jag skulle gissa på att kli väger ca 20-30 g.

Hjartagna skrev:
Men kli är ju mycket luftigare än både soja och foderjäst. Jag skulle gissa på att kli väger ca 20-30 g.

Soaj är en annan sak, ja. Men foderjäst trodde jag var ungefär likadant i konsistensen som kli? Men då har jag fel alltså. Har aldrig fodrat med KLI själv, dock varit i kontakt med det för några år sen när jag fodrade andra hästar.

Jo jag tror soja väger mer än kli, känner rätt stor skillnad känns det som när man håller en dl av båda.
Så soja väger bara 60 g, tycker det känns rätt tungt. Men eftersom flera säger samma borde det stämma då ja.

Men asså då blir ju 10 dl kli 200 g?:crazy: Jag som fodrat med 3 dl och trodde det var typ 200 g:D :o
Shit, då stämmer inte foderstaten alls.

Provade att väga igen på våg (ej digital) och den visade 90g på 1 dl soja (+ 1 liters påse) och 40 g på 1 dl kli + påse..
Fler som har fått som mig eller mindre?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: AraSlei
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 150
Senast: Casacha
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 518
Senast: Alexandra_W
·
M
Katthälsa Ja då min kastrerade hane på två år har varit hos vetrinären pågrund av antagligen foderallergi så fick han specialfoder (har inte påsen...
Svar
14
· Visningar
5 632
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka