Vilken mask?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pirayan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 164
P

Pirayan

Jag avmaskade mina hästar för tvá dagar sedan och idag ság jag en 1 cm láng röd mask.
Är det nágon som vet vilken sort?

Det låter som lilla blodmasken, den har i stort sett alla hästar.

Tack för era svar.
Jag använde ett medel som heter Eqvalan pasta och det inneháller ivermectine.

Tror att det var styngflugelarv....
De har haft ägg pá sig och bilden var mest lik.
Mysigt med maskar..... Urk! ;)

Styngflugan brukar vara svår att missa, den är rätt "tjock" och har "band" runt magen med spretiga hår. Blodmasken är ju en tunn rund mask.

Sv: Vilken mask?

Någon som vet vad blodbrist kan bero på? Hästen i fråga har blodbrist plus att den antagligen har styngflugelarver. Hittade sådana i avföringen (1,5 cm och tjocka röda???) Har tagit bild av Mask/larvsom jag ska skicka till vet. Kanske har även din häst denna "tjockis":confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hur fungerar det när den föräldern som är föräldraledig är så sjuk att hen inte kan ta hand om barnen? Jag ska börja jobba efter min...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Crossline
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
306
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka