Vilken dressyrsadel kan vara värd att testa?

__sofia__

Trådstartare
Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har funkat bra för både mig och hästen sedan dess. Jag minns inte exakt vilket koppjärn som sitter i, men troligtvis mellan vid och xvid. Det har mest varit fokus på grundträning (hon var bara precis inriden när jag köpte henne) och den har funkat bra för uteritter av olika slag, enkelt dressyrarbete, hopp av små hinder etc.(Den har även fungerat bra för att sitta kvar på en häst som kastar sig runt, t.ex. pga att någon nyser eller en annan häst smäller i en bom :cautious: - hon har lugnat ner sig nu :p)

Men.

När vi börjat jobba mer på dressyren nu, och mer med galoppen (tidigare har fokus i galopparbetet bara varit att få henne att galoppera och hålla galoppen - och inte stanna efter 20 meter eller kasta sig iväg i fattningen), så märker jag nu att jag har svårt att komma ner på rumpan ordentligt i galoppen i nuvarande sadel, att benen inte har något ordentligt stöd vid längre stigläder och att det känns som om jag flaxar runt mer när jag försöker sitta ner i galoppen. Det märks inte av i skritt och trav (hon har väldigt mjuk trav, vi jobbar på att få igång bakbenen mer), och tidigare har det mest varit lätt sits i galoppen.

Jag funderar på om det skulle hjälpa med en annan sadel (dvs dressyrsadel), och då vilken sadel som skulle kunna fungera. Marcellon fungerar bra, och när vi testade adlar trodde sadelutprovaren att även Amerigo DJ borde fungera. Allmänt är det viktigt med en ganska kort anläggningsyta.

Utifrån detta, är det någon som har förslag på märken och modeller som kan vara värda att testa och se hur de passar?
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 297
Senast: Oknytt
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 517
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 341
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 463
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp