Vilket bett ska jag använda vid uteritt?

MrsZ

Trådstartare
Jag behöver hjälp, vänner!
Jag vet inte vilket bett jag ska använda!

Min häst är tok snäll i ridhuset osv, jag rider på ett enkelt två-delat bett, som funkar hur bra som helst. Jag vill inte ha något annat bett där.
Men senast när vi skulle rida i paddocken en stund bar det av i en okontrollerad galopp så vi fick gå in i ridhuset igen... Han blev stressad och njöt inte riktigt av att vara ute och jag fick dra honom rätt hårt för att få stopp på honom. Det kändes inte alls bra.....

Jag känner att jag sååå gärna skulle vilja rida lååånga uteritter med honom, men vill gärna vara förberedd på att om det bär av i en full okontrollerad galopp igen, så ska jag kunna känna mig trygg med ett lite skarpare bett som då kan bromsa honom snabbt.
Det är ju en trygghet för oss båda.

Jag anser att en häst måste få bli tok glad och skutta, men när jag som ryttare vill stanna, då ska han också stanna.
Detta är ingen liten kille heller... Jag vill inte riktigt att han ska förstå hur stor och stark han kan bli! :angel:

Jag har hört att det är oerhört effektivt att använda jaktstång/jaktkandar, då det är mildare än många andra bett, men det är bra att ha när man rider ut.

Ni som kan, och ni som har provat jakstång:
- Är det "lätt" att använda?
- Rekommenderar ni det till uteritter?
- Hur tycker ni att det funkar på era hästar?
- Finns det något annat bett som funkar på starka hästar vid uteritter?

Jag sitter hellre med lösa tyglar i full galopp, där jag sedan kan lugnt och sansat stanna utan problem än att sitta med hårt spända tyglar och dra hårt under en lång stopp period.....

Uppskattar all hjälp jag kan få!

:bump:

Sv: Vilket bett ska jag använda vid uteritt?

Fattar jag dig rätt om du endast rider i ridhus, du har ridit en gång i paddock och då blev hästen stressad och du tappade kontroll i galoppen. Har du ridit ut någon gång? Har du vart ute med hästen på annat vis, promenader, tömkörning eller liknande? Är det en ny häst/ung häst/problem sedan innan?

Jag har inte haft min häst så länge... Vi är fortfarande nya med varandra, men vi har varit ute och gått mycket och det märks att han blir väldigt sprallig och därmed stark när jag går bredvid honom, speciellt när vi kommer till de öppna fälten..... :)

Jag har fått många tips på att använda annat bett just vid uteritter, som säkerhet om man behöver dra i handbromsen.

Har du testat detta bett?

Då är jag med :)

Nope, jag har bara ridit på tränsbett större delen av mitt liv, spec de senaste 10 åren typ :D

Mitt tips är att först testa bettet du väljer ordentligt där du brukar rida. Alla hästar stannar inte för att de har ett skarpare bett i munnen, det kan lika gärna blir tvärtom ifall hästen upplever det som för skarpt. Så kolla av att det verkligen är en extra broms bettet fungerar som och att hästen inte får panik och blir ännu värre.

Jag svarade mest för att jag kände att det var frågor som kanske kunnat leda till bättre svar. Hoppas någon mer kunnig kan svara :)

Vi hade ett Kimblewick bett till vår ponny i början när vi red ut samt hoppade. Han var ganska het och hård i munnen vid dessa tillfällen och drog ibland iväg. Kimblewicken gav ganska bra kontroll. Rekommenderades bl.a här på Buke att prova. Nu, ett år senare behövs det inte mera. Dottern och hästen litar och känner varann och det är under kontroll.

Kolla så hästen funkar på bettet innan du ger dej ut och tar en lång härlig galopp på fältet ;) för som någon skrev så kanske den inte alls stoppar som du tänkt dej när du ber om stanna i tygeln utan blir kanske stressad och hoppig istället...

Men iallafall, jag skulle prova en rak pelhamstång med två tyglar. Då måste du bara ha stångtygeln när du känner att det verkligen barkar iväg.
Red en stressad, hoppig häst med låång stopsträcka ett tag som inte alls tyckte det var värt att lyssna på ryttaren. Jag satte på ett pelham med två tyglar och plötligt insåg den att 'jahaaa? sitter DU där!' efter en period kunde jag börja rida på vanligt tränsbett igen, då den faktiskt började lyssna och slutade nonchalera hjälperna(vilket den gjort under rätt så många år).

Min egen händer det att jag rider på ett rakt jaktkandar där jag sätter tygeln som i en vanlig bettring och inte använder hålen. Bara för att han blir mycket mer uppmärksam bara av att ha kedjan under hakan och därför inte blir stark.

Vi hade ett Kimblewick bett till vår ponny i början när vi red ut samt hoppade. Han var ganska het och hård i munnen vid dessa tillfällen och drog ibland iväg. Kimblewicken gav ganska bra kontroll. Rekommenderades bl.a här på Buke att prova. Nu, ett år senare behövs det inte mera. Dottern och hästen litar och känner varann och det är under kontroll.

Jaktstång/Jaktkandar/Kimbelwick är ju samma bett, då har ni testat det bettet jag undrar över!!!! :bow:
Det låter ju super, men testade ni bettet i ridhuset först för att se hur er ponny reagerade?

Jag är inte alls för starka bett osv egentligen...
Jag ser många kompisar skumpa runt med skarpa bett med två tyglar och de vet inte alls hur det funkar, istället springer häste runt i galen form där halsen är spänd som en fiolsträng... Jag gillar det inte alls! Men är nyfiken på det just för uteritter...

Tack för all hjälp so far!!! :rofl:

Kolla så hästen funkar på bettet innan du ger dej ut och tar en lång härlig galopp på fältet ;) för som någon skrev så kanske den inte alls stoppar som du tänkt dej när du ber om stanna i tygeln utan blir kanske stressad och hoppig istället...

Men iallafall, jag skulle prova en rak pelhamstång med två tyglar. Då måste du bara ha stångtygeln när du känner att det verkligen barkar iväg.
Red en stressad, hoppig häst med låång stopsträcka ett tag som inte alls tyckte det var värt att lyssna på ryttaren. Jag satte på ett pelham med två tyglar och plötligt insåg den att 'jahaaa? sitter DU där!' efter en period kunde jag börja rida på vanligt tränsbett igen, då den faktiskt började lyssna och slutade nonchalera hjälperna(vilket den gjort under rätt så många år).

Min egen händer det att jag rider på ett rakt jaktkandar där jag sätter tygeln som i en vanlig bettring och inte använder hålen. Bara för att han blir mycket mer uppmärksam bara av att ha kedjan under hakan och därför inte blir stark.

*delvis kl*

Och jag tjatar som vanligt om att först prova ett tränsbett med samma mundel så att du kan skilja på om det är mundelen hästen gillar/ogillar eller hävstången. :)

Min häst stack under körning för en tid sedan (några år sedan var det) och jag blev väldigt rädd. Jag köpte ett postkandar som jag under en tid både red och körde på - samt testade av honom lite i olika situationer och insåg att det som gör att han vill sticka i både ridning och körning är en viss situation - nämligen om hästen han har framför sticker iväg i högre fart. Då jagar han hästen framför och tar i med allt vad en 900 kgs bumling kan... han SKA ikapp kosta vad det kosta vill.

Sedan när jag lärt mig vilka situationer problemet uppstod i lade jag mycket tid på att försöka hålla min häst i trav även om hästen framför galopperade.

Därefter växlade jag ned till tränsbett igen - när jag visste vilken situation som var farlig och började känna mig säker på att kunna hantera situationen behövde jag inte kandaret längre. I körning undviker jag att ligga bakom någon snabbare häst (läs alla hästar utom shettisen) om inte den andres kusk/ryttare vet om vårt dilemma och är noga med att hålla koll så att vi är med hela tiden. I ridningen låter jag honom galoppera på tills han når ett tempo som jag tycker är för högt, och i nästan alla fall kan jag nu sakta ned honom utan att behöva ta i honom allt för mycket. Det finns dock ännu undantag och därför undviker jag att utmana ödet i körningen, ridningen är så mycket säkrare om det råkar gå för fort :angel:

Postkandaret gjorde underverk för mitt självförtroende. Det funkar rätt likartat mot ett jaktkandar... så testa det som du har tillgång till och känn dig för.

Men testa först på inhägnat område - utifall hästen skulle få panik över hävstångseffekten när den inte är van!

Testa att rida ut på hästen tillsammans med en lugn och säker häst först, så att du vte hur din häst beter sig. Det är inte säkert att den behöver starkare bett bara för att den blir stressad. Betslar upp gör man när man vet vad som är fel, innan dess kan det bli väldigt fel.

*delvis kl*

Och jag tjatar som vanligt om att först prova ett tränsbett med samma mundel så att du kan skilja på om det är mundelen hästen gillar/ogillar eller hävstången. :)

Grejen är ju att man inte gärna bör ha hävstänger som har ledade mundelar.. det var bara det jag menade.
Men din poäng är vettig=)

Grejen är ju att man inte gärna bör ha hävstänger som har ledade mundelar.. det var bara det jag menade.
Men din poäng är vettig=)

Det håller jag oxå helt med om :)

Jag har tex bara haft hästar som tyckt att raka metallbett varit riktigt skarpa. Och om man då sätter in ett rakt bett med hävstång så kanske det är just "rakheten" hästen reagerar på i första hand. Då kanske man inte ens behöver hävstången. Fast de vet man ju inte innan om man inte testat den mundelen :)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
995
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka