viktbärande?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Suss80123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 528
S

Suss80123

hej. alldeles ny här o vet inte riktigt hur detta fungerar ännu.. hoppas jag gör rätt..
tänkte kolla om någon här vet vilka c eller d ponnys som är viktbärande o kan då bära 60kg? mvh suss

Sv: viktbärande?

om du menar riktiga ponnyer o ej isisar o fjordingar så brukar irländarna var ganska robusta o maffiga. Men 60 kg är ingen vikt för de flesta d ponnyer :)

Allt som väger minst 500 kg... Det kan vara bland C-ponny skulle jag nog bara säga fjording men som D-ponny har du diverse korsningar, New Forest, Connemara etc etc. Välj kanske dock den grövre typen...

Ops! Glömde säga håller med Bison... det skulle stå först typ... Skulle bara utveckla mig lite ytterligare...

Jag väger 61 :eek: ve och fasa, rider min d-ponny utan probpem!

du kan rida d-ponnyer utan problem:eek:
även större c ponnyer eller de grövre..
jag väger 60 kg o min 4 åriga d-ponny på 142 cm klarar mig med lätthet:smirk:
lycka till!!

Jag har två D-ponnys som klarar 80 kg (en i min familj väger ungefär så mycket). Visserligen är det då inget krävande arbete som tex. hårt dressyrpass eller hoppning, men det är absolut inga problem om du väger 60 kg! Längden är isåfall ett större problem om det blir obalans.
Bekymra dig inte om din vikt, alla sorters D-ponnyer klarar med lätthet dig. C-ponnys beror ju på vad det är för typ, men tror inte det är så stor skillnad.

Man kanner pa hasten ocksa tycker jag om de tycker det ar tungt. Rider bla utan problem ordentligt dressyrpass pa kompisens C-ponny, jag ar 170 cm och vager nog nastan 65 kg.

Vi har en Nordlandshäst , han ligger på ca 140cm i mkh och bär vuxna utan problem .( rasen är liknande Islandshäst)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 149
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 071
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V