Vilket bett ska jag ha?

Sv: Vilket bett ska jag ha?

MEén gummi på kedjan.. stod inte det tydligt?:confused:

"Jo jag har så klart kedjan där... annars blir pelhams bettet funktion "förstörd" dock är din i klädd gummi och gel..XD"

Nej uppenbarligen inte...

måste bara lägga till att ja har ett tredelat, tunnt bett i sweet iron nu, (pullarnosgrimma oxå) o det funkar jättebra;D tack för alla tips;D

Lånar tråden lite ;)

Undra över två bett, vilket är mildast?

Tjockt, tungt - tvådelat
Smalt, lätt - Tvådelat?

Tjockt, tungt: Stor anläggningsyta = mindre tryck på större yta. Dock så måste ju hästen kunna stänga munnen om det. Det finns inte så mkt plast i hästens mun som man kan tro.
Stoppa in ett bett i munnen och försök svälja sen, det är svårt!

Ett smalare bett ger ju mindre anläggningsyta men chansen är större att hästen kan stänga munnen om det och då blir ridningen bättre.

fjordtokan: Jag har faktiskt stött på en häst som bara ville ha tvådeat gummibett (de där svarta tjocka) Det provades en del andra bett men hon trivdes inte alls med det så hon fick ha sitt svarta tjocka bett.
Men de hästarna är nog lätträknade.

Jag har ett pelham på fjordingen jag rider(delta och 1 tygel)
Funkar bar på det..kanske kan vara nått?

Jag har hört att ett pessoa "låser" hästen, så prova pelham eller bettlöst tycker jag:)

Lycka till:)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
8 047
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31