Vilket bett passar bäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Merca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 913
Sv: Vilket bett passar bäst?

Jag såg det sedan, lästa en liknande tråd nyss, så jag blandade ihop lite, och läste kanske inte ordentligt. SOm du såg rättade jag mig med ett annat inlägg. :) Men som sagt: Rakt tränsbettbett, och mycket dressyr, hackamore, sidepull eller betless bridle rekommenderar jag varmt.

Alternativet behöver inte alltid vara att byta bett. Sitsen och vikthjälper har oxo stor inverkan på hur lydig hästen är. Ibland spelar det ingen roll vilket bett man har. Ett skarpt bett kan förstöra hästens mun om ryttaren gör fel.

Hackamore är precis lika farligt som att rida med repgrimma och ursäkta men för att på något sätt skada hästen när man rider med nåt av dom måste man vara superstark, då menar jag liksom inget barn etc. Det är väldigt ovanligt att man kan skada hästen genom att använda hackamore eller repgrimma. Det är bara struntprat.

Måste bara säga att du har fel i det där med att hackamore och repgrimma har samma effekt. Hackamore är inte att leka med. Du får ursäkta mig men du är tyvärr ute och åker på hal is nu för att rida med repgrimma har verkligen inte samma effekt som ett hackamore har. Ett hackamore har en hävstångsverkande effekt och om man är för hårdhänt så kan hästen bryta näsryggen. Dessutom finns det olika sorters hackamore.

Som jag sa tidigare i tråden: Har du någonsin hört någonting annat än rena historier om att man bryter nosryggen på hästen med ett hackamore?

Självklart ska det användas med försiktighet, precis som vilke bett som helst. Jag tycker personligen, och säket många med mig, att det aldrig är berättigat att vara hårdhänt (alltså rent elakt) mot sin häst, oavsett vad man rider med.

Om hackamoret sitter rätt ska man som ryttare ta i för kung och fosterland, rycka, slita och dra, för att nosryggen ska ge med sig.
Det finns hästar som trampat av tyglarna när de har haft hackmore och nog har nosryggen hållt för det.

Jag vill bara vliva den där myten om att hackamore är så fruktansvärt elakt och att nosryggen går av om man rider som om tyglarna tålde mer än sytråd.

Förlåt för trådkap.

Har läst hela tråden och blir lite halvt förskräckt att alla rekommenderar en massa olika bett och endast ett få tal skriver om ridningen.
Ridningen är A och O om allt ska fungera.:bow: Ett vanligt tränsbett är väl det man ska utgå ifrån och sen arbeta med det?
Nu vet jag ju inte hur din häst är att rida men utgår från det du skrev. Tror nog att med rätt träning, att få hästen lyhörd med hjälp av drill övningar och liknande så kan man klara av att ha ett milt bett.
Sen finns det ju absolut hästar som måste ha skarpare bett men då måste man ju ha kunskapen om va problemet är och inte bara "slänga" på ett bett för att man i den stunden inte klarar av att rida sin häst.
Med bett som har en hävstångs effekt finns ju risken att hästen går och kroker på nacken och knäpper av. Tycker att man absolut inte ska träna dressyr med liknande bett. Har sett många ex på det.
Hoppas nu att jag inte blir allt för missförstådd...
Lycka till med ridningen!:)

Olika bett passar olika hästar och ponnyer! Hästar ser väldigt olika ut i munnen och för att få de så anpassat som möjligt och så behagligast som möjligt så råder jag er alla att åka till en vetrinär som är speciallist på detta området, en djurtandvårdare. Hästar kan ha alla möjliga sorts problem av de bett ni använder som man inte vet om, de kan vara anldeningen till att hästen ex. gapar tuggar och känner obehag. Träns är också en viktig del som man kan få anpassat och få tips och råd av en djurtanvårdare, tränset påverkar också munnen på hästen. Själv åker jag alltid till en djurtanvårdare när jag har köpt en häst, de ligger inte i hästen natur att ha ett bett därför ska de vara så anpassat som möjligt, all utrusting som hästen ska ha ska vara så anpassat som möjligt. bara ett litet tips ;) :idea:

PS. jag tycker inte man ska utgå från ett vanligt tvådelat tränsbett eftersom de är en av de bett som gör mest skada på hästens mun!
åk till djurtandvård tycker jag iallfall ;)

Självklart ser alla hästar olika ut i munnen men jag utgår ifrån att alla som äger en häst årligen tar ut en vet som kollar tänderna och dyligt. Hakar m.m kan uppkomma av en illa sittande sadel.
Men fortfarande ligger all grund i ridningen och inte i vilket bett hästen har!
Man kan ha ett väl utpassat bett, träns och sadel, en fullt frisk häst och ändå krånglar det.. Va ska man skylla på då????
Ridningen kanske? :idea:
Det finns ju dom som inte rider med vare sig träns eller sadel!
Va har dom att skylla på??

hade same problem me min kuse , provade hackamore men det var alldeles för skarpt, har nu kimblewick!toppen!

Som jag sa tidigare i tråden: Har du någonsin hört någonting annat än rena historier om att man bryter nosryggen på hästen med ett hackamore?

Självklart ska det användas med försiktighet, precis som vilke bett som helst. Jag tycker personligen, och säket många med mig, att det aldrig är berättigat att vara hårdhänt (alltså rent elakt) mot sin häst, oavsett vad man rider med.

Om hackamoret sitter rätt ska man som ryttare ta i för kung och fosterland, rycka, slita och dra, för att nosryggen ska ge med sig.
Det finns hästar som trampat av tyglarna när de har haft hackmore och nog har nosryggen hållt för det.

Jag vill bara vliva den där myten om att hackamore är så fruktansvärt elakt och att nosryggen går av om man rider som om tyglarna tålde mer än sytråd.

Förlåt för trådkap.

du har delvis rätt.
det beror på VAR på nosryggen hackamoret är placerat,
desto längre ner, desto kännsligare är hästen.
Jo, själva skelettet är inte speciellt tjockt över nosryggen, så om
man placerar det för långt ner, så kan kanske hästen bryta nosryggen.
Det räcker för mig ibland att hag bara lägger handen över nosryggen och
smackar lite för att hästen ska backa.
hästar är väldigt kännsliga över nosryggen, så man behöver
inte bli stark i handen när man rider med hackamore.
Det kräver en viss försiktighet, men det gör det med alla bett.

ursäkta om detta blev kluddigt :crazy:

du har delvis rätt.
det beror på VAR på nosryggen hackamoret är placerat,
desto längre ner, desto kännsligare är hästen.
Jo, själva skelettet är inte speciellt tjockt över nosryggen, så om
man placerar det för långt ner, så kan kanske hästen bryta nosryggen.
Det räcker för mig ibland att hag bara lägger handen över nosryggen och
smackar lite för att hästen ska backa.
hästar är väldigt kännsliga över nosryggen, så man behöver
inte bli stark i handen när man rider med hackamore.
Det kräver en viss försiktighet, men det gör det med alla bett.

ursäkta om detta blev kluddigt :crazy:

citerar mig själv:

Om hackamoret sitter rätt
Fortfarande är det jag stör mig på att människor, helt utan eftertanke kan sätta in ett pelham/pessoa/kandar/vad som helst egentligen utan att tycka att det är så hemskt. Men hackamoret uppfattas fortfarande som något som man med säkerhet kommer bryta av nosryggen på pållen med om man inte släpper ögonaböj om man trillar av.

Nu ska jag sluta älta detta så att TS kommer någon vart med sin tråd.

håller med dig, men jag har inte fått den uppfattningen av att folk ser udda på hack än på annat bett..

Självklart ska man inte utgå ifrån vilken utrustning man har , det är människans ridning som avgör och hur mycket förtroende man har för varandra. men jag ville bara på peka att man ska kolla sin häst, för jag vet många erfarna till och med som aldrig har kollat sina hästars mun utan dom bara raspar dom vilket jag anser att man absoult inte ska göra, många använder till och med samma utrustning till alla sina hästar utan att de äns vet hur deras hästars munnar ser ut! jag tycker att man ska anpassa all sin utrustning så bra som möjligt, för om man rider en häst som känner obehag av utrsutning förlora hästen förtroendet för dig och tycker ridning är en obehaglig sak, om hästen känner obehag med utrustningen spelar det ingen roll hur du rider! men man kan självklart rida på det naturliga sättet och inte ha någon utrusting alls, vilket jag också vill uppnå. :grin:

Lillan_tuff;10943660 Det verkar som att många är rädda för att rida på hack just för att "tänk om jag tar för hårt" men att sitta och slita i munnen på hästarna med div hävstångsbett skrev:
My point exacly! :bow:

(iofs påverker väl ett hack indirekt mer än bara på nosryggen... eller?)

Exempel:
Pullargrimma, pelham, enkel tygel fäst nederst, kindkedja (jag vet att den behövs med vissa bett, jag bara säger...) och som variation ett pessoabett eller varför inte nåt western-inspirerat? Ja, och för att väga upp så rids det med spö och eventuellt även sporrar.
"Men ska JAG rida med ett hackamore?! Det har jag aldrig gjort... Tänk om jag gör fel?" ;)

Jag menar inte att bettlöst är det enda rätta och jag själv varierar olika bettyper med ett ponnyhack beroende på vad jag ska göra och vilket humör hästen är på och sånt... Menar bara att det kanske skulle va ett vettigt alternativ för många som tyvärr avfärdar det med ursäkten att dom är rädda att göra hästen illa. Men munnen då? Tänk inte bara på ena sidan av saken. Se det som en vågskål istället, i den ena finns skador på nosryggen och i den andra finns skador inuti munnen. :laugh:

Att granska sina egna val (i detta fallet val av bett) kan vara jobbigt och inte alltid så kul, men förhoppningsvis kommer man ut på andra sidan med nya kunskaper och erfarenheter som i längden gör en till en bättre hästmänniska och det vill vi väl alla? :banana:

Jag köpte en ponny för några år sedan som är som du beskriver din ponny. Jag är emot att byta bett så fort man får problem i ridningen, även om det naturligtvis kan vara befogat ibland. Jag anväder ett vanligt tredelat bett på min ponny, men jag tänker på hur jag rider. Jag värmer upp genom att rida ut och börjar alltid på lång tygel. Skrittar tills hästen är avslappnad (minst 20 minuter). Är sen stadig men mjuk i handen och rider med "sitsen". Funkar jättebra med min ponny nu för tiden!

Lycka till!

Jag tror att du och jag pratar samma språk i det här fallet.

Jag förespråkar varken det ena eller det andra, men jag tycker att folk över lag borde ta sig en funderare på varför man har stoppat in något i munnen/över nosryggen osv på sin häst och vad målet är med det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
29
· Visningar
1 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka