Vilken ålder

Golden_Heart

Trådstartare
Vid vilken ålder låter ni barnen klara sig själv på olika fritidsaktiviteter?
Typ ta sig dit själv, fixa allt själv och ta sig hem själv.
Om barnet är sent, låter ni barnet missa aktiviteten eller skjutsar ni?
Aktiviteter som tex:
  • Konståkning
  • Ridning på ridskola
  • Fotboll
  • Sångkör
  • m.fl.
 
Vid vilken ålder låter ni barnen klara sig själv på olika fritidsaktiviteter?
Typ ta sig dit själv, fixa allt själv och ta sig hem själv.
Om barnet är sent, låter ni barnet missa aktiviteten eller skjutsar ni?
Aktiviteter som tex:
  • Konståkning
  • Ridning på ridskola
  • Fotboll
  • Sångkör
  • m.fl.
Vi har hittills alltid skjutsat till alla aktiviteter, dottern är snart 12.
Mest för att jag själv vill vara engagerad och få koll på vad de gör. De aktiviteter man får sitta och kika på stannar jag på, annars säger jag mest hej till ledarna och får då ev ny info mm sen drar jag och tex handlar.
De flesta aktiviteter har varit på platser jag inte velat släppa dottern till ensam på kvällen, så skjutsar då gärna.

Nuvarande aktiviteter är Badminton och Teater.
 
Min åttaåring har precis börjat på basket, det är redan halv fyra så vi har ingen möjlighet att vara med varje gång. Vi har varit med de två första gångerna och imorgon är första dagen då han ska gå dit själv från fritids, byta om och sen efteråt få med sig alla grejerna tillbaka till fritids där pappan hämtar.

Jag tycker det beror mycket på omständigheterna, hur långt att gå/cykla, är det ombyte eller andra kringgrejer osv.
 
Vår sjuåring spelar fotboll och innebandy, vi lämnar oftast av honom utanför hallen/planen och hämtar efteråt. Har gjort så senaste året då vi pga pandemin inte fått hämta inomhus.

nu går han även själv till fotbollen, ligger bara några hundra meter hemifrån så han vill väldigt gärna gå själv.
 
Min unge går på friidrott och har tidigare gått på simning. Ridningen sker på egna ponnyer och dit är det 1,3 mil icke cykelbar väg. Cykelväg längre. Således är jag alltid med i stallet. (Fruktansvärt ineffektivt när jag har lediga vardagar alt. hon slutar skolan mycket tidigare än jag kommer hem från jobbet.)

Från sju års ålder, tror jag, cyklade hon till simhallen själv. Den ligger ca fem minuter cykelväg hemifrån.
Från åtta års ålder, tror jag, tar hon bussen till grannkommunen Lund för att gå på sin friidrott. Vi har busshållplats synlig från köksfönstret och väl framme i Lund stannar bussen precis vid idrottsplatsen. Eftersom friidrotten börjar 16.45 finns det inte en chans att jag ska kunna skjutsa dit. (Undantaget var fjärde tisdag när jag är ledig.)

Om barnet är sent spelar ingen roll för jag är ändå inte hemma :p
Hon vet ju när bussen går alternativt hur dags hon måste cykla hemifrån. Det är inte för mycket begärt att hålla ordning på det, precis som att hon håller koll på hur dags hon måste gå eller cykla hemifrån för att hinna till skolan i tid.
 
Vi bor på landet utan fungerande kommunikation för fritidsaktiviteter, dvs till nästan alla aktiviteter får vi skjutsa.
På aktiviteten klarar barnen sig själva sen de var typ 6-7 år men jag kollar gärna på det som går (orientering är svårt de sticker som rakt ut i skogen).
 
Jag var väl kanske sju eller åtta så jag cyklade själv. Kanske 10 minuters väg. Till stallet var det 10km, dit cyklade vi själva från 9-10 års ålder. På vintern fick vi skjuts dit och hem.
 
Vi är med som ledare på barnens alla aktiviteter 😅🙈
Jag är med som ledare på Scouterna och ridningen. Pappan är med som ledare på gymnastiken och skidåkningen.

Scoutledare har jag varit sen sonen var 8. Det är först nu när det är 12-14åribgar med i gruppen som de tar sig dit för egen maskin. Ligger lite oländigt till.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 901
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp