Vilken ska jag köpa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 762
I

IrishCobTinker

Hej

jag ska köpa en ny transport eller en som är max 2 år gammal.

jag har be kort och bilen får dra 2000kg.

max budget på 80000.-

vad ska jag köpa för transport?

Tips mottages tacksamt!

Sv: Vilken ska jag köpa?

Materialet spelar inte så stor roll. Plyfa, glasfiber eller aluminium.

Sadelkammare är inte nödvändig men ett plus.

Den ska lasta 2 hästar.

Minst 1000kr lastvikt.

Den transport som får bäst i alla de tuffaste testerna är samma år ut och år in, och min nästa kommer utan tvekan vara en IFOR WILLIAMS! :love:
De nya modellerna är kalasfina, men jag är osäker på pris.

Min favorit är ju Boj. Med eller utan sadelkammare är en smaksak, och kanske lite hur mycket häst man vill lasta. Vår Classic med sadelkammare och garderob och kombiläm har tjänstevikt på 840 kg, totalvikt 2100 kg. Ger ju en del lastvikt.

Men det är ju lika bra att försöka hitta en med totalvikt 2500 kg, vill du ha mycket lastvikt är det bra att hoppa sadelkammare.

Om bilen jag har inte får dra mer än 2000kg så är det ju ingen ide att leta ett med 2500kg?

då måste jag ju leta ny bil oxå?

Det finns riktigt mycket demovagnar ute och de med bäst andrahandsvärde är

BOJ
UME
och möjligtvis också Böckmann

Så börja googla på dessa släptillverkares/återförsäljares sidor och se om det är något som faller dig i smaken.
Sedan är det ju bara att kolla på annonssidor efter de modellerna du vill, som sagt, massa demovagnar ute till mycket förmånliga priser!

Själv specialbeställde jag mitt släp från tyskland, byggt efter mina önskemål (ett Thiel). Men jag visste ju exakt vad jag ville ha och behövde och hittade inte det hos ovanstående.

Men hade jag inte haft den möjlighet jag hade när jag skulle köpa släp så skulle jag kollat på de ovan :)

Kolla tjänstevikterna på släpen. Ju mindre tjänstevikt ju högre lastkapacitet då totalvikten brukar gå att få vilken man vill. (ny släp)

Jag har totalvikt 1990 på mitt släp för att komma undan med billigare försäkring. Blir hos vissa bolag dyrare när det är 2000+ kg

Så du menar att jag får dra ett 2500kg släp med en bild som får dra 2000kg?

Då måste alltså polisen ha upp mej på vågen för att kolla om jag går över 2000kg??

Du kan ju ha ett 2500kg släp efter bilen men inte lasta det till mer än 2000kg brutto :). Tror att Lovisaleonora menade att det kan vara bra att ta till lite i extra i vikt ifall man sen byter bil som kanske ev. får dra mer :). Har du e-kort så spelar ju totalviken mindre roll.

Du kan koppla på ett släp med 35 tons totalvikt så länge bruttovikten inte överstiger 2000 kg. Detta ingår i utbildningen för BE.

Ursäkta trådkap, men vill bara kasta in en fråga. Det som Lovisaleonora skriver, finns det en bra källa till det på nätet? Har letat som en tok men hittar inte....
Min stallkompis som nyss tagit BE hävdar att det inte är så, Körskolan hävdar att det inte är så, Boj i Klippan hävdar att det är så och poliserna jag frågat har ingen aning....
Men det måste ju finnas någon paragraf någonstans som man kan ange som källa, någon som vet var den finns?

Ursäkta trådkap, men vill bara kasta in en fråga. Det som Lovisaleonora skriver, finns det en bra källa till det på nätet? Har letat som en tok men hittar inte....
Min stallkompis som nyss tagit BE hävdar att det inte är så, Körskolan hävdar att det inte är så, Boj i Klippan hävdar att det är så och poliserna jag frågat har ingen aning....
Men det måste ju finnas någon paragraf någonstans som man kan ange som källa, någon som vet var den finns?

Nu vet jag inte exakt vart i lagen det står men det står definitivt i teoriboken för BE-kort.
Hittade det här på nätet:

A1 16 år Lätt motorcykel (max 125 ccm och 11 kW)
A 18 år Tung motorcykel (begränsad och obegränsad effekt)
B 18 år Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= Motorredskap som är konstruerat för en högsta hastighet
BE 18 år Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt
C 18 år Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon
CE 18 år Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt
D 21 år Buss och ett till buss kopplat lätt släpfordon
DE 21 år Buss även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt.

http://www.korkortsprovet.com/behorigheterna.asp

Som sagt; alla teoriböcker, behörigheten på körkoret, klippet ovan - överallt finns denna informationen.

Jaja, då är jag med:)

Men åter till min fråga, någon mer som har trailer förslag?

Tack så mkt :)

Nu till TS fråga:
Jag har själv hållt på och leta släp en hel del nu, och har fått intrycket att de släp som håller sig bäst i andrahands värde är Boj & Böckmann. Mitt val föll på ett Boj Bravo SEH (stämplat 2500) för att jag har en giraff till häst (3 år, 174 cm mkh) och Böckmann helt enkelt inte har tillräckligt med plats i släpet om man som jag vill ha sadelkammare.

För 80 000 kan du få rätt mkt släp, det handlar kanske mer om att du bestämmer dig för vad som är "måsten", vad som är "önskvärt" och sedan letar efter det. Jag har även varit ute hos många återförsäljare och tittat på släpen live för det kan skilja sig rätt mkt mellan uppfattningen man får från foto/broschyrer och hur de är irl sas. Så har du möjlighet är det mitt bästa tips, titta på många, skriv ner dina krav och leta därefter.

Vad du ska köpa för transport beror ju på vad du kräver av vagnen.

Jag tex kräver:
Extrafönster, fläktar, sadelkammare, stort utrymme framför hästen, panikbommar, fronturlastning och jag vill ha så lite aluminium som det går.

Jag lyckades hitta ett bättre begagnat släp till väldigt bra pris med exakt de extratillbehören jag vill ha 2km hemifrån så därför köpte jag det :)

Om jag inte skulle hittat ett begagnat släp med de funktionerna jag kräver, alt att det är för knepigt att sätta dit skulle jag välja att köpa ett nytt släp.
Men jag undviker i möjligaste mån att köpa ett splitternytt släp pga värdeminskningen är skyhög oavsett vilket märke man köper.

Jag känner att jag kan ha roligare för de pengarna...

Så jag hade helt enkelt spaltat upp vad jag vill ha, se om det finns ngt som duger på begagnatmarknaden i första hand :)

Jag tex kräver:
Extrafönster, fläktar, sadelkammare, stort utrymme framför hästen, panikbommar, fronturlastning och jag vill ha så lite aluminium som det går.

Jag lyckades hitta ett bättre begagnat släp till väldigt bra pris med exakt de extratillbehören jag vill ha 2km hemifrån så därför köpte jag det :)

Låter ungefär som mina krav, har inte hunnit tänka så mycket på fläkt o fönster etc, men panikbommar, fronturlast o sadelkammare är såklart STORT plus! Vill du berätta vad du valde för släp så skulle jag bli glad :)

Låter ungefär som mina krav, har inte hunnit tänka så mycket på fläkt o fönster etc, men panikbommar, fronturlast o sadelkammare är såklart STORT plus! Vill du berätta vad du valde för släp så skulle jag bli glad :)

Jag köpte ett Kylinge Orion som jag är kanonnöjd med :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
289
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025