S

stalldräng

Läste för ett tag sedan en artikel om att dressyrtränare som använde viktbots för att få högre benlyft på hästen. Är detta vanligt? Ger det någon effekt? och hur påverkar det hästen?. Vad jag förstår så är det vanligt vid träning av islandshästar men har inte hört talas om det bland dressyrhästar.
För mig låter det lite oetiskt. Vad tycker ni?
 
Sv: Viktbots

Det är vanligt..
Det borde ju ge lite samma effekt som att rida i snö eller vatten tex. och sen rida ut på ett lättare underlag. Men gång, mer tryck typ. Så ja, det borde funka!
Oetiskt vet jag inte om det är det beror väl på hur pass mkt tyngd det är i bootsen i förhållande till hästens kondition och allmäntillstånd samt hur de används

Nirak
 
Sv: Viktbots

Pa gangartshastar anvands vikt boots dels for att fa ett storre steg och dels for att korrigera gangarterna.
Du far olika effekt beroende pa vad for slags boots du anvander och om du satter dem fram eller pa bakhovarna. Bell boots eller blyboots ar olika sorters boots. De senare har vikten bak och tenderar till att ge ett hogre kortare steg an klockor som ger hogre och langre. Men det beror saklart pa hur din hast ror sig normalt vilket effekt du far av respektive boots.

Ar du nojd med hur din hast ror sig och bara vill ha mer gang och power sa anvand samma vikt pa alla fyra.

Jag kan inte se varfor det skulle vara oetiskt, inte mer oetiskt an att sko sin hast vilket ger en forandring i steget bara det.
 
Sv: Viktbots

Du rider väl Saddlebredhästar o där används det både vikter o platåskor.
Men ingen tävlingsryttare i S. använder det.
Det kan jag sätta en tia på.

Islänningar -Ja!
 
Sv: Viktbots

Har inte hört att det används bland dressyrhästar. Däremot används det ju som sagt på islänningar och även travare. Jag har använt boots på mina ponnytravare för att korrigera steget. Det är ju lite liknande det att pyssla med att växla skoning med vikter och form på skon.
Sen vet jag att jag hade nån i byn som använde damasker med vikter i och skrittade med som styrketräning ordinerat av veterinär tror jag.
Men det var nog mer kopplat till distans.

Haha inget vettigt i detta, men vet man vad man gör tycker inte jag det är oetiskt. det blir ju sas bara styrketräning som med måtta kan vara användbart. Dock inget som jag ens kommit på tanken att göra i dressyr för tanken har inte ens slagit mig. Men på en häst med flckt steg kanske man kunde få en effekt med försiktig träning
 
Sv: Viktbots

Har ett par viktmanschetter som jag fick av en ET en gång på en häst som hade dåligt gång.
Men jag vågade aldrig använda dem för jag fick höra så många hemska historier:eek:...nu ligger de där...hm, undrar om jag vågar - har ju blivit lite modigare nuförtiden;)
 
Sv: Viktbots

Du får sätta på dem o få en häst som går i Spansk skritt eller tölt a la saddlebred:eek:

I viss sjukgymnastikrehabilitering har jag hört talas om att de kan användas, men har inte hört ngt om resultatet.

Däremot i fartsporter- flygande pass o trav- Ja.
 
Sv: Viktbots

Jag har tränat galopphästar med viktmanshetter och varit supernöjd. Gäller bara att veta vad man håller på med om man ska använda dem för att korrigera snedheter o dyl.
Har fått lära mig att ALDRIG använda dem på bakbenen då hästarna gärna försvarar sig genom att lägga mer tyngd fram för att avlasta istället för som man skulle önska öka vinklarna och ta mera vikt bak.
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 602
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 771
Senast: co-SMAD4
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 379
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp