Vilken transport skulle ni välja?

Amk

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett boggiesläp, det ska ha breda bommar för att låta hästen åka brett, samt vara ljust och luftigt. Fronturlastning är en fördel, men inget måste. Självklart till ett så bra pris som möjligt. Nu har jag hittat dessa alternativ, vilka hade ni valt/valt bort?

1. Kylinge -98, nyservad. Ej fronturlastning, 32 000 kr.
2. Kylinge -00 fronturlastning. 40 000
3. Henra Amazone -03, förmodligen ej fronturlastning. 39 000 kr.
4. Opus -03, fint skick, förmodligen ej fronturlastning. 37 000 kr.
5. Star safir, -01 fronturlastning, panikutl. bommar. 36 000 kr.

Det är verkligen en djungel detta, och jag tycker alla släp verkar ha sina fördelar och nackdelar.

Sv: Vilken transport skulle ni välja?

Jag skulle välja 5:an - panikutlösning av bommarna är något som jag gillar mycket, ur säkerhetsaspekten. Dessutom har den ju fronturlastning, som du vill ha :)

Vi har ett Henrasläp (Amazone) som vi är mycket nöjda med. Det har panikutlösning på bommarna men är lite nyare än det som du har tittat på. Det har inte fronturlastning. Jag hade valt ett släp med aluminiumgolv om något av dem har det. Sedan hade jag valt det nyaste av dem. Behöver du frontutlastning? Annars är min erfarenhet att den inte används så mycket och kan bli bökig om man är på tävling där släpen står tätt (man får inte plats att fälla ner framluckan). Jag hade alltså inte valt ett släp med fronturlastning.

Det här med fronturlastningen är verkligen inte ett måste, men jag tänker att det kan vara bra ur säkerhetssynpunkt om man behöver få ut hästen framåt någon gång. Jag har också en svårlastad häst, men det viktigaste för honom verkar vara att släpet är stort och ljust. Släp med mörka väggar, där man bara kan åka smalt går alltså helt bort. Henra verkar ju ha bra ventilation, men jag ska kolla upp hur det är med panikutlösningen.

Safir-släpet låter trevligt och har ett bra pris, försäljaren sa dock att det ser lite "dassigt" ut efter att ha stått ute i 7 år. Golv är något jag ska fråga om, tack för det rådet.

Någon som har erfarenhet av Kylinge?

Tänk på att fronturlastning också ska underhållas. Ytterligare en läm som med tiden ska bytas.

Själv har jag aldrig förstått vitsen med fronturlastning, de jag känner med just fronturlastning använder den aldrig...

Det är naturligtvis sant. Har du några erfaranheter av Kylinge?

Nu har jag hittat ytterligare tre objekt :grin:
1. Dalavagnen, -02. 39 000 kr
2. Boj Bravo- 98, 42 000 kr.
3. Henra -02, 39 000 kr.

Det är en sann utmaning att hitta hästsläp... Hjälp någon?

Tänk på att fronturlastning också ska underhållas. Ytterligare en läm som med tiden ska bytas.

Själv har jag aldrig förstått vitsen med fronturlastning, de jag känner med just fronturlastning använder den aldrig...

Har en med fronturlastning. Inget vi använder för att lasta ur hästar speciellt ofta. Dock händer det ibland och då är det bra att kunna. Nu kör vi många olika hästar, ibland okända bara en gång, förmodar att jag kan se fler användningsområden då.
Dock
Helt underbart att använda på tävlingsplatsen. Luftigt, bra att sitta vid, får inte lika trångt till grannen då man får ta mer utrymme. :idea:

och himla mycket enklare att lasta sadelskåpet som ska med. (Vi har inbyggt sadelskåp också..)

Har bara testat ett Kylinge, fått förhandsbesked från olika håll att var ett segdraget släp. Jo tack, det stämde. Bl a p g a detta blev det inget Kylinge för mig.

Jo, vi kör också många olika hästar, hämtar hästar som aldrig åkt, lasttränar etc. Men fortfarande - ingen vits med fronturlastning som jag ser det.

Vi hade först en Kylinge som vi köpte för rätt många år sen, det fungerade tillfredsställande och enligt mamma som kör så låg det riktigt bra efter vägen också.

Nu har vi en Henra som vi är supernöjda med! Dock ingen Amazoné utan en Contessa XL, men "standarden" bör väl vara det samma. Mycket släp för pengarna :)

Kolla efter ett beg Fautras Provan släp. Helt i galsfiber. Inget trägolv man behöver oraoa sig för. Dörrar bak med lågt insteg. Bred bom bak finns att köpa till. Urlastning om man vill fram ur stora fram dörren. Det är ett super släp.:) allt hyrköp?

Jag tror inte att det ligger i min prisklass? ;) Helst ej över 40 för min del.

Nu har jag ringt på ett Henra som tydligen är "välanvänt", och som har en hellimmad gummimatta. Är det bra eller dåligt? Den har dessutom bara sommardäck, så då blir det till att köpa till vinterdäck.

Leta reda på en Star Diamant boggie, extra bred, så får du en bra trailer för pengarna. Vi har en sådan och den fungerar superbra. Den är bredare än ett normalt släp och vi har 3 kvartsbom i den.

Sådana ligger tyvärr inte ute på annons just nu, men ack för tipset.

Imorgon ska jag åka och kolla på ett Bojsläp år -98, som de begär 42 000 kr för. Det ska vara helt och okej, men jag ska lämna det på släpvagnsfirma för att få det överkollat. Jag ska också kolla ett Kylinge -00, somde begär 40 000 kr för. Detta släp ska vara i mycket bra skick, och nybesiktigad. Sedan har jag iaf tittat på dessa två transnporter, så vet jag vad jag tycker om dem.

Ett annat tråkigt alternativ är att punga ut mer, tyvärr verkar många bra beg. transporter ligga just över vad jag vill lägga- närmare 45 000 kr. Det känns nästan fånigt när man får ett sprillands nytt för 47... vad tycker ni?

Jag tycker om Kylingesläpen jätte mycket. Har visserligen ett enkelaxlat (orion) och ingen boogie. Gillar deras säkerhetstänk och panikutlösning på bommar, ligger bra efter bilen och särskilt tungdraget har jag aldrig upplevt det.

Star och Kylingen är ganska lika i sitt säkerhets tänk tycker jag.

Jag är mkt nöjd med mitt Kylinge, känner inte igen att det skulle vara segdraget? Det enda min gamla Volvo har stånkat lite över är ett Fautras.

Mitt är servat och bytt från topp till tå :D (axlar golv osv).

Har fronturlastning och använder den regelbundet, föredrar att ta ut fram när jag kör själv. Och så gillar jag att kunna öppna så mkt som man kan när man är på tävling etc :)

Jag tror inte att det ligger i min prisklass? ;) Helst ej över 40 för min del.

Nu har jag ringt på ett Henra som tydligen är "välanvänt", och som har en hellimmad gummimatta. Är det bra eller dåligt? Den har dessutom bara sommardäck, så då blir det till att köpa till vinterdäck.

Hellimmad gummimatta är kanonbra så länmge den sitter limmad och är tät i alla skarvar mot väggarna och andra ställen.

Jag är på jakt efter ett boggiesläp, det ska ha breda bommar för att låta hästen åka brett, samt vara ljust och luftigt. Fronturlastning är en fördel, men inget måste. Självklart till ett så bra pris som möjligt. Nu har jag hittat dessa alternativ, vilka hade ni valt/valt bort?

1. Kylinge -98, nyservad. Ej fronturlastning, 32 000 kr.
2. Kylinge -00 fronturlastning. 40 000
3. Henra Amazone -03, förmodligen ej fronturlastning. 39 000 kr.
4. Opus -03, fint skick, förmodligen ej fronturlastning. 37 000 kr.
5. Star safir, -01 fronturlastning, panikutl. bommar. 36 000 kr.

Det är verkligen en djungel detta, och jag tycker alla släp verkar ha sina fördelar och nackdelar.

Kylinge eller star, utan tvekan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka