Vilken nosgrimma till pelham?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 924
L

LuddeLump

Vi har fått rådet av dotterns tränare att prova rakt pelham till ponnyn en tid, då hon är superstark och bara drar iväg vid hoppning.
Nu använder vi pullargrimma, kan man ha det till pelham, eller är det engelsk som gäller då?
"Påhopp" och åsikter ang pelham undanbedes, då detta är under en kort tid, och vi jobbar mycket med markarbete för att komma tillrätta med problemet.

Sv: Vilken nosgrimma till pelham?

Endast engelsk eller Aachen utan den nedre nosremmen.

Detta för att det blir för mycket grejer i hästens kindkedjegrop om man ska ha både kedja och en läderrem där.

Ingen nosgrimma alls :bump: :banana: :bump:

Tror att man måste ha nosgrimma när man tävlar??

Va!!! Måste man ha nosgrimma när man tävlar???? Nämen, shit det har jag aldrig hört :eek:

När man tävlar vad????

Hoppning. Men jag är inte säker då jag själv inte tävlar. Men jag har för mig att jag läst det på forumet här någongång.

Jag vet att man MÅSTE ha nosgrimma när man tävlar dressyr i alla fall, men det var inte dressyr det handlade om här.

Oki, man lär sig något nytt varje dag :D ;)

Det funkar med vilken nosgrimma som utom remontgrimma. Har man tex en häst som gärna lägger över tungan över bettet så måste man ha även den nedre remmen annars tar det inte många sekunder innan tungan är på fel sida. Ser ofta de som har vanlig nosgrimma med underrem tillsammans med pelham ute på tävlingar.
Har även själv provat med pullar och det funkade bra. Kan ju dock påverka lite av hur stor hästen är just i avseendet hur mycket plats där är under hakan.

Kedja + läderrem i kindkedjegropen kan göra att hästens hud kläms mellan de båda.

Om man inte rider utan nosgrimma är en variant som spänd ovanför bettet lämplig, remont, aschen, pullar etc gör illa hästen väldigt.

Ni kan använda vilken nosgrimma som helst (utom remontnosgrimma) som inte är så praktisk till det bettet.
för att motverka skav se till att kedjan är välinpassad, ej snurrad och och gärna ha ett rejält skydd på kedjan. gärna i gel eller liknande..

Tack för alla svar. Det blir engelsk till lillpållan!

Då kanske man ska fråga sig varför hästen lägger tungan över bettet? Istället för att dra ihop truten och låsa fast tungan?

Till ett så skarpt bett vågar jag inte använda något annat än en löst spänd engelsk, eller ännu helllre ingen nosgrimma alls.

Hästen MÅSTE få chansen att visa obehag om man tar för hårt i den!

Nu på vintern när pälsen är lång... är det någon som råkat ut för att klämma hästens hår så de reagerar?

Min häst skulle aldrig visa smärta i första taget så jag vet inte. jag sitter dessutom bakom henne ca 4 meter så det är svårt att se o känna...
/s*

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka