Vilken sadel??

Chima

Trådstartare
ska jag köpa en begagnad sadel eller en ny?
Är det bättre med en begagnad eller bättre med en ny sadel?

tycker dock att de nyare är finare, men är de begagnade bättre för hästen??

tacksam för svar..

Sv: Vilken sadel??

Det är ju bättre med en ny sadel, då är det ovanligt (eller ska jag kanske säga mindre vanligt...) med sneda bommar, klumpig stoppning osv. Det finns ju måndagsexemplar, men det finns betydligt fler begagnade sadlar som har dåliga bommar.

Men hittar man en korrekt begagnad sadel och stoppar om den så stoppningen kan formas efter hästen spelar det ingen roll för hästens del.

Jag håller med D_C, nya sadlar är ofta rakare men om du hittar en bra beg sadel så kan du spara många pengar :)

Om man inte har möjligheten att köpa en ny sadel i högre prisklass (minst 10000:- ) eller uppåt,satsar jag hellre på en begagnad kvalitetssadel som exempelvis Passier.

Är mkt problem med billighetssadlar,även om de är nyköpta,så absolut bästa köp är en välvårdad begagnad kvalitetssadel.
Du kan få mkt sadel för pengarna!

Men visst ,hade jag haft 20000:- att lägga på sadel hade jag köpt en ny Passier PSL!

*huga* livrädd för begagnade sadlar,väääldigt dålig erfarenhet av det,dessutom av en sadelutprovare!!!:mad: köp en ny,då har du iaf garanti på att sadeln är hel och inte skadar hästen,det gjorde våran begagnade,det är bara att spara....

Jo men det är så att jag skulle behöva en sadel nu :crazy:
och säljer jag min gamla sadel får jag 5000-6500;- för den, hur mycket kostar det att stoppa om en sadel då? tusenlappar eller?

Men hur vet man att bommen är sned, är av?? Jag vet inte hur man känner sånt...vet ni och kan förklara? :bow:

För att vara säker på att sadeln är korrekt kan du låta en sadelmakare kolla bommen och sadeln, detta kan kosta lite, men väl värt pengarna om du är tveksam!

Att justera stoppningen på en sadel kostar ca 5-800 och att byta hela stoppningen kostar från ca 1000-2000 beroende på val av stoppning (riktig ull el syntetull) och var du lämnar in den.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 124
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer