vilken vattenkopp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 173
B

BeastieBabe

spinoff på "vilken krubba?" och då frågar jag hur du helst ger din häst vatten.. och om det är vattenkoppstvång så vilken vattenkopp väljer du helst?

själv skulle jag ha en sån här flottörvattenkopp i gjutjärn, rymmer ca 4 l när den bara står..
476257.jpg

Sv: vilken vattenkopp?

citerar "om det är vattenkoppstvång så vilken vattenkopp väljer du helst?"

Den där ser ju bra ut..

Hästen har en sån ungefär, den fyller på sig själv så hästen slipper trycka. Fast den kanske är lite mindre än den du visade.. Bra iaf.

Immer: Tycker du man bör vattna ur hink även om man har en sådan som jag beskriver? Varför i så fall?

Skulle också föredra en flottörvattenkopp..

Nackdelen med vattenkopp är ju att man inte kan kontrollera hur mkt hästen dricker, därför har jag både vattenkopp och hink (så jag vet att hästen får i sig tillräckiligt, dock vet jag ju inte HUR mycket exakt den dricker pga. koppen)

:)

Jag vattnar allid ur spann/hink. Om man måste välja vattenkopp hade jag valt en sådan som bilden visar. Hatar dom små vattenkopparna om inte rymmer mer än några dl.

jao, man kan juh koppla in en mätare oxå så man får se hur mycket hästen dricker.. :p

enda grejen med flottörkoppen är att jag är orolig för att den blir geggäcklig inne bakom skyddet i koppen, skulle vilja kunna vicka upp skyddet och göra rent runt själva flottören..

I stallet där vi står är det flottörkoppar i plast, med en plugg i botten.
De tycker jag är bra, lätta att rengöra och ger mycket vatten.
Jag brukar erbjuda pållan vatten ur hink också för säkerhets skull.

vi har högtrycksspolande vattenkoppar, stora som rymmer rätt mkt, sen behöver hästen knappt nudda med mulen för att det ska komma vatten, och då kommer det alltså mkt vatten med bra tryck.
sådana där dåliga som man har till kossor etc, små som vattnet rinner jäääättesakta är inte bra alls, då har jag hellre hink. men dessa är super!

beauspirit skrev:
vi har högtrycksspolande vattenkoppar, stora som rymmer rätt mkt, sen behöver hästen knappt nudda med mulen för att det ska komma vatten, och då kommer det alltså mkt vatten med bra tryck.
sådana där dåliga som man har till kossor etc, små som vattnet rinner jäääättesakta är inte bra alls, då har jag hellre hink. men dessa är super!
det lät juh intressant, vet du vart man kan kolla på dem och köpa dem på nätet? typ nordpost eller bole eller något sånt?

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka