Vilken ras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Cicci1088
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 769
C

Cicci1088

Har ett ganska stort dilemma. Vill skaffa mig en valp, vet bara inte vilken?
Vill ha en hund som kan springa brevid cykeln till stallet(5km) Kunna vara bland hästar utan att jaga eller valla dem. Vill ju kunna rid ut med den också.
Storleken spelar igentligen ingen roll, men och stor hund kanske eftersom den ska springa ganska mycket. Helst ingen hund som fäller. Trimmar eller klipper den gärna regelbundet.
Ska kunna vara på platser men mycket liv och ändå behålla lugnet (tävlingplats kanske)
Kunna vara ute i ruggigt väder. (Allt detta är då anpassat till en vuxen hund, kommer ju att ta det MYCKET lugnaren de första 2åren)

Jätte tacksam för svar!
Kram Cicci

Sv: Vilken ras?

Australisk terrier?

Kan sitta i cyklekorgen tills den blir stor/vuxen nog att springa själv. Springer som vuxen lätt 5 km och klarar utan problem att vara med i stall och på ridturer.

Trimmas, sover gott på tävlingsplatser (agility och utställning) men tänder till och är allert utan större problem.

Finns i Uppsala att träffa, både vuxen och 4 månaders valp. :p

schapendoes
visserligen en vallhund, men vår hund har inte så mycket vall i sig att det är jobbigt med hästarna.
ca 40 hög, fäller inte, eller nästan inget.
Lätt lärd.
Jobbar gärna,
en helt underbar hundras....

* Jenny*

Vad vill du göra med hunden i övrigt?
De flesta raser, utom kanske de minsta (chihuahua-storlek) klarar springa bredvid häst eller cykel utan problem. Och att inte jaga eller valla dem är ju mycket en träningssak, fastän vissa raser har tex vallning mer i sig än andra.

Vill du bara ha hunden som sällskap, eller träna och vad vill du i så fall träna/tävla?

Många raser skulle kunna passa, men labbe, golden, korthårig collie :love: eller dalmatiner är de jag kommer att tänka på nu.

Golden är kanske inte nåt jättebra tips eftersom de brukar fälla rätt mycket... Partisk som jag är tipsar jag om mellanpudel i alla fall, de fäller inte och nog borde en rätt tränad hund kunna springa en mil om dagen. :)

Dalmatiner går nog bort då ts skriver att hon helst inte vill ha en hund som fäller. De fäller ju året om.

Kolla på raserna som tillhör grupp 9!
Sen får du läsa mer om respektive ras, jag är inte jätteinsatt i hur alla är mentalt men generellt är det hundar som inte kräver allt för mycket aktivering.

Senast ändrad:

Efter som du inte vill ha hund som fäller så kan du kika runt på Lagotto, Soft Coated Wheaten Terrier , pudel, chinese crested puffarna är ju större än de nakna och går och trimma ner för övrigt så kan jag både cykla och åka inlinse min min nakenfis och han hänger utan problem med på en uteritt. har fö. ingen aning om hur de andra hundarna är med vall och så ...

Lagotto romagnolo går bort då TS ville ha hunden som sällskap bara.

En kompis till mig har kineser som är med i stallet och på ridturer.
Annars tänker jag pudel, en mellan eller stor.

jack russell, bästa hästhunden enligt mig! tålig och behöver mycket motion, därför är cykelpromenader kanonbra! snäll, smart, lättlärd, social osvosv

Den ultimata träningskompisen/stallhunden för mej är schäfer.

Är inne på min 3:e och det är världens underbaraste ras att ha med sej, lätt att träna, jagar inte hästarna, älskar att jobba och följa i skogen. Och mina har älskat att cykla. Tror jag den nya kommer att göra med...(Bara 4,5 mån än så länge)

Mvh Domino_s

Engelsk springer spaniel gillar jag skapt, en mellanpudel kanske också vore något? trevliga hundar, relativt träningsvilliga med mycket "go" men ändå inte hetsiga. pudlarna fäller ju inte heller

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 121
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 528
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka