Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Fanzia

Trådstartare
Blev inspirerad av apocalypsze rasväljartråd så jag skapar en egen. Hoppas det är ok. Vore roligt att höra vad ni skulle tycka passar mig.

Jag är en goldenmänniska. Har haft golden sen 1987 med bara ett kort uppehåll. Har nu två stycken varav den ena är min egna uppfödning. Det jag gillar med golden är att de är snälla och vänliga mot både människor och andra hundar. De är positiva och testar gärna vilka galenskaper jag än hittar på. De vill vara med överallt och är gosiga. Skäller inte. Lättlärda. Lagom aktivitetskrävande i mitt tycke.

Det jag dock ibland kan känna är att de är lite aningens stora och så fäller de väldans mycket. Så vad är jag ute efter då? Kort sagt en golden i mindre kropp med en mindre fällande päls. :)

Krav:
* Vänligt inställda och stabila. Ingen osäker/arg/rädd/reserverad ras.

* EJ skälliga. Blir tossig på hundar som skäller utan anledning. Ett eller två skall om det plingar på dörren är ok. Hundar som pratar, morrar och voffar till när de leker är självklart också helt ok.

* Hyfsat lättlärda. Vill gärna kunna köra lite agility och kanske viltspår. Dock inget krav att komma långt i agilityn. Vardagslydnaden ska funka (gå i koppel, komma på inkallning, vara lös osv). Aktivering sker utefter hundens intresse, men vill inte att den kräver mer än en golden (mina är nog mer aktivitetskrävande än de golden de flesta människor tänker på).

* Frisk och sund ras.

* Vill kunna ställa ut så pälsvården får inte vara allt för besvärlig. (exempelvis pudel går alltså bort för jag vill inte behöva ha den nerklippt)

* storlek: max 15 kg gärna mindre. Men inte så liten som vavva.

Har säkert mer krav men det får jag öka ut med sen i så fall. Det är inte helt lätt att hitta en sån här hund.

Förtydligande jag kommer nog alltid (eller så länge jag orkar) ha golden, men ibland vore det skoj med en liten bonushund också. Kanske om sisådär 3-5 år. Den skulle självklart få så mycket aktivering den behöver och en liten kompis som man kan ha i knät utan att man blir helt mosad vore mysigt. Vore även skoj att kunna ha större möjlighet att konkurera i utställningsringen (golden är ofta ca 100 anmälda på off utställningar). Summa sumarum är det intressant att höra vad ni tror skulle kunna passa mig som är alldeles för insnöad på golden för att komma på något vettigt själv. :rofl:
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Är det så omöjliga krav jag har :p
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Kolla på svensk lapphund, isländsk fårhund och finsk lapphund.
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Är de inte väldans skälliga? Har bara träffat ett fåtal och de är fina och verkar trevliga men alla jag träffat har skällt på allt och inget.
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Alla exemplar av alla tre olika raser?
Jag har inte träffat något exemplar av någon av de tre raserna som skällt på "allt och inget". Det har varit behagliga, charmiga och lagom aktiva hundar.



Svensk lapphund
lapphund.jpg


Finsk lapphund
Nordanlidens_Qingo.jpg


Isländsk fårhund
hundbild2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

fäller inte de en del? (jag ahr verkligen ingen aning, tycker bara att pälsne ser ut som det.)
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Jag tycker inte de fäller mycket om de borstas regelbundet, "normalt" skulle jag kalla det.
Den finska lapphunden har päls rätt lik långhårs collien, så fällhåren klumpar ungefär ihop sig, och sedan är det bara att borsta bort dem med en karda.

De har ju rätt mycket underull alla raser, och vad jag har de ofta två tydliga fällperioder, och fäller inte året runt som andra raser.

Men jag har inte levt ihop med någon av raserna så jag kan inte säga säkert :)
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

mm tyvärr har alla jag träffat skällt. Dels hysteriskt när dom lekt och dels mot bilar, människor och andra hundar. Inte argt alltså.

Men visst är de vackra. :)
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Nu har jag inte träffat många Finska lapphundar (än) men de jag har träffat har inte varit skälliga, även på agilitybanan har jag märkt att de varit tysta. Till skillnad från min väns annars så tysta hundar som så fort de kommer ut på banan inte gör annat än pratar. :angel:

Har en finsk lapphunds-uppfödare här i Örnsköldsvik och planerar ev. ett besök dit och titta på valpar nu i framtiden :love:
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Jag har kanske bara träffat fel hundindivider då. :laugh:


Kom gärna med fler förslag. :banana:
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Jag är precis som du, inbiten goldenmänniska med två stycken hemma och tycker också att de är aningen stora :p

Har tittat lite smått på beagle, tycker de är underbara, de jag har träffat. Vet dock inte om de är skälliga generellt, de jag har mött har inte skällt.

Sen är de ju kanske större än 15 kg(?), men mindre än 40 kg lycklig Golden...
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Jag tycker de flesta jakthundar är oerhört vackra, men är det verkligen rätt att ha beagle om den inte får jaga? Jag har ingen jägarlicens och kommer nog ingen skaffa heller. Apporteringen med golden kan man ju lätt fixa ändå (köpa fåglar och dummys)
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Mjo, man kan nog aktivera dem ändå. De jag har träffat har varit lugna och glada individer, två höll på med agility och ett par sysslar med spår och sök. Krävs inte jaktlicens för att lägga spår själv.
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Isländska fårhundar är riktigt gapiga. De jag mött iaf. Spetsar rent generellt är skälliga.
 
Sv: Vilken rad passar in? (ytterligare en rasväljartråd)

Jag hade kollat på spaniel-raserna om du är så nöjd med dina golden, det är ju inte ett för långt hopp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 172
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 474
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp