Omvårdadsbidrag och annat inom LSS.

Fibusen

Trådstartare
Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat.
En del av mig känner ”Jaha, nu blir det en helt ny värld”, medans andra delen känner ”Han är ju fortfarande den han alltid varit, så det blir inget annorlunda” Jag har iallafall kunnat ta in detta bra (tror jag), och ser det mest positivt för jag hoppas att detta leder till att han får mer hjälp och mer förståelse främst i skolan. ❤️ Oro för framtiden, absolut, men det tänker jag att alla föräldrar har för sina barn. Bara att min oro grundar sig nu i andra saker än om jag skulle ha ett diagnosfritt barn.

Men, med detta kommer det också en massa nytt…. Vi ska/kan nu enligt psykologen söka omvårdnadsbidrag, något jag aldrig hört talas om? Vi ska ha ett möte med läkaren om ca en månad och få mer information om detta, men någon här som vet mer vad det innebär? Psykologen sa bl.a. att vi hade rätt i att gå ner i arbetstid (vilket vi inte känner är aktuellt just nu iaf då sonen går i vanlig skola, och mormor finns till hand när jag jobbar kvällar) och lite annat. Väldigt mycket info fick vi, bl.a. insatser och stöd enligt LSS, men allt känns som en enda röra i huvudet!

Jag tänker också på det här med VAB tex. Man får ju vabba tills barnet fyller 12 va? Men han blir snart 11 och det finns inte på världskartan att han ska kunna vara hemma själv en hel dag! Nu vet jag inte hur det ser ut om ett år, men det känns ju omöjligt. Kommer vi få vabba längre nu när han fått en diagnos på papper?
Fritids är väll också upp till 12 år, men det kan nog fungera att han blir ensam 2-3 timmar, men det är nog smärtgränsen.

Ni med Npf-barn, hur har det sett ut för er? Fick ni mer hjälp med diagnos på papper och läkarintyg?

Mvh en trött men positiv Fibusen som har kämpat med detta i snart 8-9 års tid då magkänslan sagt något, men ingen ville ta det på allvar, väntetider, köer, luddiga svar, luddiga resultat, skytteltrafik till olika dietister, läkare, psykologer, logopeder. Men äntligen har vi fått hjälp! ❤️
 
Hoppar in lite snabbt, men jag kan skriva mycket mer om ämnet.

Äldsta sonen hade länge vårdbidrag pga npf-diagnoser. Avslutade det på egen begäran så sent som för 1 år sen då sonen vill ompröva sina diagnoser. Idag är vårdbidrag ersatt med omvårdnadsbidrag, och det är även ändrade kriterier. Grunden dock fortfarande läkarintyg på merarbete eftersom diagnoserna i sig är inte relevanta utan VAD man gör extra utöver en barn i samma ålder. Efter inskickad ansökan till försäkringskassan så får man telefonmöte med handläggare gällande vardagen och merarbete. Utifrån det underlaget beslutas en ersättningsnivå, som finns i 25%, 50%, 75% och 100%.

Har själv en pågående strid med sjukvården för att kunna söka omvårdnadsbidrag för ett annat barn så fråga på :)
 
Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat.
En del av mig känner ”Jaha, nu blir det en helt ny värld”, medans andra delen känner ”Han är ju fortfarande den han alltid varit, så det blir inget annorlunda” Jag har iallafall kunnat ta in detta bra (tror jag), och ser det mest positivt för jag hoppas att detta leder till att han får mer hjälp och mer förståelse främst i skolan. ❤️ Oro för framtiden, absolut, men det tänker jag att alla föräldrar har för sina barn. Bara att min oro grundar sig nu i andra saker än om jag skulle ha ett diagnosfritt barn.

Men, med detta kommer det också en massa nytt…. Vi ska/kan nu enligt psykologen söka omvårdnadsbidrag, något jag aldrig hört talas om? Vi ska ha ett möte med läkaren om ca en månad och få mer information om detta, men någon här som vet mer vad det innebär? Psykologen sa bl.a. att vi hade rätt i att gå ner i arbetstid (vilket vi inte känner är aktuellt just nu iaf då sonen går i vanlig skola, och mormor finns till hand när jag jobbar kvällar) och lite annat. Väldigt mycket info fick vi, bl.a. insatser och stöd enligt LSS, men allt känns som en enda röra i huvudet!

Jag tänker också på det här med VAB tex. Man får ju vabba tills barnet fyller 12 va? Men han blir snart 11 och det finns inte på världskartan att han ska kunna vara hemma själv en hel dag! Nu vet jag inte hur det ser ut om ett år, men det känns ju omöjligt. Kommer vi få vabba längre nu när han fått en diagnos på papper?
Fritids är väll också upp till 12 år, men det kan nog fungera att han blir ensam 2-3 timmar, men det är nog smärtgränsen.

Ni med Npf-barn, hur har det sett ut för er? Fick ni mer hjälp med diagnos på papper och läkarintyg?

Mvh en trött men positiv Fibusen som har kämpat med detta i snart 8-9 års tid då magkänslan sagt något, men ingen ville ta det på allvar, väntetider, köer, luddiga svar, luddiga resultat, skytteltrafik till olika dietister, läkare, psykologer, logopeder. Men äntligen har vi fått hjälp! ❤️
Min bonusson är inskriven i LSS. För oss så förlänger de möjligheten till VAB 3 år i taget så hela högstadiet har någon kunnat vara hemma när han var sjuk. Nu börjar han gymnasiet och en ny ansökan skickas in till försäkringskassan tillsamnans med läkarintyg.

Ang fritids så tänk på att det kommer många lov också och klarar sig inte sonen själv en dag kan det vara bra att ha det. När kan börjar högstadiet blir det en slags korttidsvistelse som det kallas när man har verksamhet efter skolan och på lov. Finns inte det på din sons skola bör ni kunna ansöka om taxi till och från den verksamheten. Både fritids/korttids samt taxi söks via kommunen. Vid de tillfällena det ansökts har sambon och bonussonen haft ett skypemöte med biståndshandläggaren.

Sambon får även omvårdnadsbidrag varje månad. Detta omprövas ganska ofta, jag vet dock inte hur ofta. Då skickas läkarintyg in samt att man har ett telefonmöte med FK.
 
Vi har omvårdnadsbidrag för ett barn pga helt annan anledning (diabetes). Precis som @Bexzor skrev så skickar man en ansökan till FK där merarbetet ska beskrivas. Eftersom det inte är diagnosen i sig som ger ersättning så kan två barn med samma diagnos ha olika nivå på omvårdnadsbidrag. Fler diagnoser kan, men behöver inte nödvändigtvis vara grund för högre omvårdnadsbidrag. Man har sen en telefonintervju med FK där ansökan gås igenom och man får förtydliga där de undrar över saker.

Vi får vabba även efter 12 år (vårt barn är dock yngre) men vet inte om detta är kopplat något till omvårdnadsbidraget. Man kan dock inte vabba för sådant som omvårdnadsbidraget är avsett att täcka.

Annan sak att kolla upp är att vårt barns barnförsäkring betalar ut motsvarande belopp som vi får vi i omvårdnadsbidrag varje nånad. Denna summa betalas ut till oss föräldrar och är alltså en annan ersättning än den som betalades ut direkt till barnet i samband med diagnos.
 
Mitt barn har npf-diagnoser. Vi har VAB-intyg för det här året ut men jag tar för givet att de kommer ge oss förlängt om behov fortfarande finns. Vi går hos en privat klinik som är superbra!

Omvårdnadsbidrag har vi nyss sökt och ska få svar på snart. Vi har skickat in intyg på diagnoser samt haft ett samtal med handläggaren om det extrajobb vi gör som man vanligtvis inte behöver göra för ett barn i den åldern. Allt extra stöd som behövs. Om vi får omvårdnadsbidraget godkänt kan vi också kontakta försäkringsbolaget barnet är försäkrat i och få en engångssumma pengar för diagnoserna. Men försäkringsbolagets krav är att man blivit beviljad omvårdnadsbidrag. Så kolla upp hur ert försäkringsbolag ställer sig till det. Det kan ju vara olika regelverk för olika bolag.

Jag håller med dig om att det är väldigt förvirrande och man är väldigt orolig. För oss har allt långt i från löst sig så oron är fortfarande stor. Sommarlovet ger dock en mycket välbehövlig paus från det värsta!
 
Nu har jag mer tid.

Eftersom ni fått information om LSS så tar jag för givet att diagnosen omfattar LSS. Alla npf-diagnoser gör inte det. Det innebär att man har rätt till visst antal kontaktdagar genom Försäkringskassan, läs mer på deras hemsida för det var längesen jag använde någon. Man kan ha rätt att vabba till 16, men det är ett beslut som görs av FK och som de skickar hem beslut på. Jag ansökte aldrig om det själv, men vet inte om det görs automatiskt längre. Man har även rätt till insatser via kommunen som bland annat kontaktperson, och du bör få information från kommunen om vilka insatser du kan ansöka om samt vem du ska kontakta.

Det behöver även poängteras att ansökan om omvårdnadsbidraget kan nekas om FK anser att underlaget brister eller att de behöver att det inte finns merarbete utöver det som rör åldern. Som nämnts så kan vissa Försäkringsbolag betala ut ersättning vid npf-diagnoser. I många fall kan det behövas vara som tillval, och såklart inget man kan lägga till efter misstanke om diagnos. Samma sak gäller om försäkringen är tecknad efter att misstanke om diagnos finns antecknad inom sjukvården eller skola. Försäkringsbolaget begär fullmakt på samtliga och utreder om försäkringen är giltig. En aning svårare att få utbetalt för npf än tex diabetes, hjärtsjukdom osv. Och npf ger oftast en engångssumma, och inget extra som @Imogens barn eftersom det är en annan typ av sjukdom. Finns även Försäkringsbolag som avvaktar med beslut tills barnet uppnår en viss ålder, oftast 18.

Har man omvårdnadsbidrag så har man laglig rätt att gå ner max 25 procent i sin arbetstid.

Hur det är att leva med barn med npf är en annan lång historia. Men det viktigaste är att utgå ifrån vad ditt barn behöver, du har även rätt att kräva mer skolinsatser om barnet behöver det för att klara skolan. Själv har jag både haft och har skolmöten med rektor, fritidspersonal osv för att tillsammans planera hur skolan kan underlätta. Genom åren har jag märkt olika samarbeten kring det, men det är barnets rätt.
 
Vi har omvårdnadsbidrag för ett barn pga helt annan anledning (diabetes). Precis som @Bexzor skrev så skickar man en ansökan till FK där merarbetet ska beskrivas. Eftersom det inte är diagnosen i sig som ger ersättning så kan två barn med samma diagnos ha olika nivå på omvårdnadsbidrag. Fler diagnoser kan, men behöver inte nödvändigtvis vara grund för högre omvårdnadsbidrag. Man har sen en telefonintervju med FK där ansökan gås igenom och man får förtydliga där de undrar över saker.

Vi får vabba även efter 12 år (vårt barn är dock yngre) men vet inte om detta är kopplat något till omvårdnadsbidraget. Man kan dock inte vabba för sådant som omvårdnadsbidraget är avsett att täcka.

Annan sak att kolla upp är att vårt barns barnförsäkring betalar ut motsvarande belopp som vi får vi i omvårdnadsbidrag varje nånad. Denna summa betalas ut till oss föräldrar och är alltså en annan ersättning än den som betalades ut direkt till barnet i samband med diagnos.

Får jag fråga vilket försäkringsbolag ni har? Vi har precis fått omvårdnadsbidrag godkänt (fick besked idag!). Men jag tycker att det är en djungel att försöka tyda deras villkor. Jag har förstått att barnet kommer få ett engångsbelopp för sina diagnoser. Men det hade ju varit trevligt om vi föräldrar fått ett belopp per månad.
 
Får jag fråga vilket försäkringsbolag ni har? Vi har precis fått omvårdnadsbidrag godkänt (fick besked idag!). Men jag tycker att det är en djungel att försöka tyda deras villkor. Jag har förstått att barnet kommer få ett engångsbelopp för sina diagnoser. Men det hade ju varit trevligt om vi föräldrar fått ett belopp per månad.

Trygghansa :) Jag hade ingen koll på det själv utan försäkringsbolaget berättade det när vi ringde och anmälde att barnet fått diagnosen.
 
Vi står och stampar och väntar på utredning, och jag har också blivit uppmärksammad på detta med omvårdnadsbidrag. Tyvärr så tecknades vår barnförsäkring utan det extra tillägget (som krävdes på den tiden), så min dotter kommer inte att få en krona i ersättning av Trygg-Hansa. Men om vi skulle få omvårdnadsbidrag så kan man alltså ändå få nån slags ersättning från TH? Varje månad? Vilka summor pratar vi om då?
 
Vi står och stampar och väntar på utredning, och jag har också blivit uppmärksammad på detta med omvårdnadsbidrag. Tyvärr så tecknades vår barnförsäkring utan det extra tillägget (som krävdes på den tiden), så min dotter kommer inte att få en krona i ersättning av Trygg-Hansa. Men om vi skulle få omvårdnadsbidrag så kan man alltså ändå få nån slags ersättning från TH? Varje månad? Vilka summor pratar vi om då?

Vilket extra tillägg?

I vår barnförsäkring från TH så står det att vi endast kan få ersättning för diagnoserna om vi får beviljat omvårdnadsbidrag. Nu har vi precis fått det godkänt och jag har anmält detta till TH. Ska bli intressant att höra vad de säger. Jag har fått bekräftat av dem sen innan att vi kan få engångsbeloppet. Men jag visste inget om en månadsutbetalning när jag pratade med dem så det blir intressant att höra.
 
Men om vi skulle få omvårdnadsbidrag så kan man alltså ändå få nån slags ersättning från TH? Varje månad? Vilka summor pratar vi om då?

Det var jag som skrev om månadsersättning från Trygghansa pga omvårdnadsbidrag. De matchar hur mycket omvårdnadsbidrag man får.

MEN vårt barn har en helt annan diagnos (diabetes). Jag vet inte vad som gäller för andra diagnoser utan tipsade bara om det som något att kolla upp :)

Helt (100 %) omvårdnadsbidrag är år 2023 10938:- i månaden.
 
Det var jag som skrev om månadsersättning från Trygghansa pga omvårdnadsbidrag. De matchar hur mycket omvårdnadsbidrag man får.

MEN vårt barn har en helt annan diagnos (diabetes). Jag vet inte vad som gäller för sndra diagnoser utan tipsade bara om det som något att kolla upp :)

För de npf mitt barn har får man inte månadsutbetalning. Jag pratade med dem precis. Man får en engångssumma baserat på ens försäkringsbelopp, typ av diagnos och hur stort omvårdnadsbidrag man blivit beviljad.
 
Ok. Tyvärr så kommer min dotter inte att få någon ersättning för sin (eventuella) diagnos eftersom vi tecknade försäkringen utan tillägget (som vi inte visste fanns ens:meh:). Min tanke var om man ändå kunde få ut någon månadsersättning om man får omvårdnadsbidrag... Frågeställningen som BUP har är ADD och Autism, men sen får man väl se vad det visar i slutändan. Just nu slåss jag som en galning för att vi ens ska få utredningen avklarad. Väntetiderna på BUP i Stockholm är de sjukaste jag varit med om! Jag har precis kopplat in Patientnämnden, även om jag inte tror att det gör någon skillnad kanske:cry:
 
Ok. Tyvärr så kommer min dotter inte att få någon ersättning för sin (eventuella) diagnos eftersom vi tecknade försäkringen utan tillägget (som vi inte visste fanns ens:meh:). Min tanke var om man ändå kunde få ut någon månadsersättning om man får omvårdnadsbidrag... Frågeställningen som BUP har är ADD och Autism, men sen får man väl se vad det visar i slutändan. Just nu slåss jag som en galning för att vi ens ska få utredningen avklarad. Väntetiderna på BUP i Stockholm är de sjukaste jag varit med om! Jag har precis kopplat in Patientnämnden, även om jag inte tror att det gör någon skillnad kanske:cry:

Kolla om ni kan få komma till ett privat alternativ.
 
Får svar att det KANSKE remitterar vidare till annan aktör om man ståt i kö i minst ett år sedan beslut om utredning togs enligt vårdplanen. Vårt beslut togs i september, tror jag. Men nu ringer jag och är "en jobbig jävel" titt som tätt och har som sagt kopplat in Patientnämnden. Lider så oerhört med alla som inte har orken och kraften och kämpa sig blodig för din rätt till vård...:cry:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: Praefatio
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp