Vilken bok skulle ni välja?

Werewolfbitch

Trådstartare
Blir alltid besviken på filmer och serier baserade på böcker, har hittills inte sett en endaste än som lever upp till boken och ofta verkar dom ha tagit bokens sammanfattning som underlag och struntat i den verkliga historien:(

True blood är ett exempel den serien liknar inte böckerna särskilt mycket
Sagan om ringen är bättre men saknar mycket av det böckerna innehåller och den stämning dom har.

Vilka böcker har ni blivit besvikna på när dom filmats?

Om ni fick chansen att göra film på en bok vilken skulle ni då välja?

Jag skulle välja Anne Bishops Written In Red en otroligt bra serie eller Laurell K Hamilton Anita Blake serie:love:
 
Jag brukar först och främst försöka undvika att jämföra böcker och filmer på det sättet, och faktiskt se det för vad det är - en bok och en film. Det går inte att göra på samma sätt och därför är de flesta filmer/serier även bara baserade på böcker, inte gjorda med böckerna som manus.

De flesta filmerna baserade på Stephen King-böcker är väl mer eller mindre besvikelse, men där har jag aldrig så höga förväntningar eftersom böckerna skrivs på ett sånt sätt där det inte borde gå att göra film på dem, i princip. Finns dock vissa undantag även där, filmer som de lyckats göra riktigt bra (som filmer, fortfarande inte kopior av böckerna).
 
Blev väldigt besviken på törnfåglarna. Twilight var lika dålig på filmerna som i böckerna. Lisbeth Salander- filmerna var ganska bra. Saknade vissa grejer men dom var fortfarande bra.
Undviker numera att läsa böckerna innan jag ser filmerna. Då blir man inte lika besviken
 
Jag skulle vilja göra film av Jellicoe Road! Men den skulle såklart inte bli lika bra som boken, för boken är fantastisk och har en väldigt speciell stämning. Jag vill också ha filmer av Lockwood & Co-serien!
 
Jag har en hel lista på böcker där jag inte tycker att filmerna levt upp till böckernas nivå: Vampire Academy, True Blood, några av Harry Potte filmerna, Ella Enchanted, One for the Money, Emma, Eragon, Choklad, Vit Oleander, Tidsresenärens hustru, My Sister's Keeper (kommer inte på vad den heter på svenska...), Water for Elephants, de nya Narniafilmerna, Stormvarning osv.

Sen har jag dock "problemet" att om jag ser filmen först och läser boken efteråt, så föredrar jag i flera fall filmen (t.ex. Stardust, Flyga drake, Varghunden). Sagan om Ringen-filmerna älskar jag, men böckerna tyckte jag var ganska tråkiga (speciellt Tom Bombadill-avsnittet). I vissa fall älskar/gillar jag både böckerna och filmerna (t.ex. Game of Thrones, Pride and Prejudice, några Harry Potter, Rubinrot, Lisbeth Salander, A Little Princess).

Jag vet inte riktigt vilka böcker som jag vill se som film. Älskar Written in Red-serien, så det var ett bra förslag :love: Jag har aldrig läst Anita Blake-serien, men min To Read-lista blev precis lite längre :angel: Kanske Meg Cabot's The Mediator-serie? Vampire Academy var en av bokserierna som jag verkligen ville se som film, men filmen de gjorde var inte särskilt bra... Throne of Glass och the Lunar Chronicles!!! :love: Ilona Andrew's Kate Daniels-serie kanske?
 
Viste inte att Vampire Academy var filmad måste kolla upp den.

Vilken serie som helst av Ilona Andrews skulle vara kul att se inspelad, andra författare vars böcker vore kul att se som film eller serie är Jeaniene Frost, Kim Harrison, Karen Chance, Michelle Sagara, Molly Harper, Nalini Singh och Patricia Briggs:)

Anne Bishops Written In Red serie är bland det bästa jag läst kan knappt hålla mig till den 8 mars när nästa bok kommer:love:
 
Den kom ut förra året, men tror inte ens att den gick på bio i Sverige och det kommer inte komma någon ut någon fortsättning (antar jag med tanke på hur det gick för den...)

Jag har bara läst Kate Daniels och Innkeeper Chronicles av Ilona Andrews än så länge och visst hade det varit kul att se även Innkeeper Chronicles inspelad, men det finns ju trots allt bara en enda bok i serien än ;)Håller helt med om Jeaniene Frost och Patricia Briggs, båda två skriver awesome urban fantasy som jag gärna hade sett som film (så länge det är bra gjort). Molly Harper har jag bara läst en bok av, och den var jag tyvärr inte så jätteimponerad av. Kim Harrison, Karen Chance, Michelle Sagara och Nalini Singh ligger alla fyra på min lista över böcker jag ska läsa :d

Poison Study (Snyder) hade jag nog också velat se som film :)

Jag vet inte hur många gånger jag har läst Written in Red och Murder of Crows... :love: Och 8 mars är en viktig dag, både Marked in Flesh och nästa Mercy Thompson-bok kommer ut då om Goodreads stämmer ;)
 
Sweep in Peace den andra boken i Innkeeper Chronicles av Ilona Andrews har just kommit ut, jag håller faktisk på att läser den:) Kan rekomendera hennes Edge serie den är i klass med Kate Daniels.

Molly Harper böcker skiftar en del i kvalitet Naked Werewolf tyckte jag var så där och Better Homes and Hauntings var dålig men Jane Jameson serien tycker jag är en lättsam kul läsning.

Man får ju inte glömma Faith Hunter och hennes Jane Yellowrock series dom skulle kunna bli en fantastisk film om det gör på rätt sätt:love:

Har också läst Written in Red och Murder of Crows... flera gånger mycket bättre kan böcker inte bli och då är jag ändå en Bokoman som tuggar i mig 6 till 9 böcker i veckan:grin:

Fick tag på Vampire Academy i går kväll och jag håller med dig den lever verkligen inte upp till bokens kvalitet:meh:
 
Det har den ja! :d När jag läste Clean Sweep, vilket inte var så länge sedan, kommer jag bara ihåg att tvåan inte hade kommit ut än :) Verkar som om min To Read-lista får bli ännu lite längre med The Edge ;)

Det var Naked Werewolf jag läste, men kanske får ge henne en andra chans med Jane Jameson. Faith Hunter har jag helt missat, får ta och läsa Skinwalker också någon gång :)

Haha, du är värre än mig, är bara uppe i 10-15 böcker i månaden :D
 
he Lunar Chronicles!!! :love:
Ja, om de kan få till den hade det varit fantastiskt! Jag gillar verkligen böckerna så hade varit kul att se dem även som film. Dock är jag lite kluven till hur de ska filmatiseras - tror nästan att jag föredrar en animerad version före en spelfilm (jag är rädd för att den skulle kunna bli lika sopig som ex Divergent-filmerna, men det skulle ju också kunna bli lika bra som Hungerspelen. Hm, svårt!)
 
Jag skulle vilja göra en serie filmer från Leigh og David Eddings böcker om Mallorea samt veva in de övriga böckernas förtäljningar.
Även Jean Auels böcker om Grottbjörnens folk skulle kunna bli en fantastiskt bra film serie.
 
@Killaloe Jag är inte så jätteglad i tanken på animerade versioner av böckerna jag läst (även om jag normalt sett älskar tecknade/animerade filmer), hade helt klart föredragit versioner med riktiga människor. Dock måste de vara bra gjorda, som Hungerspelen ;) Eventuellt kanske i formatet som den nya Tintin (alltså mycket mer verklighetstrogen animering), tyckte om det formatet :)

@Pegasus63 Belgarion & Mallorea :love: Det var typ de första fantasyböckerna jag läste någonsin, och jag har tänkt tidigare på att jag vill se dem som film :D Den första boken i Grottbjörnens folk är redan inspelad (jag har dock inte sett den själv). http://www.imdb.com/title/tt0090848/
 
De flesta filmerna baserade på Stephen King-böcker är väl mer eller mindre besvikelse, men där har jag aldrig så höga förväntningar eftersom böckerna skrivs på ett sånt sätt där det inte borde gå att göra film på dem, i princip. Finns dock vissa undantag även där, filmer som de lyckats göra riktigt bra (som filmer, fortfarande inte kopior av böckerna).

Jag håller med - Stephen King var en av mina favoritförfattare när jag var yngre och jag blev så otroligt besviken på filmatiseringen av the Shining.

Efter att ha sett den å några andra filmatiseringar så inser jag att ingen film någonsin kommer att kunna leva upp till boken så endera försöker jag se filmen innan jag läser boken eller så undviker jag filmen efter läst boken.

När jag var yngre så hade jag gärna sett en filmatisering av "Sagan Om Isfolket" men jag vet inte riktigt om jag vill det längre - jag tror jag kommer bli otroligt besviken.....
 
Jag skulle vilja göra en serie filmer från Leigh og David Eddings böcker om Mallorea samt veva in de övriga böckernas förtäljningar.
Även Jean Auels böcker om Grottbjörnens folk skulle kunna bli en fantastiskt bra film serie.
Såg att @__sofia__ hann före, men jag håller med - en filmatisering av Belgarion :love: (kanske ;) )

När det gäller Grottbjörnens folk så bara undrar jag hur man kunde sätta Daryl Hannah i huvudrollen :wtf: - det förstörde ju hela filmen! :banghead:
 
Jag har varit Tolkien-frälst sedan jag var liten, långt innan "Tolkien-hypen" och var väldigt tveksam till att se filmerna - jag ville inte ha min bild förstörd.
Men jag tycker faktiskt att de är bra, Peter Jackson har gjort ett mästerverk.

När det gäller vilken bok jag skulle vilja göra film av så är jag lite anti, många böcker gör sig helt enkelt bäst som just böcker, men Nicholas Evans (bland annat "Mannen som kunde tala med hästar" - men den är ju redan filmad) romaner hade jag kunnat tänka mig.
Dem skulle man dessutom kunna göra riktigt, riktigt snygga eftersom de flesta utspelar sig i Montana, man hade kunnat få in fantastiska landskapsscener.

Och, en outsider, Nan Inger Östmans hästböcker som serie eller något. Sååå bra och dessutom realistiska :bow: !
Jag kan fortfarande läsa hennes böcker med behållning :).
 
Belgarion & Mallorea ja dom böckerna skulle vara kul att se som film och även Elenium.


Grottbjörnens folk den filmen borde grävas ner någonstans kan en filmatisering bli sämre:yuck:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp