Vilka papper mm?

T

TotallyLost

Vilka papper SKA man få med när man köper häst?
Finns det andra viktiga papper utöver det?

Hur ändrar man ägare?

Sv: Vilka papper mm?

det beror ju på om det finns papper på hästen

ett korekt köpekontrakt är ju det viktigaste så du kan styrka att du äger hästen.

Man ska ha hästens registeringshandlingar som förhoppningsvis är ett pass eftersom det är krav på att alla hästar som säljs ska ha pass och fr o m 1 januari 2006 ska även alla andra hästar ha pass.
Tyvärr har det här med pass vid försäljning inte slagit igenom så många hästar säljs utan pass som den nye ägaren istället får bekosta, kan bli ganska dyrt för vissa hästar.
Lite beroende på vem du köper häst av så kan ett kvitto på att hästen är betald vara viktigare än ett köpekontrakt för i vissa fall gäller inte ett sådant utan då gäller konsumentköplagen istället.

Hur man ändrar ägare beror lite på vad det är för ras på hästen. Ibland skickar man in hela registeringshandlingen till rasföreningen och ibland finns det en speciell blankett att skicka in i stället.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 986
Senast: Editten
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 085
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka