S

strumpan

Ni som är duktiga på katter!
Vad ska en bondkatt väga som är 8mån en honkatt.
Vill inte läsa om att det beror på------utan ta mellan tummen och pekfingret. :bow:
 
Det GÅR faktiskt inte att säga. Huskatter har ingen gemensam typ, vissa väger 10 kg som vuxna, andra 2, då går det inte att säga vad som är "lagom".

Katten ska kännas fast och muskulös, och vara något tyngre än den ser ut att vara. Revbenen ska kännas vid lätt tryck, men inte synas. Magen ska vara hyfsat fast (en liten påse mellan bakbenen har många katter som i övrigt är normalviktiga)
 
mina väger 4.6 kg stycket! snart 8 månader gamla äkta huskatter! det låter kanske jättemycket men de är inte alls tjocka.
 
"vara något tyngre än de ser ut att vara" - stämmer alldeles utmärkt "hemma hos oss"! jag blev mycket förvånad när jag vägde dem, fick kontrollväga flera gånger...!
 
Min är bondkatt, när hon var 7 månader gammal så vägde hon 3.3 kg. Jag hade aldrig gissat på mer än 2 kg (hon ser liten ut) och utbrast "Gah, vilken klump!" =) Vet sa dock att lite drygt 3 kg, dvs mellan 3 kg och 3.5 kg var normalt och där både brukade de ligga och skulle normalt ligga.

Nu är ju vissa katter större etc, så det beror ju på det med.

vet varnade mig för att kissen kunde gå upp efter kastreringen, och påpekade att hon var perfekt i hullet nu men inte skulle gå varesig upp eller ner nämnvärt. Och att bästa sättet att kolla om en katt är för tjock eller ej är att känna längs ryggraden. Den ska inte sticka upp eller så, men den ska kännas TYDLIGT under bara skinnet.
 
det är ju lite lurigt det här med katter där man inte vet nåt om föräldrarna -eller rättare sagt kattpappan! (katterna är från ett katthem.) när jag kastrerade dem frågade jag om de var "tjocka" eftersom de ju är tungviktare men veterinären sa absolut inte. så jag anar att deras pappa var en stooor katt eftersom mamman är normalstor. jag får hålla koll på vikten nu efter kastr.!
 
Mina två huskatter är kullsyskon, honan väger 3,2 och hanen 6 kg. Ändå är de lila stora, ja det ser inte ut att skilja 2,8 kg mellan dom i alla fall. Hanen är dock kraftigare och mer kompakt, stora tassar och små öron, kort svans och tjock nacke, medan honan är lång och smal, långa ben och lite överbyggd, samt stoora öron och ett litet huvud och tunn hals.
 
Min ena väger 5 kg(hona) fast hon är lite väl rund. :o
Min andra kisse(hane) väger 3 kg, fast han ser ut att väga minst 1 kg mindre eftersom han är en så liten plutt.
Men som alla andra säger varierar det nog från individ till individ.
 
Som jag skrev iett tidigare inlägg,var katten mycket liten när vi fick den samt mycket sjuk,men det har hom klarat av med expertiser.Nu väger hon nästan 4kg och hoppas att hon inte är med ungar.Ska sterilisera henne i slutet av jan eller början på febr. :love:Hon är jätte fin,men lite rund.
 
Jag och min sambo tog hand om hemlös litten stackare i går, och i morse var vi hos vet. med den för att undersöka hälsan på den och väga den.
Den lille kisen vägde 1.40 kg inte mycket att ta i där inte. :crazy: iof så är den inte så gammal men lite mer skulle den nog ha vägt. :smirk:
Och så fick han lite medicin mot övre luftvägs infektion.
 
Våra två kissar väger ca 2 kg styck...
Den ena är 2,5 år och den andra ca. 1 år..
Dom mår alldelens utmärkt! :)
 
Ungefär vad jag undrar också, har 2 kattungar på 7 månader kastrerad hane och en hona, ingen är tungviktare eller särskilt stor men han är större och tyngre än henne.
Mamman är mindre än normalt och pappa okänd, även mina kommer från katthem
Ska bli spännande att se vad det blir när de blir vuxna
De äter i vart fall inte lika mycket nu som för en månad sedan så är nog inte i en växtperiod just nu men det är fortfarande kattbarnmat som gäller :)
 
Tack för alla svar!
Nu vet jag på ett ungefär vad kissen ska väga. :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 539
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 559
Senast: Keb71
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: kolja
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp