Vilka prestige sadlar är rakast??

bunny

Trådstartare
Håller på att leta efter sadel åt mitt fullblod som har lite manke(dock det mesta utanför sadel läget) relativt rak rygg samt överbyggd. Jag har testat en Red Star och tror den ligger helt ok faktiskt! Men jag har ju hört/läst att prestige ska vara svängd...hör Red Star till dom rakare av prestige sadlarna? Kanske funkar det just för att han är överbyggd:confused:

Kan någon vänlig själ lista upp dom modellerna från prestige som är rakast:bump:

Sv: Vilka prestige sadlar är rakast??

jag har hört att meredith ska vara en av deras rakaste, fast det kanske inte stämmer..

vet du eller någon annan hur stor skillnad det är på rakheten mellan deras GS extra och versailles?

Versailles har den rakaste har jag för mig. Hippos Dressage har den med mest böjd bom.

Säger som de tidigare, Versailles. :D Äger en själv.

är han överbyggd är det inte så troligt att han är rak. Bild på hästen?

Jag har haft både Golden Star och en Paris på mitt fullblod - båda från 2002. Parisen var rakare än GS.

Tack för alla svar:) Jag har förkastat tanken om en red star, den är för svängd:(
den "guppar" lite. Jag ska kika på dom rakare modellerna från prestige då jag fortfarande vill ha en sådan då dom är sköna + att dom går att ändra bomvidd på:laugh: Här kommer en bild på ryggen, ni kanske kan ge förslag på vad som kan passa:bump:

Eftersom jag har ett fullblod med precis samma utformning på rygg och är intresserad av en Prestige D1 så tänkte jag att jag kanske kan låna din tråd till hälften:angel: och se om något har erfarenhet av hur bommen är på Prestige D1 och om den isf skulle kunna passa en sådan rygg?

Visst låna på du:D
Tänkte slänga in en till fråga när jag ändå är i farten.. När man värmer om en prestige(eller kanske vilken sadel som helst) till en storlek större, vad händer med formen på bommen? mer böjd:confused:

Inget händer med formen på bommen när det komemr till Prestige sadlar, har gjort det själv och frågade noga hos autoriserad person först, så det är ingen fara.
Nu har min pålle ändrat sig i ryggen dock så kan ändå inte använda den men men det är en ju en annan femma :/

jag har hört att meredith ska vara en av deras rakaste, fast det kanske inte stämmer..

Den sadelutprovare jag köpte nuvarande sadel hos sa att meredith skulle vara rakast. Av alla dyrare sadlar hon hade. (Köpte en billig allroundsadel som förstasadel men är kanske på G att byta upp mig här i sadelvärlden).

Var och provade ut sadlar igår till min häst. Hon är väldigt rakt i ryggen och både Meredith och D1:an låg perfekt på henne!

Inget händer med formen på bommen när det komemr till Prestige sadlar, har gjort det själv och frågade noga hos autoriserad person först, så det är ingen fara.
Nu har min pålle ändrat sig i ryggen dock så kan ändå inte använda den men men det är en ju en annan femma :/

Jag sitter nu i valet och kvalet om jag ska värma om min Prestige Modena dressyr och göra bommen större, sånt fall ska min sadelutprovare skicka ner den till Italien för omvärmning.
Hur fungerade det för dig? Blev det bra?
Pm:a gärna mig och berätta : ) Mvh super tom

Senast ändrad:

Tog du inga bilder på Red star när den låg på hästen? Jag har nämligen en Red star på G men pollan har rätt rak rygg, men jag tkr den ser hyffsat rak ut på bilden, sadeln alltså. ;o

Varför ska sadeln skickas till Italien för omvärmning? Finns ju flera stycken här i Sverige som kan göra det... Blir säkert betydligt billigare också=) Jag tror jag betalade 1100kr för en omvärmning på min Prestige Eventing(Sharpmans) och jag och hästen blev kanonnöjda.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 757
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 353
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈