Bukefalos 28 år!

Vilken kvalitetssadel?

carriemma

Trådstartare
Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall att jag vill ha en sadel i bra kvalité och i fint läder men har ingen erfarenhet av så många sadlar så undrar lite.
Tänkte fråga om ni har några särskilda åsikter om sadlar som typ Antarés, Butet, Erre plus, Amerigo, Equipe, Prestige osv. Jag kommer köpa en begagnat så det kommer ner lite i priserna.
Sen en till fråga - jag har svart utrustning nu men tycker brunt är väldigt fint och nu har jag en mörkbrun häst. Man blir ju lite begränsad på att välja när man köper begagnat, men är det lika bra att köpa en brun om man hittar det perfekta eller ska man vänta tills det kommer en svart?
 
Även om måttbeställda sadlar så som Butet och Antarès skiljer sig en del mellan exemplaren, och det skiljer mellan övriga märkens modeller så är det ju inte alla hästar som kan ha alla märken. Så du bör först och främst bilda dig en uppfattning om vad som passar din häst, kanske självklart men tål att nämnas ändå :).

Sen beror det lite på vad du har för preferenser? Butet ger en väldigt bra close contact-känsla, på det området är de nog oslagbara. Antarès har väldigt greppigt läder, men skulle säga att de är något mindre lättanpassade än Butet. Prestige tycker jag personligen är sköna att rida i, de är nog generellt inte lika mycket "close contact" som de franska sadlarna men det kan ju vara en fördel om man gillar lite mer stöd. Prestige passar dock oftast inte riktigt raka ryggar. Amerigo och Equipe har modeller för rakare ryggar, har dock ingen större koll på hur de är att rida i mer än att åtminstone Amerigo har mer stöd än de franska sadlarna.
 
Ang. färgen- jag tycker personligen att det är dumt att vänta om du hittar en "perfekt" sadel av ett märke som måttanpassar (Butet, Antarès etc.) men i fel färg. Det skiljer som sagt en del mellan exemplaren och även om du skulle hitta en sadel med exakt samma mått och panelbeteckning (vilket är svårt i sig) kan det ändå skilja litegrann mot den med "fel färg".

Ett märke som Prestige t.ex, som man inte måttbeställer, är ju lite annat och där kan man nog vänta på rätt färg om det känns värt det.
 
Även om måttbeställda sadlar så som Butet och Antarès skiljer sig en del mellan exemplaren, och det skiljer mellan övriga märkens modeller så är det ju inte alla hästar som kan ha alla märken. Så du bör först och främst bilda dig en uppfattning om vad som passar din häst, kanske självklart men tål att nämnas ändå :)

Självklart är prio 1 att det passar hästen och prio 2 resten, vi ska kolla med en sadelutprovare men tänkte om det var några här som hade positiva/negativa upplevelser av dessa sadlar så man kan ta med det när man ska välja :)
 
Sen om man vill ha panel, eller ull. En viktig frågeställning, jag är konservativ och väljer omstoppningsbar sadel med stålförstärkt träbom. Lätt att göra om allt eftersom hästen ändrar sig, eller du byter häst.

Såg en video på nätet där man påstår att latexen i de flesta panelsadlar är ett snorbilligt industriellt isoleringsmaterial. Sant eller inte låter jag vara osagt, men vill du byta så får du byta hela panelen.
 
Sen om man vill ha panel, eller ull. En viktig frågeställning, jag är konservativ och väljer omstoppningsbar sadel med stålförstärkt träbom. Lätt att göra om allt eftersom hästen ändrar sig, eller du byter häst.

Såg en video på nätet där man påstår att latexen i de flesta panelsadlar är ett snorbilligt industriellt isoleringsmaterial. Sant eller inte låter jag vara osagt, men vill du byta så får du byta hela panelen.
Det var fler val än jag hade räknat med så kommer verkligen behöva fråga ut sadelprovaren så jag har fattat allt rätt ;)
Men det känns ju bra att det går att ändra sadeln allt eftersom för man är ju inte jättesugen på att köpa ny varje halvår. Är de flesta sadlarna ändringsbara?
 
Det var fler val än jag hade räknat med så kommer verkligen behöva fråga ut sadelprovaren så jag har fattat allt rätt ;)
Men det känns ju bra att det går att ändra sadeln allt eftersom för man är ju inte jättesugen på att köpa ny varje halvår. Är de flesta sadlarna ändringsbara?
Det beror nog lite på vem du frågar. :)
Det finns ju sadlar där du kan byta/reglera koppjärnet fram i sadeln, det ändrar ju vinkeln, men inte bredden på bommen. Ortspetsarna är ju kvar på samma ställe.
En syntetbom har inte lika lång livslängd som en i trä, plus att den är vekare. (typ Prestige) den kan flexa ut med bara ryttarens vikt.
Men många sadlar går att göra om hos någon auktoriserad sadelmakare för det märket.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 342
Senast: Thera
·
Western Går i tankarna att köpa mig en westernsadel men har inte en jättestor budget så därför söker jag efter begagnade sadlar och vill hitta...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 311
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp