Vilken sjukdom?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 982
P

prallan

I grannstallet har många hästar blåsor i halsen, och ska vila:crazy: Vad kan det vara för sjukdom??

Sv: Vilken sjukdom?

kvarka kan det ju va. svårt att ställa diagnos på din inte så särskillt ingående diagnos

Det är allt jag har fått höra, så jag är lite orolig...

Tycker också att det kan låta som kvarka.
Då är det viktigt att isolera stallet och inte ta in nya hästar eller
låta andra hästar flytta därifrån eftersom sjukdomen är mycket smittsam.

M-oaa

Kvarka ger inte blåsor i halsen.
Blåsor orsakas av virus. För att alls kunna säga att flera hästar har blåsor i halsen måste veterinären ha utfört endoskopi på dem allihop. Låter ganska märkligt, tycker jag.

Är du säker på att du hört rätt? Är stallet stängt? Vid vissa anmälningspliktiga sjukdomar, t ex kvarka, stängs ju stallen. Ring och fråga, det verkar enklast.

Vet. gjorde endoskopi på alla...
Jo. jag får väl ringa dem..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, gör en satsning med flera forskningsprojekt gällande hästens sjukdomar under 2025. Det handlar...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 888
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Orsakerna till att en häst blir lös i magen kan vara många – där foder, stress eller sjukdom kan spela in. Att förstå hästens känsliga...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka