Jag ber om hjälp att hitta rätt hundras för mig.

VincentM

Trådstartare
Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts Collie men känner nu att jag hade viljat släppa taget lite och istället beskriva gården, hur jag lever, vad för egenskaper hos hunden jag vill ha och tar då gärna emot tips om olika raser ni anser kan vara bra för mig.

Jag bor på en häst-gård men skog runtomkring så det finns möjlighet för hunden att få mycket fysisk aktivitet varje dag. Vi har redan en hund i familjen men jag vill gärna ha en egen nu när jag ska flytta till mitt egna hus (generationsboende på gården).

Tänkte mig en medelstor hund på runt 20 kg. Vill kunna ha hunden med när jag jobbar i skogen och i hagarna. Skulle gärna hitta på aktiviteter eller hundsporter också så småningom.
Den får gärna vara lite på sin vakt och larma också om det kommer främmande till gården. Men vill inte att den ska vara så misstänksam att den är omöjlig att ha med sig bland folk heller för att den blir stressad. Ni förstår nog hur jag menar. 😅

Vi har en Golden retriever (bifogar en bild på henne) som inte riktigt ser ut som den typiska Golden Retrievern. Hon har lite annorlunda temperament också. Hon är faktiskt en bra vakthund och när man är ute och går känner man sig trygg med henne för hon lägger sig liksom inte i knäet på vilken människa som helst. Annars har ju Golden inte ett ryktet om att vara en bra vakthund haha. Tycker mycket om henne och vill gärna hitta en hund i liknande storlek osv. Hon väger 24 kg och är inte alls lika grov och lurvig som en vanlig Golden man tänker på.

Hundar jag har tänkt på lite själv är:
Korthårig Collie
Lapsk Vallhund
Engelsk Springer Spaniel

Tänkte först på Border Collie men insåg rätt snabbt att jag inte har tillräckligt mycket arbete för en sådan hund. 😅

Är tacksam för era tips och er information! Har förstått att det finns många kunniga människor här som jag gärna lyssnar på!

IMG_5268.jpeg
 
Det finns ju otaliga raser som har haft funktionen "gårdshund " där arbetsuppgifterna bestått av att larma/vakta, hänga på gården och ha koll över ägorna, ta skadedjur och kanske flytta djur utan att ha extrem vall instinkt.
En hel del ligger lite under 20 kg då jag gissar på att man ville ha en behändig hund som inte är dyr att hålla. Jag har ju cogi och de är helt klart en larmade ras medans border collisarna verkar helt obrydda över hurvida nån främmande kliver in och är inte de andra hundarna hemma så märker vi inte av besökare förrän de kliver innanför dörren..
 
Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts Collie men känner nu att jag hade viljat släppa taget lite och istället beskriva gården, hur jag lever, vad för egenskaper hos hunden jag vill ha och tar då gärna emot tips om olika raser ni anser kan vara bra för mig.

Jag bor på en häst-gård men skog runtomkring så det finns möjlighet för hunden att få mycket fysisk aktivitet varje dag. Vi har redan en hund i familjen men jag vill gärna ha en egen nu när jag ska flytta till mitt egna hus (generationsboende på gården).

Tänkte mig en medelstor hund på runt 20 kg. Vill kunna ha hunden med när jag jobbar i skogen och i hagarna. Skulle gärna hitta på aktiviteter eller hundsporter också så småningom.
Den får gärna vara lite på sin vakt och larma också om det kommer främmande till gården. Men vill inte att den ska vara så misstänksam att den är omöjlig att ha med sig bland folk heller för att den blir stressad. Ni förstår nog hur jag menar. 😅

Vi har en Golden retriever (bifogar en bild på henne) som inte riktigt ser ut som den typiska Golden Retrievern. Hon har lite annorlunda temperament också. Hon är faktiskt en bra vakthund och när man är ute och går känner man sig trygg med henne för hon lägger sig liksom inte i knäet på vilken människa som helst. Annars har ju Golden inte ett ryktet om att vara en bra vakthund haha. Tycker mycket om henne och vill gärna hitta en hund i liknande storlek osv. Hon väger 24 kg och är inte alls lika grov och lurvig som en vanlig Golden man tänker på.

Hundar jag har tänkt på lite själv är:
Korthårig Collie
Lapsk Vallhund
Engelsk Springer Spaniel

Tänkte först på Border Collie men insåg rätt snabbt att jag inte har tillräckligt mycket arbete för en sådan hund. 😅

Är tacksam för era tips och er information! Har förstått att det finns många kunniga människor här som jag gärna lyssnar på!

Visa bifogad fil 134051

Vilken fin golden! Ser lite nättare ut och inte lika mycket päls.

Vi har en engelsk springer spaniel, hon skulle fullkomligt älska det livet du beskriver. Men som tidigare beskrivet kanske de inte är den bästa vakthunden, även om vår hund inte är fullt så kärvänlig och nyfiken mot främlingar som de flesta andra i rasen.
 
Varför inte en till golden? Jag tycker hon ser väldigt golden-typisk ut, och så går det ju att träna på att inte kasta sig i famnen på alla man möter :)
Jaha!😃 Jag har upplevt att det flesta andra Golden retrievers jag har träffat har varit mycket större och grövre!
Det har du rätt i! Jag kan ju träna hunden att säga ifrån när någon kommer och inte slänga sig i famnen!
 
Vilken fin golden! Ser lite nättare ut och inte lika mycket päls.

Vi har en engelsk springer spaniel, hon skulle fullkomligt älska det livet du beskriver. Men som tidigare beskrivet kanske de inte är den bästa vakthunden, även om vår hund inte är fullt så kärvänlig och nyfiken mot främlingar som de flesta andra i rasen.
💛

Jag har funderat lite mer och eftersom vi redan har en hund på gården som naturligt varnar och vaktar kanske jag inte behöver satsa på en till som gör samma… Jag vill ju ha sällskapet av en hund som trivs hos mig och vad jag har att erbjuda. Ju mer jag läser om Engelsk springer spaniel ju mer känner jag att det hade kanske varit mer rätt😊 Man kan ju säkert också träna hunden att säga ifrån när den märker att någon rör sig runt huset.
 
Jaha!😃 Jag har upplevt att det flesta andra Golden retrievers jag har träffat har varit mycket större och grövre!
Det har du rätt i! Jag kan ju träna hunden att säga ifrån när någon kommer och inte slänga sig i famnen!
Goldens varierar ju väldigt mycket, men jag upplever att det framförallt är hanhundar som är lurvigare, och hanar är generellt större än tikar. Sedan är det inte heller ovanligt att folk håller sina goldens för tjocka. En tjock, lite lurvig hanhund uppfattas lätt som enorm(!) jämfört med en mindre pälsad tik i normalhull :)

Kolla vilka uppfödare som finns länkade på rasklubbens hemsida. I princip alla uppfödare idag har antingen hemsida eller facebook-sida där man kan se hur deras hundar ser ut. Då kan du försöka hitta en typ som passar dig, och sedan gå in på hunddata eller avelsdata (https://hundar.skk.se/hunddata/) för att kolla om de gör mentalitetsbeskrivningar av hundarna, hälsoundersökningar m.m.
 
Goldens varierar ju väldigt mycket, men jag upplever att det framförallt är hanhundar som är lurvigare, och hanar är generellt större än tikar. Sedan är det inte heller ovanligt att folk håller sina goldens för tjocka. En tjock, lite lurvig hanhund uppfattas lätt som enorm(!) jämfört med en mindre pälsad tik i normalhull :)

Kolla vilka uppfödare som finns länkade på rasklubbens hemsida. I princip alla uppfödare idag har antingen hemsida eller facebook-sida där man kan se hur deras hundar ser ut. Då kan du försöka hitta en typ som passar dig, och sedan gå in på hunddata eller avelsdata (https://hundar.skk.se/hunddata/) för att kolla om de gör mentalitetsbeskrivningar av hundarna, hälsoundersökningar m.m.
Tack så mycket!😊

Ah det kan vara sådant ja, som gör att man får fel uppfattning om hur de ser ut…
 
Har du kikat något på finsk lapphund? Pigga och kavata larmhundar i den storlek du söker. Gillar att vara med, sätter sig inte i knäet på främlingar men brukar inte ha några sociala problem. Överlag lättsamma jyckar. Gillar att vara ute mycket. Mindre krävande än korthårig collie, nöjer sig gott med kul promenader och gårdsliv men uppskattar annan aktivering också.
 
Schnauzer? Kanske i minsta laget och inte en ras för alla, men om man är konsekvent och rättvis tror jag att det kan vara en riktigt trevlig hund att ha på gården. Robust, lojal och charmig i all sin envishet.

Har bara en lapsk vallhund i min närhet, men den är väldigt trevlig.
 
Har du kikat något på finsk lapphund? Pigga och kavata larmhundar i den storlek du söker. Gillar att vara med, sätter sig inte i knäet på främlingar men brukar inte ha några sociala problem. Överlag lättsamma jyckar. Gillar att vara ute mycket. Mindre krävande än korthårig collie, nöjer sig gott med kul promenader och gårdsliv men uppskattar annan aktivering också.
Åh tack för det! De ska jag absolut kika på också!
 
Hej, två tips på sinsemellan ganska olika raser : 1) Storpudel 2) Eurasier. Pudlar är ofta bra om man vill ha en allroundhund som man kan träna lite av varje med men de kräver inte lika mycket som en brukshund eller bc. Eurasier verkar passa bra som gårdshund om man vill ha en lugn och trygg hund som inte kräver så väldigt mycket men som gillar att vara med och som definitivt inte slänger sig i knät på folk. De är inte så skälliga som andra spetsar.
 
En nätt Labrador, då? De jag känt har definitivt haft både vakt och mod i sig! Men ändå varit otroligt enkla att leva med och entusiastiska inför det mesta!
 
Som jag skrev i din andra tråd så har jag/vi isländsk fårhund.

Vi bor på en mindre gård med hälften skogsmark, hälften bete, och har stall med fyra hästar, så ganska likt det gårdsliv du beskriver att du och din familj har. Jag tycker att vår hund passar perfekt för det liv vi lever här. Han älskar att vara med och att vara ute och hålla koll på "sin" gård. IF är en vallande spets, men också gårdshund som larmar så fort någon okänd närmar sig, oavsett om det är människor, bilar eller "oönskade" djur som rävar, rovfåglar etc. Vissa är också rätt bra på att hålla rent från råttor och möss :D

IF är absolut ett snäpp mindre än golden retriever, vår hane väger runt 18kg och han är ganska stor för sin ras. De flesta tikar jag träffat är något mindre. Det finns både lång- och korthåriga IF (det föds blandat i kullarna) och båda hårlagen har en väldigt funktionell päls. Vatten och smuts "glider av" och den tjocka underullen håller hunden varm i de flesta väder. Kräver minimalt med borstning, men fäller periodvis en del.

Generellt är IF en glad, vänlig och kärleksfull hund, väldigt fäst vid sin familj (och kan ha jobbigt att bli lämnad ensam). Besökare brukar först bli utskällda, sedan glatt hälsade på. Trots att det är en larmande hund så är den inte alls reserverad mot främlingar, brukar älska allt och alla! Intelligent och lättlärd, vill väldigt gärna ha en arbetsuppgift (annars kan den mycket väl hitta på en egen!). Den är ju både spets och röstvallare, så har nära till skall, men jag har inte upplevt något "okynnesskällande", utan skallet har en anledning (tala om att någon kommer, skrämma bort en fågel och så såklart vid vallning). Åtminstone vår hund har begränsad jaktinstinkt och det tror jag är det vanligaste bland IF. Många IF håller på med olika hundsporter - nosework, agility, lydnad, spår osv. och självklart används de också till vallning. Jag upplever dock inte att de "måste" få valla, utan att de flesta är fullt nöjda som gårdshundar. Bara hänga med på olika gårdssysslor som stängsling, skogsarbete, stalljobb osv är "the perfect day" enligt vår hund :) Vi har honom också med på rätt mycket hästtävlingar där det ju blir helt andra intryck än att vara ensam med familjen på gården, men även det hanterar han bra, inklusive att bo på hotell mitt i en stad och gå morgonpromenad bland bilar, bussar och folk :D

Jag har haft flera olika sorters hundar i mitt liv - storpudel, riesenschnauzer och cairnterrier som egna hundar i familjen, och dvärgtax och grand danois som jag varit "extramatte" åt. Men nu tycker jag att jag slutligen har hittat "min ras" i isländsk fårhund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 067
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 654
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp