Vilka krav ska man ha?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare hästmyran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 129
H

hästmyran

Vad ska man kräva av en häst som inte orkar bära sig (lite muskler bl a) och går högt med huvudet för att ytterligare slippa bära sig? Vilka små mål kan man ha i början? Bra övningar? Bara att hon ska gå lång och låg och att skippa att jobba upp formen alls eller vad?

DEt känns som att det gäller att inte ta sig vatten över huvudet och kräva för mycket, att det då bara blir värre.

Skulle vara super att kunna klättra lite för musklernas skull men här är det så h-es platt så det går inte.

Min häst orkar inte bära sig nu.
Men det är för att han har stått länge och bara promenadridits.. så jag har fått börja om från början jag och så gör jag som förr-förra våren när han skulle börja sätta muskler så var vi ute och red mycket i skogen och klättrade. Det tycker många hästar är roligt.
Se till att hästen bär med ryggen då.

När vi red på volten så började jag att kräva form i skritt på rakt spår, eller runt fyrkantsspåret iafl.
Sedan ville jag ha form i skritt när vi gjorde volter åt båda hållen i olika storlekar.
Och varje ridpass så travade jag och galopperade också men krävde ingen form bara att det skulle gå så sakta och lungt som möjligt. Det är lite jobbigare för hästen..
Efter någon vecka provade jag att rida i form i traven också och i olika stora volter i olika tempon...
Och tillslut i galoppen också.

Jag varierade att rida i skogen och på ridbanan.
Det tar ju ett par veckor, så är det ju :)

lycka till

Ja, som jag skrev så finns det inga backar här tyvärr, möjligtvis någon jätteflack men...

Okej, så ta det lugnt är ditt tips. Jag upplever dock att det är svårare att rida en häst (generellt) på rakt spår (rak häst mao) än på böjt eftersom det då är svårare att "fånga in" bakbenen.

träna mycket från marken, tex cavalettis och studshinder, sidvärtsrörelser och tempoväxlingar.
Då och då kan du lägga in korta pass med lätt inspänning (bara såpass att hon inte går med huvudet rakt upp, men fortfarande mycket frihet så hon själv får välja form).
När du rider, så gör passen korta men intensiva, dock på hennes nivå. Jobba loss en sida i taget och få henne att slappna av. Byt övning så fort hon tar ett par steg åt rätt håll, kräv aldrig perfekt resultat. Börja alltid i skritt, när övningen fungerar där går du vidare till trav, sist galopp. (däremot är det bra att värma upp fritt i alla gångarterna innan du börjar mjuka) Sluta passet när hon går som bäst eller anstränger sig för att försöka, även om du bara hållt på i en kvart. Det ger henne motivation att göra sitt bästa även nästa gång.
Om du har skog så är det bra att lägga in skritt-turer rätt in i snårig terräng (en massa grenar högt och lågt är aldrig någon fara, undvik dock väldigt steniga miljöer).

Rider mest i skogen faktiskt, blir mycket bättre när ridbanan går att använda igen. Men vilka krav ska jag ha på formen i tex sidvärtesövningar som man ju ändå rider för att öka lösgjordheten? Ska jag strunta i hur hon går med huvudet och bara tänka på hur resten rör sig? DEt är svårt att få med bakdelen när huvudet är högt för ryggen blir ju liksom u-formad och då är det ju fysiskt omöjligt för bakbenen att hänga med. Men jobba i skritt först och främst då... Vilken verkan har eg. skritt på lång tygel. DEt känns som en rätt värdefull "övning" när hästen sträcker ut hela kroppen, håller ni med?

målet bör vara att hästen rör sig avslappnat (och då sänker hals och huvud). det är första steget. Nästa steg är att göra korta, uppmjukande rörelser. Först när hästen är både avslappnad och upmjukad kan man börja tänka på formen (som då kommer av sig själv genom de uppmjukande rörelserna, inget som man "tvingar" fram)

Så träna henne till att gå avslappnat med huvudet i naturligt läge. om hon spänner sig och sänker ryggen så kan hon inte bygga muskler, utan du måste guida henne till ett hälsosammare sätt att föra sig.

Hon går oftast lugnt och avslapppnat i skritt på lång tygel med huvudet och halsen avslappnad och jag känner att ryggmusklerna arbetar. DEt är ju bra, men sen att ta sig till steget att rida lösgörande arbete som på volter eller sidvärtes är lite kruxigt. Ska jag kanske fortsätta med det på så lång tygel det går och sen efter längre tid börja korta upp? Vill inte att det ska bli för mycket ridning med handen, det funkar inte, men å andra sidan är det svårt att inte ta när hon sätter upp huvudet eller går iväg. Har ridit flera andra hästar som betett sig liknande men de har ändå gett med sig ganska fort eller hur jag nu ska uttrycka mig.

handen måste ju till i början, men man kan göra det å olika sätt. Att "tvångshålla" en spänd häst i en jobbig rörelse leder ju knappast till avslappning. Samtidigt tar hästen gärna chansen att smita om den blir för lös-släppt. Den klarar helt enklt inte av att bära upp sig själv i början när den inte har muskler.
Bästa man kan göra är att plocka ner alla ridmoment så att bara små grundövningar blir kvar, dvs förhållandevis lätta övningar med så få olika signaler som möjligt. Ofta behöver man ju använda både tygelhjälpen och skänkelläget till samma ändamål på en outbildad eller stel häst, så då fungerar det helt enkel inte med att korrigera allt på en gång utan man får istället fokusera på en kroppsdel i taget.
Så ta en korrigering i taget, ta ett tygeltag och driv igenom det med motsvarande skänkelläge. När hon ger efter, om så bara nån millimeter, så släpper du helt, låter henne gå rakt fram några meter och tar sedan upp det på nytt. Repetera några gånger åt varje håll och gå sedan vidare till nästa övning. Kör 3-5 övningar/pass, och som sagt: sluta när hon tycker det är kul och har gjort något bra.
Beröm mycket för minsta försök, och sätt dig aldrig i en konflikt-situation med henne. Gå in för att vara hennes vägvisare/lärare, och ha förståelse för hennes reaktioner.

Tack för en bra hjälp! FRam med tålamodet och ut och träna för min del! DEt är nog så att jag har haft för höga krav, så det går förhoppningsvis bättre om jag benar av det lite.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 992
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 741
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 909
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur